• trendig

hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!

hjälp!

vet inte om jag överreagerar här, men vad har denna klänningen för färg? min bästa väninna vill ha den på mitt bröllop men jag vill inte att ngn ska ha en vit klänning mer än jag! är denna klänning inte vit? vad säger ni? vad ska jag göra? åh jobbigt..... :(
    finns ingen direktlänk men gå in på http://www.idasjostedt.com/ och klicka på Collections, sen är det tredje raden uppifrån, femte bilden från vänster.
    jag tycker den är vit men jag vet inte...
    snälla säg vad ni tycker!!

kram från mig
  • Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!
  • xaniara

Jag tror att folk hakar upp sig lite mycket på färgerna, ska man vara krass så säger etiketten att ingen ska konkurrera ut bruden, that's it. Så ts får väl fundera på om det finns någon risk att gästerna (känner man ändå inte alla på sitt bröllop?) skulle kunna råka ta miste på henne och hennes väninna när alla väl är fixade och fina.

Jag förstår att vitt är en känslig färg och personlig tycker jag att det är lite klantigt att "kasta sig" på en vit klänning (även om den var väldigt söt (kanske lite kort för min smak), men kom ihåg att alla andra runt om oss inte lever och andas bröllop, inte sitter och spenderar timmar varje dag och kollar inspiration och debatterar sådana här saker. 

Prata med din väninna, säg att det är viktigt för dig, gör inget stort drama av det så ska det gå bra.

På tal om andra än bruden klädda i vitt så hittade jag finaste bilden på Grace Kelly's brudfölje 3.bp.blogspot.com/_KKNyXy942PA/SxP0bvLzrvI/AAAAAAAAA1E/SKCRdtOhfi0/s1600/grace-kelly-bridal-party-790484.jpg

Är det verkligen någon som skulle lägga mindre fokus på bruden på hennes dag i detta följe?

• minimis

Verkar soim att ingen läst mitt tidigare inlägg där jag citerade ett annat inlägg, där en gäst kommit i likadan klänning som bruden. Så länge man inte vet vad bruden har för klänning så kanske man för sin egen skull bör bära en annan färg än just vitt. Fast sen kan man ju diskutera det långt också. En vän till oss kommer att ha vit klänning med stora rosa blommor på vårt bröllop och det ser jag inte som ett problem, vad ska man förvänta sig på sommaren liksom!?

• Lyckliga013bruden
    minimis skrev 2010-05-16 10:35:08 följande:
    Verkar soim att ingen läst mitt tidigare inlägg där jag citerade ett annat inlägg, där en gäst kommit i likadan klänning som bruden. Så länge man inte vet vad bruden har för klänning så kanske man för sin egen skull bör bära en annan färg än just vitt. Fast sen kan man ju diskutera det långt också. En vän till oss kommer att ha vit klänning med stora rosa blommor på vårt bröllop och det ser jag inte som ett problem, vad ska man förvänta sig på sommaren liksom!?
    Jag läste det inlägget och förstod det =)

Fler och fler väljer att gifta sig i anat än vitt, så för att vara på säkra sidan att inte överglänsa bruden kanske jag ska införskaffa en riktigt röd klänning om jag blir bjuden på något mer bröllop

• SkogsNorpan

Personligen tycker inte jag att man bär en sådan klänning på bröllop, men det är jag. Sedan bär man inte vit klänning av respekt, eftersom hon tydligen frågat så säg NEJ!

• Bride in leather

Jag ska ha en ivoryfärgad klänning och skulle inte bry mig om en av gästerna hade vit klänning.

• Rosvägen

Jag håller med ovanstående, säg nej då hon frågat dig.
    Personligen så har jag inget emot att mina gäster har vitt på sig, inget kan mäta sig med min brudklänning så det är inget jag lägger vikt vid.
    Men det är som sagt individuellt och självklart upp till varje brud att bestämma vart gränsen går.
    Visst var det den vita knälånga med guldiga rosor i överkant hon hade tänkt att bära? Eller är det fel..

/J

• Retrobohem

Haha jag tröck fel och tröck på den ovanför, typ en transparent kroppstrumpa! Jag tycker klänningen var vacker, smakfull och speciell, jag tycker inte man tänker på den som en vit konkurerande klänning. Alla är vi olika men jag skulle inte bry mig.

• Bride in leather
    Flotten skrev 2010-05-16 09:33:08 följande:
      Då har jag lösningen, Är man så känslig som brud så bjuder man inte någon alls, eller så bjuder man bara de människor man anser är fulare än en själv.Lyssna på er själva en stund. Så länge folk inte dyker upp i en brudklänning så länge är där ingen som vill er illa.
    Haha,det har ju knappast med färgen att göra.Jag var på bröllop förra året,hade en lila klänning,bruden en vit och min svärmor tyckte att jag var långt finare än bruden.
  • Tokstolla
    Bride in leather skrev 2010-05-17 22:50:35 följande:
    Haha,det har ju knappast med färgen att göra.Jag var på bröllop förra året,hade en lila klänning,bruden en vit och min svärmor tyckte att jag var långt finare än bruden.
    Absolut kan det vara så. Men enligt vett och etikett ska man inte försöka konkurrera ut bruden. Nu är det så att det tyvärr finns kvinnor som inte kan bära upp det dem själva vill vara för dagen. Chic, elegant, raffig, lyxig eller hur det nu kan vara och istället klampar i sin klänning och obekväma skor. Som gäst kan det tyvärr lätt bli att man utstrålar mer än bruden och det kan jag tycka är riktigt jobbigt. Det känns som om jag kan ha gjort mig fin till deras tillställning medan de försöker vara något de inte är (ser onaturligt ut) eller inte matchar klädkoden de själva satt upp för gästerna. 

Svår avvägning där mao. Måste vara fin och följa klädkod osv samtidigt som man inte får överglänsa bruden
Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!