• Eftertioår

Nya Shopindream- tråden

Såg att den gamla tråden stängts för svar så jag öppnar en ny . Vi kommer säkert ha en del att snaca om nu när många klänningar är på väg att levereras.

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3624633.html

• Svar på tråden Nya Shopindream- tråden
  • Nordiskbrud

DUMT! De kan ju för det första se att det är ett Kina-företag som sänt klänningen och för det andra att den är ny.

Greeneyes skrev 2010-04-13 13:13:09 följande:
    Sörön: Säg till dem att den är ANVÄND, att din mans kusin skickat sin klänning till dig, och att den nog är värd typ 300 (skriv inte vilken valuta!).Nya varor är momspliktade men inte använda varor eller personliga effekter på samma sätt. Testa det
  • Nordiskbrud

Kriver visst först och tänker sedan. Men det jag ville säga framför allt är att man kan fastna i tullen fast det står "gift". OM man då inte uppvisar kvitto med betalning för vara och frakt så kommer tullen att beräkna tull och moms på varan i svenskt butikspris och man får betala mångfalt mer än om det varit faktura med.

Att tulla och betala moms på importerade varor från tredje land är lagstadgad. Istället för att hoppas på att "slippa" betala detta (och då egentligen begå ett brott) så kan man välja att ta med det i beräkningen på vad kläderna egentligen kommer att kosta. Kläder har ganska hög tullsats och det kan vara bra att räkna på 12% av värdet, utöver det tillkommer sedan införselmoms på 25% av både varuvärdet och tullvärdet. Ta det sedan som en glad bonus om paketet slinker igenom. Att man kommer undan beror ju oftast på att tullen inte hinner med att kolla alla paket.

(Lilla juristen i mig som bara var tvungen att ta fram sitt nylle ).

tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280001356.html

• Sörön10

Tack för ditt svar!

Ja, det känns liksom inte rätt att "ljuga"! Skulle ha ångest ångest ångest över ev. repressalier!

Kvitto har vi inte, eller jo kanske?? men en sammanställning av ordern iaf.

Kvitto borde man väl iofs ha fått via mail ellr så!

• JollyO
    Sörön10 skrev 2010-04-13 13:41:09 följande:
    Tack för ditt svar!Ja, det känns liksom inte rätt att "ljuga"! Skulle ha ångest ångest ångest över ev. repressalier! Kvitto har vi inte, eller jo kanske?? men en sammanställning av ordern iaf. Kvitto borde man väl iofs ha fått via mail ellr så!
    Har du betalat via paypal får man ett kvitto på betalningen skickad till mailen.
  • Sörön10

Ah! Då har nog sambon fått ett sånt kvitto!

Vilken otur man ska ha då! men det är bara att äta bajsmackan! Känns dock som att alla slunkit igenom!

• Lyckliga013bruden

Jag tog min shopindream-klänning till sömmerskan för lite småfix, så som upphängning av släpet och byta ut knappen i ryggen till något mer pålitligt.
    Jag sa inte var jag fått klänningen ifrån, utan dök bara upp med klänningen. När hon nypt och synat klänningen lite så säger hon att den är väldigt välsydd och välarbetad, men inte för välarbetad.
    Det lät som sömmerskorna i kina gjort ett bättre jobb än jag trodde.

• ThereseR

Jag ska till sömmerskan med min klänning på tisdag:)

Lyckliga013bruden skrev 2010-04-13 19:14:24 följande:
    Jag tog min shopindream-klänning till sömmerskan för lite småfix, så som upphängning av släpet och byta ut knappen i ryggen till något mer pålitligt. Jag sa inte var jag fått klänningen ifrån, utan dök bara upp med klänningen. När hon nypt och synat klänningen lite så säger hon att den är väldigt välsydd och välarbetad, men inte för välarbetad. Det lät som sömmerskorna i kina gjort ett bättre jobb än jag trodde.
  • Tokisen

Nån som vet hur man hittar va d kan kosta att frakta en tärnklänning?
    Jag hittar ingenting om kostnaden

• FrökenBloom

ÅHH nu har jag precis lagt en order till shopindream med två tärnklänningar! Så spännande! Hoppas tiden går fort så de kommer snart!

• Lyckliga013bruden

Jag tror du måste göra en beställning, typ alla steg utan att faktiskt göra beställningen.

Tokisen skrev 2010-04-14 19:11:01 följande:
    Nån som vet hur man hittar va d kan kosta att frakta en tärnklänning?Jag hittar ingenting om kostnaden
Svar på tråden Nya Shopindream- tråden