• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • BrudSommar2006

När vi embossade inbjudningarna till bröllopet köpte vi någon liten värmepistol minns jag.

Var iväg på 40-årsfirandet i eftermiddag i alla fall, det var kallt, snöigt och jäkligt men ingen fara på vägarna.

Vickan, så klart du törs åka hem med trollet, hem och mys bara. Dessutom sover man bäst i sin egen säng, den sömn man nu får. Jag tyckte att det var helt värdelöst på BB att man inte kunde ligga och amma eftersom sängarna gled isär så att vi inte kunde ha Astrid mellan oss. Det gick ju inte att lägga ner henne i egen säng så det blev ju inte mycket sömn.

Inatt somnade Astrid två och Iris vaknade sex. I och för sig gick maken upp med Iris vid halv sju, först ville hon ligga bredvid mig en stund, sedan ville hon att jag skulle följa med henne på toaletten och välja kläder, sedan kunde hon tänka sig att gå ner med pappa och äta frukost. Fast då var jag ju redan klarvaken igen...

• passionsblomman

Hörni, ni som ivf:at. Jag sitter och undrar en sak som jag helt glömt att fråga om hittills hos gyn - ifall fler än ett ägg befruktas, sätter man tillbaka fler än ett då, för att så att säga öka chansen att något av dem fastnar? Hur många isåfall och får man vara med och bestämma det själv?

Låt oss säga att de rekommenderar att sätta tillbaka två, får jag säga "fast jag klarar tre ifall de tar sig allihop" då?
    Eller är det lönslöst att sätta dit fler för tar sig inte detena så lär inte det andra heller gör det?

• Fru E

PB-jag har fått för mig att man bara brukar sätta in ett ägg åtgången och vid speciella två.....

• Fru E

Alltså om du får guldägg så sätter de kanske bara in ett men är de halvdana så kommer båda in för att "öka" chanserna

Lappis, Telis mfl hjälp?

• Fru E

Pratade nyss med brodern men lyckades inte kläcka ur mig att vi ska börja med ivf snart......finns inget lätt sätt att komma in på det....

• Telis

PB, grundregeln är ett ägg och eftersom ni inte gjort någon IVF förut så kommer ni säkert inte få tillbaka mer än ett utan eventuella överblivna ägg fryses in. I vissa särskilda fall, om man gjort flera försök och är lite äldre, så kan dom sätta tillbaka två stycken men aldrig fler än så (i Sverige). Chansen för en graviditet ökar inte märkbart men risken för en tvillinggraviditet, med ökad risk för komplikationer, ökar ju förstås så därför är det sällsynt att man får tillbaka två.

• passionsblomman

Jaha, ja det var väl ungefär så jag trodde. Fast om man är ganska skitgammal och inte har så många chanser på sig så kanske de tar två? ja inte vet jag.

EA, hm, ja det där beror väl lite på hur man är, som Lappis sa nån gång. Jag har sagt det till hela rasket. Det är lika bra, för då vet folk att man går igenom något speciellt.
    jag får ju mycket frågor om jobb och så eftersom jag ju inte har någtot. Jag har valt att säga "jo, fast nu är vi i full färd med något som gör att jobbsökandet sätts lite i skymundan. Vi har ju velat ha syskon..bla bla bla"

• Telis

Ska korrigera mig själv lite: Dom fryser inte in dåliga befruktade ägg utan dom måste ha en viss kvalitet för att frysas in.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge