• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Daa

Aleta: nej, så tråkigt med hästen. Det är ett väldigt svårt beslut att ta, men det är rätt beslut. *kramar om*

Stor kram till Cantaton. Bra att du ska ta dig till läkare. Jag tror också på dig.

• Bobou

Åh, vilket fint inlägg! Precis så är det ju, men man glömmer det ofta...

Sonja68 skrev 2010-03-04 08:10:28 följande:
    Cantaton; jag vet hur det är att brottas med dåligt självförtroende. Skitjobbigt! Det enda jag kan säga till dig är: Förutom att du är jättebegåvad och kunnig inom ditt område, vilket du får bevis för varje dag, så är du en _fantastisk_ medmänniska, hjälpsam, rolig, passionerad, med ett stort, varmt hjärta. Det är ändå det viktigaste. Deadlines och viktminskning, stökig lägenhet är bara en fis i rymden egentligen. Vem kommer ihåg en männsiska om femtio år för att h*n "hade så städat hemma", eller "var duktig på att hålla deadlines och tappa kilon"?Nä, det som etsar sig fast hos folk (mig i alla fall) är människor som var riktiga människor av kött och blod, varma, kärleksfulla, humoristiska, omtänksamma, MEDmänniskor. Såna som du, min vän! ♥ ♥.Jag är säker på att ingen kommer tänka på mig som hon som lyckades få klart bokslut i tid, eller inte få klart dem i tid. Eller att jag hade ett hus som inte var stylat à la Simon & Thomas. Därmot tror och hoppas jag att folk tänker på mig som hon som hade nära till skratt, redo att lyssna på sina vänner vilken tid som helst på dygnet, gråta och skratta tillsammans med sina vänner, hade ett stort varmt hjärta och ett öppet, välkomnande hem, som såg något bra i de flesta människor och spred glädje omkring sig. DÅ skulle jag känna mig nöjd med mig själv Cantis, du är en fantastisk människa, och det kan säkert flera i din direkta omgivning skriva under på, tex, sambon, pappa, släktingar, vänner. Lyssna på oss!
  • passionsblomman

Cantaton, jag har viftat med varningsflaggan vad gäller både utbrändhet och depression under lång lång tid framför dig. Det har jag gjort helt baserat på signaler du säder ut som stämmer alldeles för väl in på mina egna och omkringlevandes symtom och tecken på att saker är på väg att barka åt skogen vad gäller den själsliga hälsan.

Jag hoppas du lyssnar på din skjuksköterskevän och slutar hålla på och orka så mycket, utan går till doktorn och säger "jag ger upp-jag behöver faktiskt hjälp"

Mitt råd just nu är att du tar och kopierar och sparar dittna senaste inlägg och inför kommande samtalsterapi tar med dig det du skrivit och läser det högt för vederbörande.
    Varenda ord du skriver om venm du är och ditt självfrötroende bygger du helt på vad du gör/gjort och likadant är allt det dåliga vad du inte gör/gjort.

Det är ett mycket vanligt men fullständigt förödande sätt att bygga sin identitet på. Du är så påtagligt nöjd varje gång du kan räkna upp en lista på vad du åstadkommer/gör/kan och lika snabbt rasar du när det är saker som går fel.
    Det är djupt mänskligt och jag kan känna igen väldigt mycket av mig själv i ditt sätt att fungera-framförallt från förr.

Men det är ett farligt, ohälsosamt och ganska värdelöst sätt att leva på och i förlängningen kan det både köra en i botten och ta helt kol på en. Jag fick revidera hela mitt liv. Det tog åratal och väldigt smärtsamt arbete.

Jag är säker på att det är dags för dig att ta steget bort från prestationerna och mot ett annat sätt att tänka. Du behöver definitivt hjälp med det-för det gör man. Och det kommer inte att gå på ett par veckor.
    Låt heller inte alltihop handla om att "så mycket har ju hänt, pappa, dödsfall etc etc" för efter att ha förljt dig under min BT-tid så tror jag det handlar mer om att du behöver hitta en grundtrygghet i dig själv där du kan vila i vem du är och veta ditt värde bara genom att du finns och existerar. Helt bortom alla den Duktiga Flickans prestationer.

Det här säger jag av omtanke. Även om jag har en känsla av att du kommer att slå bakut eller hålla för öronen.

• Sonja68

Cantaton; lyssna på Blomman hon har så rätt. Min bästa väninna drabbades av detta och efter åtta år och två återfall kämpar hon fortfarande. Det är verkligen något att ta på allvar.

• Aleta

Det är så härligt med alla kloka tanter!

Krya på dig Soldemor.

Tack Daa, det skär verkligen i hjärtat, men när jag ser hur ont hon har så finns det inget annat alternativ. Det är skönt att få stöd ändå, för det finns alltid folk som ser till att ge en dåligt samvete över beslutet.

Stoooora kramar tillbaka!

Dagens start - lillflickan (2,5 år) kravlade sig ur sängen i morse, mässande: "Inte skrika, inte skrika, inte skrika, inte skrika."
    Igår fick hon massor av beröm när det sedvanliga morgonbråket över kläder och påklädsel uteblev. (Brukar vara fram till bilen och hon har starka lungor!) Tydligen gick det hem! Hon har behärskat sig idag också och bara gnällt litegrann samt missnöjt dragit i tröjan hon egentligen inte ville ha. Helt underbar!

• Sonja68
    Aleta skrev 2010-03-04 13:20:44 följande:
    Dagens start - lillflickan (2,5 år) kravlade sig ur sängen i morse, mässande: "Inte skrika, inte skrika, inte skrika, inte skrika." Igår fick hon massor av beröm när det sedvanliga morgonbråket över kläder och påklädsel uteblev. (Brukar vara fram till bilen och hon har starka lungor!) Tydligen gick det hem! Hon har behärskat sig idag också och bara gnällt litegrann samt missnöjt dragit i tröjan hon egentligen inte ville ha. Helt underbar!
    *Ler igenkännande*
  • Aleta

Tänk vad lite det krävs för att glädja ett modershjärta!

• Sonja68
    Aleta skrev 2010-03-04 13:29:04 följande:
    Tänk vad lite det krävs för att glädja ett modershjärta!
    Eller hur?!
    Jag är så glad för min sjuåring har inte bråkat om kläderna en enda morgon hela den här veckan. De' ni! Det kallar jag framsteg
  • Fjosok

Skickar en hälsning.

NU är dom slutgiltiga ankellånga rosa bakelserna beställda, som om nån brudde sig.

Blir dock lite orolig när jag läser tråden. Hoppas ni alla mår bra och att speciellt du Cantaton, snart mår bättre. Ibland känns det som att ajg får ut mycket av mina funderingar och tankar när det gäller livet och relationer här och på er och parallellt lever mitt "verkliga" liv som den glada typ jag är.

Ska be lite om ursäkt om ni fått ta mycket av min negativism.

You deserve better then that

Ta hand om er.

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången