• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Parnassia

Sweet, du får baka du med! Jag kan dela med mig av recept om intresse finns.

• sweetstreet

Förresten så svarade ingen på hur det blir med galleriet???

TELIS,
    vill du lämna över till ngn annan???
    Och vem vill isåfall ta över?
    För vi vill ju ha galleriet igång!

Själv tror jag inte att jag ska frivilliganmäla mig eftersom jag redan nu VET att jag har så jädrans mycket omrking mig att det säkert inte kommer bli så bra att jag tar över ansvaret med galleriet. Uppdateringarna kanske kommer att komma lite väl glest då...
    Men som sagt, jag HOPPAS att någon vill ta över. ifall nu inte Telis känner att hon kan och vill fortsätta vara vårt fotonav även efter att Televinken är ute och viftar för fullt UTANFÖR magen!

• sweetstreet

Å jaaa!
    recept hitåt!!!!

TACK parnassia!

Fast det värsta är att jag är en dålig bagare....
    Och inte blir det bättre av att man här måste experimentera med torrjäst och gasugn som har en odefinierbar temperaturinställningsmekanism... I farenheit. Fast jag ahr faktiskt lyckats med lussebullar tidigare. På typ 3:e försöket, haha!

Men man kan alltid prova med semlor.
    om inte annat ska ju mandelmassa o grädde på och det kasnke trollar bort ev torra bullar....!?

• sweetstreet

Parnassia förresten,
    visst läste jag att ni kommit på namn nu??
    Eller har jag bara drömt det? Eller blandat ihop dig med ngn annan här i tråden? Isåfall ber jag om ursäkt...

Kul med namn!
    Er stora tjej har ju samma som vår!
    GOD SMAK hahahahaha!

Näe nu borde jag jobba vidare men idag har motivationen blåst iväg....
    Usch!
    Jag tror jag ahr en liten jobbidentitetskris faktiskt.
    Men det vet ni ju sedan tidigare. Jag ahr ju skrivit lite om det förut.
    Och nu igår var jag och maken på ett seminarium och då insåg jag ännnu mer att jag tror att jag vill byta jobb...

Men till VADÅ?!?!? Jag KAN ju inget annat....!!!!
    Plus att jobb ju inte växer på träd direkt. vare sig här eller i Europa om man någongång vill tillbkas dit. Huhu!
    Nej, nu ska jag itne deppa för egentligen är jag glad idag.
    De här tankarna puttrar alltid mer eller mindre i bakhuvudet på mig....

• Parnassia

Lussebullar är svårare om du frågar mig, de är ju torrare av sig själva redan från början. Torrjäst kör jag med ibland och det går bra också, men det kanske är skillnad på torrjäst och torrjäst också?

Semlebullar
    250°C
    100g smör
    3 dl mjölk
    50 g jäst
    ½ tsk salt
    1 dl socker
    1 ägg
    ½ tsk hjorthornssalt
    knappt 1 l vetemjöl
    1 ägg att pensla med

Smält smöret och blanda med mjölken, ljumma till 37°, smula i jästen. (Om man nu har färsk jäst då, annars måste man iaf med svensk torrjäst ha varmare vätska.) Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efterhand och arbeta degen smidig. Jäs 30 min i bunken. Baka ut 12-15 bullar. Jäs väl på plåt. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10 min.

• Parnassia

Jo, vi har kommit på både ett flicknamn och ett pojknamn. Det känns spännande att ha ett "riktigt" namn på gång. Vi får se om vi bestämt oss eller inte dock, vi känner på det lite nu, sen får vi se.

Visst har vi GOD smak!

Trist med jobbkris. Och jobbigt med tankar som bubblar i bakhuvudet alltid, det kan jag relatera till, men i mitt fall handlar det om raka motsatsen. Att INTE ha ett jobb...
    Hoppas det löser sig. Kram!

• muggles

Sweet: jag tror det jobbet kommer att komma i din väg när du minst anar det. Kanske Oraklet på Östermalm kan säga NÄR?! Jag har faktiskt läst om Fika i ngn tidning

• muggles

Parnassia: vad kul med namn - vi har ett killnamn klart utifall att

Ytterligare en i fd föräldragruppen som ska ha tillökning - herrejättejävlar vad de ynglar av sig...

• snaily

Muggles
    Just det, förstås. Dumt att jag låtit mina magmuskler förfalla på sistone, kan behöva dem om jag blir gravid alltså!

Telis
    Maken undrar om din make köpte någon videokamera?

Sweet
    Det låter inte lätt att baka med de förutsättningarna (gasugn och fahrenheit menar jag)

• Telis

muggles skrev 2010-01-12 17:48:29 följande:

Snaily: ofta har man liten mage om man har bra magmuskler, de håller liksom in.
    Hahahaha, det stämmer inte på mig, jag har världens sämsta magmuskler. Jag tror att min mage är så liten för att huden helt enkelt inte kan töja sig något mer. Ju äldre man blir, desto mer ostretchig blir den ju.

Sweet, jag kan nog ta hand om galleriet, förhoppningsvis blir vi bara kvar 2-3 dagar på sjukhuset, sen är vi hemma igen.

Ska ni prata semlor nu igen?

snaily, jodå, han har köpt en som han sitter och leker med nu. Det blev en Canon av nån sort. Den var rätt billig, det är ingen HD-variant för vi tänkte att sen när Televinken vill titta på filmerna så kommer vi iallafall se så mossiga ut så det spelar ingen roll om det är superperfekt kvalitet eller inte.
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter