• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • muggles

Usch nu blev jag ju riktigt orolig för Snaily. Det får inte hända ngt mer tråkigt nu

• nennesjuttioåtta

men visst har väl Snaily en bra bit att åka för att göra UL?!? *hoppas*

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2010-06-21 16:00:01 följande:
    AM, har du hittat ny dator än? Är den på gång menar jag? Inser att du inte har den än. Vilken knasig hyresgäst ni lyckats hitta. Elände!
    Har inte haft tid att kolla på någon ny. Får klara mig så länge (i värsta fall en hel månad till). Problemet med hyresgästen är ju att VI inte hittat honom det har ju de som vill flytta gjort ... Jag SKULLE ha gått på min första känsla vad gällde honom: En djävla typ.
  • Lapinette

AM - vad härligt, då har jag en stor gottispåse att njuta av ikväll (ska gå och se filmen med en väninna ... BS din syssling).

BS - härlig att ni ska hämta Jocke!

Och som vanligt kommenterar jag allt som är totalt OT och egentligen inte speciellt viktigt.

• Lapinette

Jag tror (och hoppas) att det är som nenne skrev. Snaily har en bit att åka så hon har inte hunnit hem än. Sen kunde hon ju inte uppdatera från sin mobil längre så därför har vi inte hört något från henne.

• snaily

Passionsblomman
    Neeeeeeeej!!
    Fy fasen vad orättvist, IGEN! Storkramar skickas med expresspaket söderut!

Men hörrni - när närmsta stad är 13 mil bort åker man ju inte dit så värstans ofta, så då lär man passa på att göra llite ärenden när man ändå är där! Typ äta thailunch, köpa nya underkläder, handla på Systembolaget och sånt skoj. Nu är vi hemma i alla fall. (forts följer)

• Lapinette

När man pratar om trollen ... eller sniglarna!

• Telis

PB, ååååh neeeej, vad tråkigt!! Stora tröstkramar!

BS, tyvärr går det ju utför med fertiliteten redan från 25-års åldern och mellan 35 och 40 dippar den rejält (för att inte tala om efter 40...), och det beror ju inte bara på att äggkvaliteten försämras med åldern utan också på att livmoderväggen, slidsekretet osv blir sämre. Och på att man får rubbningar i ägglossningen.

På min front börjar jag bli så förbannad att det snart kommer rök ur öronen! Jag har försökt nå min husläkare i FYRA veckor och det GÅR INTE!! Hon har telefontid 45 minuter per dag och det är bara upptaget. Eller också är det en jämrans telefonsvare som säger "jag har telefontid mellan ...". Allvarligt talat, har inte läkare bättre arbetsuppgifter att utföra än att boka in patienter? Kan inte sjuksköterskor (eller sekreterare) göra sånt? Och på 2010-talet - hur kan dom inte ha ett sånt telefonsystem där man knappar in sitt nummer och sen blir uppringd?!

Jag behöver bara förnya ett recept, man ska väl knappast behöva sätta sig på akuten för det va?

snaily, vad skönt att det såg bra ut!!! För inte käkar man thailunch och köper nya underkläder om man fått dåliga besked.

• snaily

Hur som helst - på vägen till stan var det två långa stopp pga asfalteringsarbeten, så vi höll nästan på att komma för sent till doktorn. Fy vad jag hatar att vara så stressad när man är på väg till så viktiga saker. Vi kom i tid i alla fall - i god tid visade sig, för vi fick veta att läkaren vi skulle träffa hade jour på förlossningsavdelningen och var lite upptagen där! Men som barnmorskan sa, allt var förberett så det skulle inte ta så lång tid när vi väl kom in.... sa hon och gick. Som vi befarat alltså hade de förberett för fostervattenprov bara och uppenbarligen inte för min långa lista med frågor.

Läkaren var helt galet überstressad när hon till slut kom, ultraljudet gick på typ två minuter och hon hade inte tid att förklara vad hon såg, men hon sa att allt såg bra ut i alla fall. Risken för trisomier är fortfarande den vi fick angivet på KUB-testet, 1:70, jag börjar avsky de där flummiga sannolikhetssifforna som egentligen inte säger något... Vi gjorde i alla fall INTE något fostervattenprov, i enlighet med vad vi bestämt oss för om allt såg fint ut på UL.

Sen var det ju alla mina frågor då... hon kände väl till det här jag läst om om papp-A-värdet och kopplingen till dålig moderkaka, tillväxthämning, död, elände och förskräckelse. Men i Sverige går man tydligen inte vidare med några speciella undersökningar bara baserat på det dåliga blodprovsvärdet. (Som vanligt är det säkert pengar och resurser som brister...) Det är den vanliga kollen hos BM som gäller och tycker hon att magen växer dåligt får man remiss för ett extra UL. Och att man ska ringa förlossningen om man slutar känna fosterrörelser efter v 22, som för Snorkis häromdagen... huuu vad jag kommer vara nojig och bara gå och känna efter när (om) den tiden kommer!

I princip fick jag väl svar på mina frågor, men det kändes sådär eftersom läkaren var så himla stressad och inte tog sig tid att lyssna. Ska tillbaka på RUL om tre veckor, hoppas då på en lugn och snäll barnmorska som förklarar fint allt som ses på skärmen.

Så var det med det! Guldstjärna till alla som orkat läsa ända hit!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen