• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • BrudSommar2006

Vad det gäller blöjor så hittar jag inga jag är nöjd med. Första bebisstorleken, ettorna alltså, Pampers är jättemjuka och sköna medan Libero är så tjocka så de blir klumpiga. Nu däremot när vi bytt till tvåor så är de helt plötsligt mycket sämre, hårda och i princip utan resår medan Libero fortfarande är lite klumpiga. Till Iris har vi alltid haft Libero för när hon föddes tyckte vi att de var mjukare än Pampers, antagligen var det för att hon var så stor så vi använde aldrig ettorna. Förresten, på BB hade de jättebra Pampers-blöjor med rand som visar om de kissat eller inte men så visar det sig att det inte alls är samma som de man kan köpa själv i affären. Skräp!

• BrudSommar2006

Förra vintern bokade vi ju en vecka i Sälen för att Iris skulle få se snö. I år är vi så trötta på snö så vi har skippat fjällveckan. Vi hade tänkt boka sent annars och vänta och se hur det gick med Astrid men nu som sagt så har både vi och mina föräldrar fått nog av snön! Synd att vi inte visste att man kunde åka lift upp och fika och så lift ner igen, vi åker ju inte slalom någon av oss. Maken vill nog inte åka mer längd i sitt liv heller, han drabbades ju av frozen shoulder efter att ha ramlat i en backe förra året och han är fortfarande inte återställd, nu kan han nästan lyfta armen över huvudet men inte riktigt ända upp och ont har han fortfarande. Vi var annars iväg till jag tror att det var Hundfjället och badade i bubbelpoolen där, bassängen verkade riktigt rolig för barn, det var någon våg eller virvel eller vad det var i den. Fast man fick vara där tidigt för mitt på dagen så var det fullt och det var lång kö för att få komma in.

• Lapinette

AM - oj, det var inte lite! Ja, Monaco kanske inte vore fel.

snaily - varför tror du att du inte är nedreglerad?

Vilket underbart väder det är! Så vacker ute men svinkallt.

• BrudSommar2006

Liten, vi har precis samma blöjerfarenhet som ni vad det gäller Libero och Pampers.

MSW, vad roligt med så bra värden!

Snigeln, sexrätters och spa, det låter fantastiskt i mina trötta öron!

Astrid vaknade halv fem imorse, gäsp.

Nu har vi varit och tagit nytt blodprov för bilirubinvärdet så får vi se imorgon när svaren ska komma om det är tillräckligt bra för att få försäkring!

• Ore

Liten: Ja, jag tycker också att det känns mer som rejäla kräkningar a la vuxenkräk, än det där läckande bebiskräket...

Ska snart ta mitt sovande barn till skötbordet för att byta blöja, peta in en alvedonsupp och se om han sedan piggnar till och orkar äta utan att efteråt kräkas. Kräks han blir det till att telefonera sjukhuset...

Konstigt att Mindre är så besvärlig mot sin pappa... Liksom Iris... Och även lillkillens kusin har varit väldigt anti-pappa ett tag, vet jag. Det kanske är en fas barnen har?

Fjäll och skidåkning: Gjorde en gång misstaget att vara en långweekend med familjen, och sedan en kortvecka direkt på det med kompisarna. Nackdelen med det var att skidåkningen skulle maximeras i kvantitet VARJE dag... Vilket blev litet jobbigt i längden.

I övrigt så har jag krävt att nästa gång jag och maken åker skidor utför så ska det vara minst under några dagars tid, och jag ska ta skidlektioner. Måste för sjutton lära mig att sakta farten, även om det är några isfläckar i backen och det börjar gå fort. Det blir så farligt med störtlopp, ifall det kommer någon person i vägen som jag inte kan väja för...

Men det dröjer nog tills lillkillen kan åka litet. Vilken ålder kan de börja åka slalom, ni som vet? 4-5 år?

Nej, mot skötbordet

• Ore

Glömde: Hoppas att proverna visar motsatsen till det du tror, Snaily, och att du faktiskt är nedreglerad.

• fru AM

Fast jag vet att jag inte ska gnälla på skattebetalande egentligen ... man är ju med och delar på kakan ... Det är bara vissa skatter som jag blir helt vansinnig på.

• BrudSommar2006

Snigeln, undrar också varför du tror att du inte är nedreglerad? Vad händer om du inte är det? Avbryter man då eller får du köra på någon vecka till och ta nytt prov?

Liten, Mindre och Iris verkar precis lika vad det gäller att umgås med sin pappa! Det vänder aldrig heller för vår del, jag vet inte hur länge det har pågått men väldigt länge i vart fall.

• BrudSommar2006

AM, usch vad trist med kvarskatt! Det måste ju i vart fall absolut räknas som VAB om dagis är stängt. Vet inte hur det räknas om de öppnar efter halva dagen, för många är det ju redan för sent att åka till jobbet då. Nog borde man få VABa heldag ändå?

• fru AM

Liten: du är inboxad!

BS: ja just kvarskatt känns ju verkligen surt. Samtidigt som tillbaka på skatten (när nu det hände senast) är som att vinna på lotto.

Man borde få VAB:a hela dagen även om de öppnar efter halva - om man inte kan jobba den dagen. JAg är ju hemma med Hektor ändå så jag behövde inte fundera över det.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge