• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • BrudSommar2006

Ferritininprov har jag aldrig hört talas om! Är det ett vanligt hb-prov då för att kolla järnet? Vad tidigt i så fall, det tror jag inte att jag gjort förrän långt senare någon av gångerna.

Oskar kan nog ha blivit höjdrädd om inte annat av alla gånger han trillat ner när han försökt ta sig upp på olika ställen!

• nennesjuttioåtta

BS
    tydligen hade de skickat ut ett PM att de skulle ta ferritininprov istället för Hb, för att de kunde visa lågt HB trots att järnet låg högt. Och det var ju bra för mig som redan har högt ferritinin, mitt Hb idag var 119, alltså strax under gränsen så att rekommendationerna för att äta järntabletter blir korrekt.

• nennesjuttioåtta

fn vad rörigt jag skriver.

Mindre
    ehh... va? Mena r du att vi ska byta ändå eller ?

• Liten med Mindre

BS - jag fick kolla ferritin, järndepåer, denna gång, inte bara vanligt Hb. Något nytt de börjat med sa BM. Bra för mig som tidigare legat lågt, men nu har klarat mig utan tillskott.

Vad gäller mat så gjorde jag såna där frusna torskrygg-filéer igår, med lite lök, squash, kokosflingor, creme fraiche, rödcurry och fiskbuljong. Blev kanongott tyckte jag. Mindre åt mest kokosflingor och creme fraiche under matlagningen... Men jag blir så imponerad för hon känner igen även en lite skrumpen squashbit, och nämner den vid rätt namn. Och stapplar sig lite på creme fraiche-uttalet.

• nennesjuttioåtta

BS
    vi gillade ju den här privata också, för henne träffade vi båda när vi fick akupunktur för något år sen så vi vet ju att hon är bra också. Svårt val. Eller?!?

• BrudSommar2006

Liten, Iris har inte ro att sitta vid köksbordet och äta så länge men om hon får sitta i saccosäcken och titta på någon rolig dvd kan hon sitta och plocka betydligt längre och få i sig massor, förutsatt att det är något hon vill ha. Nu har vi ju inte problem med en för mager Iris och självklart är äta framför tvn en usel vana som jag inte rekommenderar. Jag bara funderar på om man skulle bli helt desperat med en svältande unge så skulle det fungera fint för oss.

Vickan, jag slår till! Det där blir det och jag åker (äntligen) och handlar nu.

• Liten med Mindre

Nenne...tänkte bara att ni drogs ner på jorden igen hos BM och blev lite tyngre...

Svårt att veta hur ni ska göra med bytet. Jag tror nog att de flesta är bra, men att BS hade otur och fick ett riktigt stolpskott till BM sist.

• BrudSommar2006

Nenne, jag visst ja, ni hade ju träffat den andra BM förut också, det hade jag glömt.

Vad snurrigt med järnvärdena men nu har jag lärt mig något nytt!

Liten, kopierar ditt recept för framtida bruk.

Hej så länge!

• Liten med Mindre

Mindre har ju inte ro att se på tv heller... Äta i bilen har gått bra emellanåt, när vi åker långt. Men då har hon ju inte så mycket annat att göra.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter