• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Lapinette

Stackar fostermamma som säkerligen hade velat ha kvar dessa barn i sin omsorg och samtidigt vilken tur att barnen hade någon som brydde sig om dem för tänkt om detta hade fortsatt år ut och år in.

• passionsblomman
    Lapinette skrev 2010-01-12 12:33:58 följande:
    Säger bara - varför adopterar vi inte bort fler barn i Sverige?!!! Vissa människor ska helt enkelt inte få vara föräldrar.
    Ja VERKLIGEN!!!

Och tack och lov för fostermamman!
  • muggles

Cicci: jobbigt för Vickevire med magen! Kan ni inte köra det gamla tricket med rapsolja? Typ blanda det i potatismoset el vällingen (om han dricker välling fortf?) - fett ska lösa upp så att det glider bättre i tarmarna. Har alltid funkat på Moa.
    Moa har alltid varit glad i mat men hon är rätt kräsen nu, skeptisk till nyheter (provade för omväxlings skull att ge björnbär till efterrätt ist f hallon/jordgubbar och svaret var "det är jätteäckligt mamma" Jag tror inte alls det var äckligt men bara "nytt"). Jag tror det är en fas, barn har ju faser när de "bara äter köttfärssås" tex, har hört det från flera olika föräldrar. Moa äter körsbärstomater som om det vore godis, och gurka. Men vägrar sallad, paprika, morötter, broccoli mm. Morötter i köttfärssås går dock bra. Men hon kommer nog att äta grönsaker så småningom...

• muggles

EA: jag vill också ha huslänk - hittar inte huset själv (är inte så bevandrad i kommunerna därnere )

Telis: nära nu! Stor kram och lyckospark i baken! Det måste kännas jättesläskigt att de ska snitta men det kommer att gå fint, du får ju smärtlindring sedan (Det hade jag tyckt, och det hade jag tyckt om det var en vanlig op också.)

• muggles

Ja usch stackars barn. Hoppas de får all hjälp så att de inte gör samma sak mot sina barn så småningom... Den mamman måste vara seriöst psykiskt sjuk.

• muggles

BS: låter jättmysigt med Astrid, jag tycker namnet passar henne kanon! Jag är lite avis på dig som har en ny liten bebis...

Snaily: bock på det!

• Liten med Mindre

Muggles - Mindre gillar inte tomater. Men hemma hos mormor stod det skålar med minimala gula vildtomater som hade fått mogna inne och var nästan skrumpna. De var tydligen kanongoda att gå och plocka av. Fast ingen av oss andra tyckte de var goda. Blev orolig att hon skulle äta för mycket. Undras om det var tomaterna, eller själva grejen att plocka åt sig själv som var poppis?

Önskar att jag själv kunde vara som Moa och Mindre och tycka det var gott med tinade bär till efterrätt. Har ju vant mig vid lite mer socker, och helst inbakat i paj.

• Tinga

Så var dagisdag nummer två avslutad, och det gick väl inte riktigt lika bra som igår. Piff var helt stissig när det var dags att sova, så det blev ingen tupplur för honom idag, utan han tar den här hemma nu. Men det var säkert bara en tillfällig grej och Puff sov gott.

Det serverades fisk till middag, och Puff gjorde som igår och försökte litegrann med skeden, men det blev inga mängder. Å andra sidan har vi ju inte räknat med att det ska lösa sig över natten, utan det får ju lov att ta ett tag. Problemet blir ju om de aldrig kommer igång, eftersom de inte äter någon näringslösning heller där (än). Men jag försöker låta bli att tänka på problem som kan uppstå; bättre att ta dem när de väl kommer isåfall. Kommer de inte har man ju oroat sig i onödan.

BS - jag sällar mig till skaran som tycker att Iris och Astrid ser väldigt lika ut, åtminstone på bilderna i galleriet. Där har de precis samma uttryck med munnen, tycker jag och håret gör förstås sitt till för likheten. Söta tjejer!

Cicci - skönt att det löste sig med Victors mage den här gången, men det är ju jobbigt att veta att det kommer tillbaka igen, om ni inte lyckas ändra kosten.

Izzie - alla matproblem är ju relativa, så har det gått bra tidigare blir ju något som jag skulle tycka vore ett perfekt resultat krångel för någon annan.

AM - låter som en trevlig resa att se fram emot.

• Liten med Mindre

Åh - läkaren ringde en dag tidigare. Skönt, ska få pröva en gravidgodkänd medicin och se om det hjälper. Alltid något.

Nu ska jag försöka skärpa mig på kostfronten också, tur att jag laddade in med choklad idag innan hon ringde.

Tinga - förstår att Piff var uppe i varv. Är mer förvånad att han inte var det igår.
    Intressant det där med inskolning. Vi var ju inte med alls, utom en timme första dagen. Sen var det gradvis ökning av timmar under 2 veckor. Den klassiska varianten gissar jag. Nåväl - det har ju funkat det med.

• muggles

Tydligen ska den där intensiva inskolningen funka jättebra, hade gärna testat den om det gått.

Tinga: dagis bygger ju på att vi människor är flockdjur så förhoppningsvis kommer Piff och Puff att falla in i flocken snart och börja äta. Förhoppningsvis blir de så stimulerade att de blir hungriga och så ser de ju hur de andra barnen gör. Jag hoppas verkligen det iaf! Det finns ju många exempel på barn som aldrig har sovit på dagen hemma men som gör det på dagis... Skönt att de inte var minst iaf.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter