• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Blivande fru L
    passionsblomman skrev 2010-02-21 15:59:12 följande:
    Blivande: Vaddå för land är det som är "ditt land" *helt ovetande*
    Haha! Jag inboxar dig.
  • MSW
    passionsblomman skrev 2010-02-20 22:32:59 följande:
    Nu RINGDE min sambo från övervåningen för att det börjat!VA!!! HÖJDEN av lathet! *går iväg lagom fort*
    Läste upp detta för maken och han fick ett riktigt rejält skrattanfall!

embossing har jag ingen koll på alls vad det innebär! Tänkte googla det hela sedan.. Är dock riktigt sugen på att virka en "os-mössa".. Men har inget garn, och garn får väl räknas till det köpstoppet gäller för!

Vickan: Välkommen hem! Tog ett rätt bra tag innan känslan av att man gick och väntade på att någon skulle komma och hämta A försvann! När vi kom hem från BB la vi oss på en filt på köksgolvet hela familjen, för solen sken in där, och A var juh lite gul så han skulle juh vara i solen.. *mysigt när jag tänker på det*...

PB och Fru E, kommer ni inte hamna väldigt lika med era IVFer? Eller hur ser schemana ut för er..? (hoppas så att det kommer gå bra..!!)

HÄr har vi haft en trevlig helg, hade våra bästa vänner här igår kväll och det var så himla trevligt och lyckat! Sen blev det lite senare än vad vi(framförallt jag) är vana vid.. Men A hade vett att sova till 7.30 iaf idag, så det är ganska lugnt, igår vaknade han strax efter 6.. Men det blir nog tidig kväll för mig i kväll.. Har lite att förbereda inför jobbet/praktiken i morn bara..

Annars önskar jag mer fladder åt alla som väntar på det och skickar kramar för begravningar och vad det mer är jag har läst om!

Tack för gratulationer om mitt provsvar! Är fortfarande helt förundrad över det! Hoppas så att det ska hålla sig bra nu, men det känns som oddsen är bättre nu när det lyckats stiga så bra av sig självt!

Ojoj vad det blir ego när man läser ikapp, men sedan inte skriver ngt!

Nu ska jag googla embrossing!
    Kram på er! Och hoppas att kommande veckan blir super bra för alla!
  • porchez

PB-schhhh, avslöja dig inte, tror jag att du är huslig och du inspirerar mig är det bara att spela med

• passionsblomman

MSW, Jo, jag undrade verkligen vad han sysslade med!
    Det visade sig att en förälder på det kalas sonen igårkväll var på hade undrat ifall vi hade intercom-telefoner i huset eller hur vi höll kontakten...sedan konstaterade han själv att nämen man har ju mobilerna numera så det är väl lugnt.

Men när sambon senare vid 02.30 ringde IGEN - för att säga godnatt (!), då fick jag nog och sa "ät bajs din gamla krokodil ifall jag inte är värd att gå nerför trappen för" och la på.

Sedan gick jag själv upp, ställde mig i sovrummet med händerna i sidorna och tittade stint på honom. Han låg och skrattade så hela sängen guppade. Knäppskallen.

Och Jo, vi kommer nog att hamna väldans lika EA och jag tror jag. Min spraystart är nu den 25, sedan får vi väl se hur länge det dröjer till blödning då. Usch vad nervös jag blev nu.

Snälla, påminn mig- var ÄR det nu igen för värden som gått upp som är bra? Jag måste ha teflon i skallen... *skäms*

• viktualia

inte helt lätt att hinna skriva ikapp här.... författar på förlossningsstoryn men inte heller det går så där särdeles fort.

dels måste jag parera alla telefonsamtal hit och dit. Trollet har fått ett namn.. men jag tänker inte skriva det i tråden.... spana på fejjan och så får Telis uppdatera galleriet...

dels måste jag nojja - det gör ju alla nyblivna mammor troligen.. jag nojjar över att han har fått lite infektion runt naveln.. och mina tops är för stora för att komma åt ordentligt när jag skulle tvätta med sprit nyss... eländigt!

dels måste jag sucka över ett lyxproblem - jag är värsta mjölkkossan... alltså rinner det mjölk som bara den... går genom BH och kläder och allt.. hm.. ska shoppa amningsinlägg imorgon - men vad ska jag hitta på tills dess? nån smart idé???

• Parnassia

Vickan - måste skynda mig till FB för att se namnet! Men ang amningsinlägg, kanske kan bindor funka? *spånar vilt* Annars är apotekets inlägg bra, dem körde jag med, tyckte de var bättre än andra dyra som finns i babybutikerna. Kram!

• passionsblomman

Vickan, du kommer att behöva amningskoppar. Köp dem samtidigt med amningsinläggen på apoteket. Det är som en liten burk med hål i som man sätter över det bröst man inte just matar ifrån. Den mjölk som rinner ner i den är perfekt att sedan hälla upp på flaska eller frysa in ifall ni framöver behöver ha mat åt lilleman vid något barnvaktstillfälle eller så.
    Låt gära mjölken skvimpa runt vårtan ett tag, för att smörja med bröstmjölk är perfa mot sprickor och sår.

Ja skulle klippa isär bindor så länge om jag var du. De tar ju en del vätska. Du kan också försiktigt pumpa ur lite mjölk. Helst bara gnom att stryka böröstet för hand, så du inte stimulerar ytterligare produktion.

Se till att skaffa ett par värmeinlägg också. det är INTE roligt att få mjölkstockning nämligen och nu är det vinter.
    jag hade mina JÄMT tills det blev varmt ute och klarade mig med bara mindre känningar.

Om du har sådär mycket mjölk kan du också fundera på ifall du har ork och lust att bidra till neonatalens ständiga vädjan om mjölk.
    Jag gav ca 30 liter mjölk till dem, men tyvärr skulle jag inte ha lämnat allt på en gång som jag gjorde. De får bara ta två bakterieprov på varje inlämning nämligen och det är vanligt att det är för hög halt av bakterier. oftast bara helt ofarliga från mamman och barnet. MEN eftersombarnen på neo är så känsliga är det rigoröst med kollen. Iallafall behöll de mjölken och ringde dagen därpå och undrade ifall jag var villig att ge mjölken vidare till cancerforskningen. Coolt va?

• Parnassia

Bra tips från PB till Vickan! Värmeinlägg och kopp, särskilt koppen. En sådan använde jag och det var bra att ta tillvara det som "blev över" istället för att det skulle förfaras.

På nätterna i början när det läckte som värst köpte jag en bh/top på apoteket som var helt mjuk, alltså inga sömmar, knäppen eller bågar. Den hade jag alltså på nätterna för att ha nåt att stoppa inläggen i för att inte hela sängen skulle bli blöt. (tror att modellen egentligen var avsedd för sådana som hade någon form av bandage i "bröstområdet" och därför inte kunde ha vanlig BH...)

Det var nog en sån här:
    www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx&tab=Rp&menu=St&searchType=global

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge