KatjaB skrev 2010-05-15 22:47:40 följande:
jag själv är bjuden på 3 bröllop i sommar ( o så vårt då) har ingen aaning om vad jag ska ha. Men jag är ju en fegis tydligen, varken vitt, offwhite eller rött. Däremot har jag en fin klänning som är svart/offfwhite med rosmönster på. Den är tokfin och jag känner mig lite som Audrey Hepburn i den, däremot vet jag inte hur långt man ska gå, svart/vitt är ju liksom inte okej det heller om man nu ska vara sån.
Ta den klänningen Katja B, den låter ju jättefin! Är ju definitivt ingen vit klänning, eller hur, den är ju mönstrad!
Jag har själv haft ljust champagnefärgad fodral klänning med svart spetsbolero/svart virkad kofta på två bröllop utan att någon höjde på ögonen. På min brors bröllop hade min syster hellång linneklänning i ljust beige och jag hade en vit silkeklänning med rosa rosor på. På mitt eget bröllop kommer svärmor bära beiget och mamma ljust grått (tror jag)... Ser inte problemet. Försöker övertala Syrran att komma i knallröd kläning, hade bara varit så kul att driva med dne töntiga myten om att det skulle vara älskarinnans färg.
Jag kan inte se att det blir ett problem med ljusare färger så länge det inte är klädkod Högtidsdräkt, men då bör man väl abslolur undvika vit/ivory/offwhite, för en lång balklänning i de färgerna kan ju se brudig ut och riskera att konkurrera. Men på ett bröllop med lägre klädkod, där bruden troligen är ensam om jätteklänningen kan jag inte se hur en kortare, enklare klänning i ljus ton, kanske med någon accentfärg, kan skada....
Men hey, det är ju min åsikt.