• trendig

hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!

hjälp!

vet inte om jag överreagerar här, men vad har denna klänningen för färg? min bästa väninna vill ha den på mitt bröllop men jag vill inte att ngn ska ha en vit klänning mer än jag! är denna klänning inte vit? vad säger ni? vad ska jag göra? åh jobbigt..... :(
    finns ingen direktlänk men gå in på http://www.idasjostedt.com/ och klicka på Collections, sen är det tredje raden uppifrån, femte bilden från vänster.
    jag tycker den är vit men jag vet inte...
    snälla säg vad ni tycker!!

kram från mig
  • Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!
  • Tokstolla
    KatjaB skrev 2010-05-15 22:47:40 följande:
    jag själv är bjuden på 3 bröllop i sommar ( o så vårt då) har ingen aaning om vad jag ska ha. Men jag är ju en fegis tydligen, varken vitt, offwhite eller rött. Däremot har jag en fin klänning som är svart/offfwhite med rosmönster på. Den är tokfin och jag känner mig lite som Audrey Hepburn i den, däremot vet jag inte hur långt man ska gå, svart/vitt är ju liksom inte okej det heller om man nu ska vara sån.
    Det tycker jag är mer OK än typ silver och väldigt ljusa pasteller. 
  • Lyckliga013bruden

Zia jag håller med dig.

Så länge gästerna är hela, rena, anständiga och glada. Vad är problemet?

Vi hade ljusa och vita klänningar bland gästerna på vårt bröllop och det rörde mig inte i ryggen så länge de var glada och hade kul.

• Zia 20090618

Lyckliga013bruden: TACK! Så skönt med någon som kan tänka realistikt och inte ser dagen som förstörd av huruvida gästerna är klädda i för ljusa nyanser eller inte. Nej jag tycker vi är nog bridezilla som det är på forumet {#lang_emotions_wink}

• Rufsas

Jag skulle inte röra upp himmel och jord på vårt bröllop om någon hade vitt. MEN jag hade tyckt att det är fruktansvärt respektlöst. Och det säger faktiskt mer om gästen än mig. Det finns sååå många andra färger. Varför inte välja någon av dem? Varför riskera att provocera bruden?

• Zia 20090618

Ja de är väl målet med en ljus nyans av nån klädsel..

Jag tror ju knappast att någon gör det för att irritera, förmodligen tänker man väl utifrån sina upplevelser av vad som är ok på ett bröllop (vilket skiljer sig väldigt stort). Jag tvivlar på att personer inbjudna till ett bröllop planerar att "förarga" brudparet (i så fall vore de väl inte bjudna). De väljer knappast en för ljus nyans för att irritera...får man ju hoppas..

• Lyckliga013bruden

Varför skulle det vara respektlöst?

Jag har hört vad som sägs om rött på bröllop, men att vitt skulle vara bannlyst bland gästerna. Det är ju skillnad på en brudklänning och den klänningen i exemplet. Jag kan ju förstå om man som brud skulle ha åsikter om gästerna dök upp i en brudklänning men bara en vit mer studentliknande klänning.

Om brudgummen har en blå slips, är det då fel av gästerna att ha blå accessoarer som slipsar och handväskor?

• Sebastiána
    Zia 20090618 skrev 2010-05-15 23:22:41 följande:
    Ja de är väl målet med en ljus nyans av nån klädsel.. Jag tror ju knappast att någon gör det för att irritera, förmodligen tänker man väl utifrån sina upplevelser av vad som är ok på ett bröllop (vilket skiljer sig väldigt stort). Jag tvivlar på att personer inbjudna till ett bröllop planerar att "förarga" brudparet (i så fall vore de väl inte bjudna). De väljer knappast en för ljus nyans för att irritera...får man ju hoppas..
    "För ljus nyans" - finns det någon nyans som är ljusare än vitt? I TS fall hade de dessutom skrivit på sin bröllopshemsida att de inte ville att kvinnliga gäster skulle klä sig i vitt, varför kan man då inte välja en klänning i någon av de tusentals färger och nyanser som finns? Kanske en pastellrosa? Jag skulle inte heller röra upp himmel och jord om en gäst kom i vitt, men jag skulle nog undra lite. Känns lite fantasilöst om man inte kan komma på någon annan färg på sin klänning än samma som bruden har.
  • Rufsas
    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-15 23:24:36 följande:
    Varför skulle det vara respektlöst? Jag har hört vad som sägs om rött på bröllop, men att vitt skulle vara bannlyst bland gästerna. Det är ju skillnad på en brudklänning och den klänningen i exemplet. Jag kan ju förstå om man som brud skulle ha åsikter om gästerna dök upp i en brudklänning men bara en vit mer studentliknande klänning. Om brudgummen har en blå slips, är det då fel av gästerna att ha blå accessoarer som slipsar och handväskor?
    Men hallå? Bläddra i en bröllopstidning så kan du ju kolla hur många bilder på klänningar det är respektive slipsar.

Lyckliga013bruden skrev 2010-05-15 23:24:36 följande:
    Varför skulle det vara respektlöst? Jag har hört vad som sägs om rött på bröllop, men att vitt skulle vara bannlyst bland gästerna. Det är ju skillnad på en brudklänning och den klänningen i exemplet. Jag kan ju förstå om man som brud skulle ha åsikter om gästerna dök upp i en brudklänning men bara en vit mer studentliknande klänning. Om brudgummen har en blå slips, är det då fel av gästerna att ha blå accessoarer som slipsar och handväskor?
    Men hallå? Bläddra i en bröllopstidning så kan du ju kolla hur många bilder på klänningar det är respektive slipsar.
    Zia 20090618 skrev 2010-05-15 23:22:41 följande:
    Ja de är väl målet med en ljus nyans av nån klädsel.. Jag tror ju knappast att någon gör det för att irritera, förmodligen tänker man väl utifrån sina upplevelser av vad som är ok på ett bröllop (vilket skiljer sig väldigt stort). Jag tvivlar på att personer inbjudna till ett bröllop planerar att "förarga" brudparet (i så fall vore de väl inte bjudna). De väljer knappast en för ljus nyans för att irritera...får man ju hoppas..
    Jag pratar (och har hela tiden pratat) om färgen VIT. Hade själv en champagnefärgad klänning när jag var tärna för några år sedan. Men då var jag noga med att kolla med bruden först om det var okej eller inte.

Jag har heller aldrig sagt att gäster skulle ta på sig det i syfte att provocera. Läs om, läs rätt. Jag undrar bara varför man som gäst riskerar att uppröra brudparet för att prompt ha på sig vitt? Bara så jäkla onödigt...

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-15 23:31:28 följande:
    Jag pratar (och har hela tiden pratat) om färgen VIT. Hade själv en champagnefärgad klänning när jag var tärna för några år sedan. Men då var jag noga med att kolla med bruden först om det var okej eller inte. Jag har heller aldrig sagt att gäster skulle ta på sig det i syfte att provocera. Läs om, läs rätt. Jag undrar bara varför man som gäst riskerar att uppröra brudparet för att prompt ha på sig vitt? Bara så jäkla onödigt...
    Håller med. Fattar inte varför man TVUNGET måste ha just vitt. OK om man inte har mer än en klänning i garderoben och inte har råd att köpa en ny.
  • Zia 20090618

Jag menar bara att man som gäst, med de olika bakgrunder vi ju har, inte kanske upplever det som provocerande att kanske komma i ljus (i princip vit) outfit.. Att det kan finnas olika uppfattningar om vad som är okej och inte. Och ja, har man uttryckt att kvinnliga gäster inte ska ha vita kläder är det väl underligt. Men har denna gäst försått det då? Jag menar bara att man väl inte klär sig för ljust, elller VITT för att provocera? Får man ju hoppas.

Svar på tråden hjälp! vit klänning på min väninna som är gäst??!!