• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Sebastiána

Jag har inte varit för monarkin tidigare heller - men inte varit direkt emot den heller. Nu har jag plötsligt blivit republikan. Om de ska ha lekstuga får de tjäna ihop pengarna till det själva och inte låta skattebetalnarna i finskrisens och arbetslöshetens Sverige betala notan!

• Förväntan2010

Jag tycker verkligen att det har blivit en stor sak av det här, vad som är svenskt och inte.. alla är vi olika och alla vill vi ha det på olika vis.. Varför inte låta alla få ha vigseln som dom själv vill?

Finns mycket i sverige som inte är svenskt eller svensk tradition längre, men vad gör det?

• Sebastiána
    SandraMT skrev 2010-05-24 13:11:35 följande:
    Vad spelar det för roll om hon vill att hennes pappa ska föra henne till altaret? Det är ju för tusan hennes bröllop! Vad är grejen? Bry er inte så himla mycket om vad andra ska göra på sin bröllopsdag. Visst det är Kronprinsessan vi talar om men hon har väll rätt att få göra vad fan hon vill när hon ska gifta sig! "Skandal"? Det är snarare skandal att hela Svea rike ska bry sig så mycket om hur vår kungafamilj ska bete sig! Väx upp!
    Då kan hon ju "för tusan" betala också som alla andra brudpar!
  • Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-05-24 13:21:49 följande:
      Vem har sagt att detta är ett prejudikat? Kyrkan tycker fortfarande att detta är fel, och majoriteten at kyrkans medarbetade tycker samma sak..
    Kanske leder detta tvärtom att kyrkan äntligen bestämmer sig för att skriftligen besluta om att inte tillåta överlämning (en tid efter prinsessans bröllop såklart).
  • Sebastiána
    Uppsalabrud2010 skrev 2010-05-24 13:41:40 följande:
    Tycker att det är bra att Vickan får bestämma något själv för en gångs skull!
    Det får hon om hon gifter sig med egna pengar privat (utan TV-kameror och ståhej).
  • Steinhammersfru

Vem orkar bry sig känner jag rent spontant!! Det finns så mycket viktigare saker här i livet att engagera sig i...som sitt eget bröllop {#lang_emotions_wink}

• Sebastiána

Var står den här nyheten någonstans egentligen?

• mrsJR

Jag förstår inte hur man kan anse att det är deras privatsak, då har man ju missat hela grejen med monarki och vad det innebär. 

Eftersom deras äktenskap är en del av vårt statskick så angår bröllopet alla svenska medborgare och därmed kan det inte vara helt upp till dem hur de väljer att göra.   

• Moi mokulat

kullaberg skrev 2010-05-24 13:41:54 följande:
    Håller med, GO Vickan Och egentligen, om det är någon som ska gå in med sin pappa så är det väl hon? Hon måste ju faktiskt få godkänt av Kungen för att få gifta sig med Daniel! Ska själv gå in med min pappa och var och pratade med prästen om detta i lördags. Han hade inget emot det alls och kunde ärligt talat inte förstå debatten kring det hela. Skönt att han tänker precis likadant som vi. Tillägas kan också: Hade han däremot varit emot det hade vi faktiskt respekterat detta och gått in tillsammans, men nu behövde vi inte det utan kan göra som vi tänkt oss från början.

Bra! jag hoppas att min präst inte har några problem med detta också

• Katarina Michael

Man får har alla sina egna värderingar ang överlämningen men tänk på en sak, de är HENNES bröllop!!!

Tänk hur hade ni känt om någon gick in och ändrade på ert bröllop som ni drömt om hela livet?

Visst hon är kunglig men får inte hon har drömma för de? Ska hon inte få ha sitt bröllop som hon vill bara för de?

Många säger de inte är svensk, men vad är egentligen svensk och inte svensk?Var går gränsen? För mig och min släkt i alla genrationer tillbaka vi kunna kolla upp så har alla blivit överlämnade av pappan. För mig personligen är de en status att pappa godkänt brudgummen och att de är en ära för pappan att lämna över bruden. Så ser jag de!

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..