• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Parnassia

Ah, jag vet inte om länken funkar... Men den hette nog "carefix".

• viktualia

Parnassia - superbra tips! Min plan är att dra en sväng till centrum imorgon. Behöver amningskläder från H&M och lite jox från Apoteket - plus se lite folk..... Under tiden testar jag nu bindvarianten och det känns redan bättre... Rätt GALET när det bara sprutar mjölk hit och dit... *fnissar*

• viktualia

Passionsblomman - jag har sett andra drabbas av det, så jag är inte så chockad.. bara lite trött på mig själv att jag inte förutsåg det och shoppade nödvändigheter i tid!

Ang neonatal - så finns det inte här i hålan. Alltså skulle jag behöva transportera det till grannstaden gissar jag.. så jag vet inte.. hm... ska grubbla på frågan...

• viktualia

Okej! Nu kommer mastodontinlägget: Trollets ankomst eller "gelehallon är gott när man krystar"

Jag lyckades prestera en ?Vickanförlossning? ? dvs något som egentligen inte går att prestera men som ändå hände?.

På onsdagen kom vi in på förmiddagen. Jag undersöktes och livmodertappen var helt intakt och jag var inte ett dugg öppen. Trollet verkade må prima på CTG och ett UL gjordes där de såg att han hade ordentligt med fostervatten. Men för att få fart på projektet beslutade läkaren att sätta igång mig.

Igångsättningsdroppet kopplades på precis efter lunch. Sen hade jag regelbundna men inte särskilt täta eller starka värkar hela eftermiddagen och kvällen. Låg mest still i sängen eftersom jag hade CTG påkopplat hela tiden. Hade STOR användning av min minimala profylaxövning. Tack gode Gud för att jag övade liiite i förväg!

Vid tio på kvällen stängdes droppen av, eftersom jag inte öppnat mig något. Livmodertappen var utplånad till 75% men inte mer än så.

?Sov? sedan hela natten? dvs hade egna värkar som var ganska glesa men ordentligt jobbiga. Började spy lite framåt morgontimmarna och tyckte lite lagom synd om mig själv. Maken, som fick sova över i samma rum, lyckades lägga sig bredvid sin stackars darrande fru och så låg vi och trängdes i en typisk sjukhussäng den sista halvtimmen? innan jag gav upp sömnen totalt och ringde på personalen.

Torsdag morgon mådde jag pyton men var vid rätt gott mod. Barnmorskan som tog över efter nattpasset satte igång att styra upp tillvaron. Vid 8 fick jag penicillin i dropp och vid 9 sattes värkstimulerande dropp igång. Nu började det göra rejält ont och jag kände mig sliten. Hade dock inte så där våldsamt täta värkar, utan det var liksom startskede fortfarande. Vid 10.30 var jag riktigt sliten. Hade öppnat mig 2 cm och BM gick med på att ge mig EDA. 11.15 var EDAn lagd av två råbarkade unga narkosläkare ? fniss fniss.. Trots PLÅGSAMMA värkar lyckades jag käfta tillbaka rätt rejält, mycket skoj!!

La mig sedan ner och frågade BM hur lång tid det skulle ta innan EDAn tog. Hon svarade att det skulle ta en kvart. 11.30 står i det förlossningsjournalen: ?Krystvärkar inleddes.?

Det som hände var att jag, när den berömda kvarten fällde den klassiska repliken ? nu känns det som jag ska bajsa?. BM skrattade till högt och sa ?det säger man ju när man ska krysta? Jaaa sa jag, jag vet. Men hon tog mig på allvar och konstaterade efter en snabb undersökning att jag var helt öppen och att Trollet låg i bra läge för att bege sig ut.

Sedan följde 45 min krystning. Jag ägnade pauserna åt att käka gelehallon och dricka vatten. Blev klippt och sprack lite men 12.17 var Trollet ute!!! Och undrar om inte barnmorska var mest förvånad? hennes kommentar var att ?det är här är inte normalt - skratt ? något sånt här har jag inte upplevt under mina 30 år som barnmorska?

Sen blev jag sydd och var rätt snabbt på benen. Piggare än vad jag gissat och hungrig som få.

• fru AM

Vickan: vilken story! Först segt som sjutton och sen bara värsta Cicciavslutningen!

Grattis igen till världens finaste lilla troll!

• Lapinette

Vickan!!! som sagt brukar undvika alla förlossningsberättelser men din ville jag absolut läsa och den var lika annorlunda som jag trodde. Stor kram till dig och trollet!

• Liten med Mindre

Vickan - välkommen hem och Grattis igen! Inte helt vanligt med sånt snabbt öppnande. Skönt att kunna göra intryck eller ?

Har inte mycket annat att tillägga ikväll (heller). Utom möjligen att jag liksom porchez blir trevligt matinspirerad av trådens alla gourmet-matlagare.

Kvällens mat blev ugnsstekt fläskfilé, hasselbackspotatis och sås, samt lite väl kokt broccoli. Nu till efterrätten...

Trevlig kväll!

• _koko_

Ååååh, vickan, helt galet att öppna sig så fort efter att inget hänt på så lång tid, rena ketchupeffekten!!! Stort grattis igen och verkligen fint namn ni valt!
    Har för inget att tillägga till de tips du redan fått.

liten - Conny har kunnat ta sig ur spjälsängen ända sedan han började på dagis i höstas (vi tänkte det var lika bra att testa då, kan han sova på en madrass på golvet på dagis borde han kunna sova "fritt" hemma), genom att vi sänkte ena sidan och ställde en pall brevid, och det gick förvånansvärt smärtfritt att vänja honom vid det faktiskt! Visst kan det bli en ny omgång när han får en helt vanlig säng, men det tar vi då isf.

fruL - Härligt att höra att allt är bra med dig.

muffinstönt - Såhär i den "digitala tidsåldern" tycker jag det är EXTRA kul att få ett pappersvykort, mer sånt! Och därför försöker jag skicka också, men som sagt, sedan lillebror föddes har det varit tunnsått med sånt.

telis - Conny ratade också snabbt bröstet när vi introducerade flaska, lite sorgligt men vad ska man göra. Tyckte ore skrev jättebra (och inte alls konstigt som du själv tyckte), att så länge det inte är mer jobbigt än positivt ska du ju fortsätta pumpa. Det viktiga är att du själv känner att du gör det DU tycker känns bäst! MEN, *hur ska jag uttrycka mig...?* du får inte heller ha några skuldkänslor när du väl väljer att sluta, det viktigaste för Televinken är ju att han har en mamma som orkar ta hand om honom, inte att han får bröstmjölk i X månader (minns hur muggles och kängu kämpade...)!!! Kram!

PB - 30 LITER!!! My god, det är ju helt galet mycket! Vet precis vad du menar med kött i ugn. Vi gör iofs det rätt ofta (senast idag ), men jag säger varje gång ändå att det här är grejjen! Det blir så saftigt och mört och perfekt varje gång! Idag blev det entrecote med ugnsrostad potatis och morötter, rödvinssås och lohmanders bearnaisesås samt vitlöksstekta haricot vert. Mums!

Vet ni? Lillebror har inte reagerat ALLS på mjölken jag drack igår!!! Han har pruttat mer än vanligt, min teori är att han fortfarande blir gasig av mjölk, men att han kan hantera det själv nu utan att få ont i magen, dvs att gaserna kommer ut av sig själva. Skit samma, det viktiga är att jag har druckit mjölk och HAN ÄR GLAD ÄNDÅ!!! Vågar inte slå till på någon jättefrossa ännu, men tänker börja äta ost på mackan iaf.
    Åååååh, det är så obeskrivligt skönt så ni anar inte!!! Det här är samma kille som skrek som en stucken gris i 3 dagar när jag hade tagit TVÅ TUGGOR leverpastej för några månader sedan...

Då ska vi se vad ni hunnit skriva medan jag författade det där...?

• _koko_

Testar just nu lindts roasted almond och är mycket positivt överraskad! Jag är ju annars inget fan av lindt-choklad, men den här var god på riktigt!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge