• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Oupsie

Lappis, det har du rätt i, men en trist sak för vår del, är att våra kompisar är så utspridda över landet. Så det är inte så lätt att samla dem vid ett tillfälle, om det inte skulle vara något särskilt att fira för då kommer de säkert. Och det värsta är, bland de som bor här, där vi bor, så umgås vi knappt längre, jag har nästan blivit folkskygg, vill inte träffa folk som jag läst med och som har jobb.

• BrudSommar2006

Vickan, nej men vad dåligt med mammagruppen!

Här ska det tydligen bli en syskongrupp i alla fall så småningom med tre träffar tror jag, får se när det blir av. Jag tycker inte att jag har så mycket tid att träffa folk i alla fall i och för sig i och med att jag hämtar Iris på eftermiddagarna och innan dess vill jag försöka hinna något hemma också, plus promenera och åka och handla osv.

Telis, jag tycker absolut att du ska slå till på AMs Bumbo och det snarast, Astrid sitter jättebra i sin, hon sitter riktigt länge också om man ställer den på köksbordet så att hon kommer upp från golvet. Visst, lite säckigt sitter hon kanske men fullt acceptabelt. Fantastisk uppfinning det där! Vi fick den till Iris men fick den alldeles för sent så hon fick inte plats i den knappt då men nu har vi börjat i tid med Astrid och hon är dessutom så pass mycket mindre att hon kommer att få plats i den längre.

• viktualia

Oupsie - usch... det där känner jag igen... att inte vilja träffa folk när man själv är arbetslös. Det var i och för sig rätt många år sedan jag var arbetslös, men jag minns känslan... Och pinsamt nog är vi rätt bra på att prata jobb, barn och hus på partaj.. dvs.. de som inte är med i någon av de svängarna hamnar utanför..

Jag tycker dock att sådant brukar dämpas om man gör något tillsammans - paddlar, sportar, cyklar, vandrar - aktiverar sig.. och även sådana dagar kan ju avslutas med skumpa och god mat...

• Lapinette

Oupsie - låter lite som ett ofrivilligt barnlös fenomen. Att man man tillslut inte orkar umgås med kompisarna för att de har så jäkla lätt för att få barn. Nu har jag själv inte hamnat i den fällan men däremot så har kompisarna inte samma flexibilitet att komma över som tidigare.

• Oupsie

Ja, det är nog lätt att det blir så. Man känner sig lätt utanför när "alla andra" har det som man själv vill ha. Det ligger nog också mycket i bilden av den "lyckade människan" som finns idag. Man ska ha ett bra jobb, en fantastisk man, ett fint hem och så söta och väluppfostrade barn. Och är det en del som saknas så är det lätt att man bara fokuserar på den biten.

Fick hem tidningen från facket för några dagar sen, i den stod det att det utbildades för många som mig . Vi tillhör dock fortfarande en av de yrkesgrupper med lägst arbetslöshet. Kul att tillhöra bottenskrapet .

Sorry för min pessimism, ska gå en runda med hunden i det fina vädret nu. Kanske blir på lite bättre humör då. Hej så länge.

• BrudSommar2006

Är det någon som vet plantavståndet för trädgårdsmalva och flox, båda sorter 80 cm höga? Jag försöker planera hur stor rabatt vi behöver gräva för 20 plantor av varje som jag beställt så att det är klart när växterna kommer i början av maj men det står inget plantavstånd i katalogen och när jag googlar på det så kommer man till diverse olika kataloger på hur många sidor som helst där det tydligen någonstans står men är omöjligt att hitta. De översta länkarna verkar dessutom variera mellan 10 och 50 cm. Hjälp någon??? Om vi får plats tänkte jag nämligen beställa till 20 plantor solhatt också, 80 cm hög den med.

• viktualia

Oupsie - och trots att jag numera uppfyller alla kriterier för "lyckade människor" så blir jag så ARG över detta, Jag fortsätter att hålla kontakten med vännerna som av olika skäl inte har prickat av hela listan. Tyvärr lyckas det inte alltid.. på min födelsedagsfest förra veckan råkade det bli så att de fyra vännerna som kom var tre småbarnsföräldrar etc etc och en singel, barnlös, över 40 osv. Blev obalans och svårt att låta bli att prata blöjor.. två av de som kom har också fått barn under det senaste halvåret. Brukar kännas KLART bättre när mixen av folk blir lite jämnare... men de övriga kompisarna utan familj råkade vara bortresta under påsken... *lider med kompisen som kom*

• Lapinette

Vickan - ja, det blir lite trist (som ofrivilligt barnlös) när man är med ett gäng mammor som pratar blöjor och kräkningar.

• viktualia
    Lapinette skrev 2010-04-13 11:12:32 följande:
    Vickan - ja, det blir lite trist (som ofrivilligt barnlös) när man är med ett gäng mammor som pratar blöjor och kräkningar.
    Japp, extremt trist.. ...tyckte även jag när jag var frivilligt barnlös... *gäsp*...

Känsligt är det också på en massa olika sätt.. svårt..
  • fru AM

Förresten: någon göteborgsbaserad som kan förklara för mig hur det fungerar med bussar + taxor + biljetter? Ska åka buss fr centralstationen till ett ställe i Hisingsbacka på måndag och jag förstår inte så mycket av busstrafikens hemsida - frånsett att jag bör ha en biljett innan jag stiger på. Inboxa mig gärna om ni vill svara på lite frågor men inte outa er som göteborgsboende

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge