• trendig

hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!

hjälp!

vet inte om jag överreagerar här, men vad har denna klänningen för färg? min bästa väninna vill ha den på mitt bröllop men jag vill inte att ngn ska ha en vit klänning mer än jag! är denna klänning inte vit? vad säger ni? vad ska jag göra? åh jobbigt..... :(
    finns ingen direktlänk men gå in på http://www.idasjostedt.com/ och klicka på Collections, sen är det tredje raden uppifrån, femte bilden från vänster.
    jag tycker den är vit men jag vet inte...
    snälla säg vad ni tycker!!

kram från mig
  • Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!
  • minimis

Zia 20090618 skrev 2010-05-15 23:36:28 följande:
    Jag menar bara att man som gäst, med de olika bakgrunder vi ju har, inte kanske upplever det som provocerande att kanske komma i ljus (i princip vit) outfit.. Att det kan finnas olika uppfattningar om vad som är okej och inte. Och ja, har man uttryckt att kvinnliga gäster inte ska ha vita kläder är det väl underligt. Men har denna gäst försått det då? Jag menar bara att man väl inte klär sig för ljust, elller VITT för att provocera? Får man ju hoppas.

Nu undrar jag av ren nyfikenhet, inte för att provocera, om det i någon kultur där det är brukligt att bruden bär vitt är ok att en kvnnlig gäst också kommer i vitt?

• Lyckliga013bruden

så för att det är fler klänningar än slipsar i bröllopstidningar som riktar sig främst till kvinnor så får inte gästerna bära vitt medan slips och accessoarfärger inte spelar någon roll. Haha ahh ojoj.

Varför det är respektlöst att ha vitt/ljust som gäst är det ingen som svarat på än.

• Rufsas
    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-15 23:41:15 följande:
    så för att det är fler klänningar än slipsar i bröllopstidningar som riktar sig främst till kvinnor så får inte gästerna bära vitt medan slips och accessoarfärger inte spelar någon roll. Haha ahh ojoj.   Varför det är respektlöst att ha vitt/ljust som gäst är det ingen som svarat på än.
    Det jag menar är att för många brudar handlar mycket om klänningen. Hur många killar är det som tycker att slipsen har en enormt viktig betydelse på bröllopsdagen?

Jag anser att det är respektlöst att som gäst bära vitt eftersom det är tradition att endast bruden ska bära vitt. Så, nu har du fått ett svar.

• Zia 20090618

Haha nej de sederna där det eventuellt skulle vara okej men vitt vet jag inget om. Jag syftar snarare på de "kulturer" (på vissa specifika orter) där de snarare inte spelar så stor roll. Eller där det inte spelar någon roll. Exempelvis kuvertavgift är ju avskytt i en del av landet medan det är sedvanligt i en annan del.. Jag menar att man kanske inte ska förarga sig över en viss klädel eller en för ljus nyans (tja när lden ljusrosa tonen blir för ljus och överträder gränsen för vitt hos vissa) är för mycket hos vissa. Alla har vi ju olika grader av acceptans, man menar säkert inte att förarga bara för att ens dresscode är för ljus..

• minimis

Lyckliga013bruden skrev 2010-05-15 23:41:15 följande:
    så för att det är fler klänningar än slipsar i bröllopstidningar som riktar sig främst till kvinnor så får inte gästerna bära vitt medan slips och accessoarfärger inte spelar någon roll. Haha ahh ojoj.   Varför det är respektlöst att ha vitt/ljust som gäst är det ingen som svarat på än.
    Jag googlade för en stund sen om det här med röd klänning på bröllop, eftersom jag själv inte visste varför. Men det var en skröna, att man skulle haft ihop det ,ed brudgummen om man bar rött. Däremot hittade jag detta intressanta inlägg på forumet, även det när jag googlade

"Jag har en kompis som hade en vit klänning med detaljer i andra färger på ett bröllop. Helt okej, om det inte hade varit för att bruden dök upp i exakt samma klänning! Min kompis var dessutom mycket snyggare i sin (mer tillfixad o.s.v. och den satt bättre på henne) och hon skämdes förstås ögnen ur sig...Inte särskilt stor risk att det händer i och för sig, men man vet aldrig."

För ovanstående trodde jag oddsen var obefintliga, men med tanke på detta så kanske men ändå ska tänka till innan man som gäst tar vit klänning, såvida man inte vet hurdan brudens klänning är...
  • Tokstolla
    minimis skrev 2010-05-15 23:39:48 följande:
      Nu undrar jag av ren nyfikenhet, inte för att provocera, om det i någon kultur där det är brukligt att bruden bär vitt är ok att en kvnnlig gäst också kommer i vitt?
    Jag vet att det är vanligt (eller ja, inte ovanligt iaf) att tärnorna, som i sånna här fall brukar bli MÅNGA (typ 10), bär vitt och att alla männen bär svart
  • Zia 20090618

Detta är precis vad jag menar, inte ordagrant men att det finns olika sätt att se på det. Kommer en av dina gäster i en alltför ljust/vit outfit, försök att ha lite överseende.

Ta det med en nypa salt, personen i fråga menar säkert inte något illa ♥ Är det väldigt viktigt för dig att ingen annan än du är vitklädd, ja skriv det i inbjudan då.

• Astro
    KatjaB skrev 2010-05-15 22:47:40 följande:
    jag själv är bjuden på 3 bröllop i sommar ( o så vårt då) har ingen aaning om vad jag ska ha. Men jag är ju en fegis tydligen, varken vitt, offwhite eller rött. Däremot har jag en fin klänning som är svart/offfwhite med rosmönster på. Den är tokfin och jag känner mig lite som Audrey Hepburn i den, däremot vet jag inte hur långt man ska gå, svart/vitt är ju liksom inte okej det heller om man nu ska vara sån.
    Ta den klänningen Katja B, den låter ju jättefin! Är ju definitivt ingen vit klänning, eller hur, den är ju mönstrad!

Jag har själv haft ljust champagnefärgad fodral klänning med svart spetsbolero/svart virkad kofta på två bröllop utan att någon höjde på ögonen. På min brors bröllop hade min syster hellång linneklänning i ljust beige och jag hade en vit silkeklänning med rosa rosor på. På mitt eget bröllop kommer svärmor bära beiget och mamma ljust grått (tror jag)... Ser inte problemet. Försöker övertala Syrran att komma i knallröd kläning, hade bara varit så kul att driva med dne töntiga myten om att det skulle vara älskarinnans färg.

Jag kan inte se att det blir ett problem med ljusare färger så länge det inte är klädkod Högtidsdräkt, men då bör man väl abslolur undvika vit/ivory/offwhite, för en lång balklänning i de färgerna kan ju se brudig ut och riskera att konkurrera. Men på ett bröllop med lägre klädkod, där bruden troligen är ensam om jätteklänningen kan jag inte se hur en kortare, enklare klänning i ljus ton, kanske med någon accentfärg, kan skada....

Men hey, det är ju min åsikt.

• Korallbruden

Om vi tänker oss en vanlig standard lång brudklänning så tror jag inte någon kan "konkurrera"  ut bruden med de länkade klänningarna. Vad jag blir orolig för är snarare självförtroendet eller självkänslan  på de brudarna som tror att de blir utkonkurrerade av sina gäster och inte är tillräkligt "fina/vackra" på sin egen bröllopsdag...

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Flotten

Korallbruden skrev 2010-05-16 09:28:32 följande:
    Om vi tänker oss en vanlig standard lång brudklänning så tror jag inte någon kan "konkurrera"  ut bruden med de länkade klänningarna. Vad jag blir orolig för är snarare självförtroendet eller självkänslan  på de brudarna som tror att de blir utkonkurrerade av sina gäster och inte är tillräkligt "fina/vackra" på sin egen bröllopsdag...

Då har jag lösningen,
     Är man så känslig som brud så bjuder man inte någon alls, eller så bjuder man bara de människor man anser är fulare än en själv.
    Lyssna på er själva en stund. Så länge folk inte dyker upp i en brudklänning så länge är där ingen som vill er illa.

Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!