• trendig

hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!

hjälp!

vet inte om jag överreagerar här, men vad har denna klänningen för färg? min bästa väninna vill ha den på mitt bröllop men jag vill inte att ngn ska ha en vit klänning mer än jag! är denna klänning inte vit? vad säger ni? vad ska jag göra? åh jobbigt..... :(
    finns ingen direktlänk men gå in på http://www.idasjostedt.com/ och klicka på Collections, sen är det tredje raden uppifrån, femte bilden från vänster.
    jag tycker den är vit men jag vet inte...
    snälla säg vad ni tycker!!

kram från mig
  • Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!
  • Bride in leather
    Tokstolla skrev 2010-05-18 00:15:29 följande:
    Absolut kan det vara så. Men enligt vett och etikett ska man inte försöka konkurrera ut bruden. Nu är det så att det tyvärr finns kvinnor som inte kan bära upp det dem själva vill vara för dagen. Chic, elegant, raffig, lyxig eller hur det nu kan vara och istället klampar i sin klänning och obekväma skor. Som gäst kan det tyvärr lätt bli att man utstrålar mer än bruden och det kan jag tycka är riktigt jobbigt. Det känns som om jag kan ha gjort mig fin till deras tillställning medan de försöker vara något de inte är (ser onaturligt ut) eller inte matchar klädkoden de själva satt upp för gästerna. Svår avvägning där mao. Måste vara fin och följa klädkod osv samtidigt som man inte får överglänsa bruden
    Ja och det kommer alltid att finnas.Och det kommer alltid finnas ngn som är snyggare än en själv oavsett om man är brud eller gäst,så är det bara och vill man inte att någon ska "överglänsa"en så får man ju ha ett (kvinno)gästfritt bröllop då.

Annat hade det ju förstås varit om en av gästerna kom i brudklänning;)

• evejo427

Jag har läst någonstans att enl etikett ska inte gästerna bära hel svart eller hel vit klänning. Sen är det upp till bruden tycker jag! Säg det till din vännina!

• Therese142

På vårt bröllop kommer ingen annan än jag att bära en vit klänning och det vet  mina vänninor om. Skulle någon komma med det iaf så vet jag att folk kommer att titta, tissla och se till att personen kommer ha något mer på sig än en vit klänning. Röd klänning ska vi inte ens diskutera. Jag var på ett bröllop där en tjej kom sin gamla balklänning som var knall röd och hon var dessutom tidigare flickvän till brudgummen, inte så populärt hos bruden. Säg vad du tycker, finns många många andra söta klänningar och underbara färger..

• Bride in leather
    Therese142 skrev 2010-05-18 08:43:04 följande:
    Jag var på ett bröllop där en tjej kom sin gamla balklänning som var knall röd och hon var dessutom tidigare flickvän till brudgummen, inte så populärt hos bruden.
    Nä fy så pinsamt och dåligt...Det måste ju ha varit för att kivas?
  • Duchess

Oj.. .finns det fortfarande personer som på allvar menar att man inte får bära rött på bröllop, och tror på skrocket om att den som gör det haft ihop det med bruden (eller var det brudgummen kanske?)

Kom igen nu.

• Aleta
    Therese142 skrev 2010-05-18 08:43:04 följande:
    På vårt bröllop kommer ingen annan än jag att bära en vit klänning och det vet  mina vänninor om. Skulle någon komma med det iaf så vet jag att folk kommer att titta, tissla och se till att personen kommer ha något mer på sig än en vit klänning. Röd klänning ska vi inte ens diskutera. Jag var på ett bröllop där en tjej kom sin gamla balklänning som var knall röd och hon var dessutom tidigare flickvän till brudgummen, inte så populärt hos bruden. Säg vad du tycker, finns många många andra söta klänningar och underbara färger..
    Men rött på bröllop är ju bara en larvig skröna, kungligheter har jämt rött på bröllop.

Så där hade bruden fel och gästen rätt.

• Linfröt

Tala bara om vad du tycker. Jag har själv sagt till min vän som också vill ha väldigt ljusa klänningar på mitt bröllop att jag vill inte att hon ska ha vitt eller liknande.
    Dels för att de hör till vett och ettikett dels för att min man bara vill att det är bara jag som ska bära vitt dels för att det är vår dag.
    Jag kan faktiskt inte förstå att det ska vara så svårt att välja ut av alla andra vackra färger som finns.
    Som sagt tala om vad du tycker. Om hon ändå har vitt så är det hon som får skämmas och och du kommer oavsett ha den bästa dagen i ditt liv..

• aikidoaasa

Brorsans tjej kommer att ha en vit klänning, där sa jag till att hon får ha en vit klänning OM hon har någon annan färg till. En av orsakerna till att jag sa ja var bland annat för att den är mycket enklare än min, men hade det varit en lång klänning hade jag ALDRIG gått med på det!

Visst vet alla att det är jag som är bruden och min sambo som är brudgummen, men om det kommer kvinnliga gäster i vita klänningar kan man börja undra om det inte är dubbel bröllop på G och det skulle vara en horibel tanke! Den dagen kan väl ändå bara få vara vår!?
    Det känns nästan lika illa som de idioter som faktiskt får för sig att de ska fria (gärna i högtalar systemet) på någon annans bröllopsfest. Men där kan väl vissa tycka "Men det är ändå ER dag och då gör det väl inget vad andra får för sig att hitta på någopt sådant..."

Så jag säger stå på dig du! Vill du inte ha vita klänningar som konkurrerar med din så ska du inte behöva det. Extra viktigt blir det ändå om du inte valt den superdyra varianten utan en lite enklare (men som kan vara helt underbar på dig!) Kanske inte så kul om någon annan kommer i samma typ av klänning, värre om den är samma färg.

• Maxiander

Har inte läst hela tråden men hoppar in här.

Men vilken snygg klänning! Hon har bra smak i alla fall. Den känns ju inte "brudklännig" alls och även om etiketten säger att gästen ej får ha vit eller svart klänning skulle jag personligen inte alls bry mig om det. Vill gärna att mina tärnor har vitt, eller ivory som min brudklänning, är lite orolig att typ mormor och farmor och den genaerationen ska tycka det är allt för konstigt bara men egentligen, det är ju mitt och min blivande mans bröllop så det är väl upp till oss :) Den klänningen din kompis ville ha, om jag kollar på rätt, skulle vara utmärkt som tärneklänning faktiskt.

Men om du inte vill att hon ska ha vitt så säg det! Hon borde inte bli sur eller så, speciellt inte om hon faktiskt redan frågat dig!

www.maxiander.se/

• Aleta
    aikidoaasa skrev 2010-05-18 22:38:03 följande:
    Det känns nästan lika illa som de idioter som faktiskt får för sig att de ska fria (gärna i högtalarsystemet) på någon annans bröllopsfest. 
    Va! Finns det folk som gör så?!?!?!?
    Snacka om att försöka stjäla uppmärksamheten.
Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!