• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • kängu

Vickan, vi är väldigt nöjda med vår Fun!!

• Telis

muggles, vad kul att det blev så bra!!

Men jag tror som MSW att Lappis åkte förra lördagen och ska vara borta en vecka. Hon skulle definitivt hinna hem till den 13:e iallafall.

Vickan, men det var ju det jag försökte säga, om man vet var det kommer ifrån och vad det varit med om så är det ingen fara. Jag vet inte heller om Funs varukorg är bäst eller sämst, jag vet bara att det var det enda som AM klagade på med sin vagn, och det är ett bra betyg.

• start september

Att tro att alla andra har det så bra och känna mindervärdeskomplex, usch vad det är onödigt. Jag har lätt för att hamna där också och när man lär känna människor närmare så visar det sig oftast att de flesta är rimligt ofullkomliga, precis som man själv.

Frejis, vad att din pappas operation gick bra. Det är jobbigt när man bor en bit från föräldrarna i den situationen. Det tyngsta lasset drabbar alla gånger make/maka när livet måste ändras så drastiskt, i mitt fall är min pappa omgift (lever alltså inte med min mama)och min energi går mest till att stötta henne, det är där behovet är som störst. Det är dock svårt eftersom vi inte är så nära.

• start september

Ego: Nytt minus imorse, ingen tant och fortsatt skum värk. Jag tror mer på knäpp cykel efter MA än att det verkligen skulle vara något, men vi får väl se. Testoman (och missfalls- och X-rädd) som man är vill man gärna testa varje dag, men det är så onödiga pengar, så nu får jag nog vänta ett tag till nästa gång.

• start september

Muggles och MSW,

jag tror att det är appropå PSD som de måste säga att man ska ha barnet i samma rum i början. Rätt eller fel, men så står det i den där broschyren man får och vissa BVC-tantor är paragrafryttare.

• BrudSommar2006

Haha, om vi försökt ha Iris i ett annat rum skulle det inte blivit mycket sömn för mig! Det gick ju inte att lägga ner henne utan att hon vaknade och inte gick det att få henne att somna i egen säng heller. Jag ammade i princip hela nätterna som jag minns det, när hon somnat fick jag hasa ner med henne på magen och försöka sova lite, hade jag tur kunde jag vända mig över på sidan och hasa ner henne bredvid mig. Så småningom kunde hon sova någon timme eller två i taget bredvid efter varje amning. Så den här gången räknar jag med att Astrid kommer att sova mellan oss den första tiden, problemet är bara att Iris kommer in till oss så ofta på nätterna nu och vill sova mellan oss och jag tror inte att det kommer att gå att ha dem bredvid varandra mellan oss, Iris är väldigt opålitlig när hon sover, hasar runt och sparkar och har sig. Tror att jag på något sätt får ha en på varje sida om mig. Jaja, det får lösa sig, vem vet, Astrid kanske sussar sött i sin säng hela nätterna!

• Tinga

Nähä, nu postar jag det här fastän jag bara är på sidan 721. Ursäkta om jag missat något väsentligt som tillkommit senare!

Muggles ? ja, fy vad det är äckligt med kräklukt. Och tycker man att det är äckligt med ?mjölkkräk? så är ju det ingenting mot hur det är med ?riktigt? kräk (vilket vi har här nu).

Hoppas att du inte känner dig så låg nu, som du gjorde i början av veckan, men om jag får vara sådär jobbigt positiv när man bara vill grotta ner sig i det negativa, så har du ju varit bekräftat gravid en gång och obekräftat en gång under de nio månader ni försökt. Och att du får utslag på ÄL-test varje månad plus har en regelbunden cykel är ju också ett tecken på att ÄL funkar som den ska, så jag tycker att det finns en del positiva tecken också. Men jag förstår att det känns jobbigt när klockan tickar och månad på månad förflyter utan något positivt resultat. Stor kram!

Vi trivs också väldigt bra i vårt hus, och har gjort så sen första dagen. Vi har ju haft hus tidigare också, där vi inte alls trivdes, så jag har verkligen en känsla att jämföra med. Nu har vi ju nästan fått helt klart på bottenvåningen och det är klart att det känns ännu mer som vårt hus nu, men som sagt; det har känts bra ifrån början, och då trivdes vi ändå superbra i vår lägenhet också.

PB ? det är få som flyttar som har sitt hur tipptopp efter fyra månader, så det tycker jag inte alls att du behöver känna någon stress för. Vi flyttade ju ungefär samtidigt som ni, och vi gör på samma sätt; tar ett rum i taget som vi fixar till. Efter min krasch i höstas har vi också tagit det lugnare med lite av varje, och jag tror att man behöver ha lite sådana perioder i livet också; man kan inte köra på i 120 jämt. Det är ju bra att ha tid att reflektera lite över tillvaron också ibland, så att man inte bara kör på i invanda spår. (Vilket ni ju inte alls gör, som gjort en så stor grej som en flytt, men det kan ju finnas saker att reflektera över ändå. ) Det här med era syskonförsök tar förstås mycket kraft för er just nu. Stor kram!

Piggelin ? kan du inte skicka en toalettringsbild till galleriet?

Snaily ? heja äggblåsorna! Spännande med jobbet du sökt. Själv tycker jag att man ibland velar fram och tillbaka, och tänker nja och kanske, men när man väl sökt ett jobb blir man ju besviken om man inte får det, oavsett hur mycket man velade innan.

Muggles igen ? jag lovar; det kommer bilder från vårt vardagsrum, men jag vill plocka bort julpyntet först! Det brukar åka ner direkt efter trettonhelgen i vanliga fall, men just nu är vi i full gång med att fixa till sovrummet, så annat har hamnat på efterkälken. Men på måndag börjar ju Piff & Puff på dagis, så när inskolningen är avklarad ska jag ta bilder i dagsljus, jag lovar.

• sweetstreet

Cicci vännen!
    Förstår verkligen omd et känns jobbigt att bemötas av folk med fördomar. Så är det ju med just fördomar. Att man itne blir sedd för den man är utan att folk har förutfattade meningar. Tyvärr är det nog vanligare än man skulle vilja.
    Å andra sidan kan det ju till viss del bero på att man själv (iallafall jag) i vissa fall itne visar eller berättar om just sådant man tycker känns jobbigt och svårt i ens liv. Inte för folk man inte känner i varje fall. Som t ex när vi försökte få barn och det inte lyckades. Jag ville inte alls vara öppen med detta eftersom jag kände att det skulle öka pressen på oss. Andra som t ex Lappis är ju helt öppna eftersom de tycker det känns tvärtom.

Sedan som flera av er skrivit så är det ju svårt detta med prioritering av tid.
    Jag tycker det är skitjobbigt ibland. Och då bor vi ändå 5 minuter från resp job samt samma sträcka/tid till dagis. Men för oss handlar det nog om att vi båda arbetar mer än vad som är sk "normal" arbetstid. Så det blir ofta så att en av oss går tillbaks en stund till jobbet åtmistnone 1-2 ggr i veckan efter det att vi ätit middag och lagt LillSkruttan. Eller att man jobbar "sent" och kommer hem efter att hon lagt sig. Likaså måste oftast en eller båda av oss in minst en ggr per helg ibland två. Så det blir ju lite trixande med sådant också.
    Jag vill ju gärna få in t ex träning igen i mitt vardagsliv men än så länge har det känts jättesvårt att klämma in TROTS att kjag itne epndalr längre. ibland udnrar jag var mina extra 2 timmar/dygn tagit vägen?!?!?!?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter