• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • viktualia

hm.. tack så mycket för hjälpen...

räknade just ut att det är 6 veckor till bf... så jakten i affärer häromkring kanske vore något....

• Ore

Och du minns helt rätt, jag hade inte räknat med så lång leveranstid...! Men det gick ju ganska snabbt ändå Och jag hade vagnen i god tid innan BF.

Alternativet är ju att du hittar en vagn som finns på lager direkt, annars tror jag inte det går särskilt mycket snabbare att beställa från Sverige. Frakten tog ju inte många dagar, det är ju leveranstid från fabriken som tar mest tid.

Sweet: Superbra skrivet, och jag håller helt med. Det känns ofta som att alla andra har superkoll, och lyckas mycket bättre än man själv med det mesta, medan man själv bara kommer till korta...

Själv försöker jag påminna mig om att JAG måste välja vad jag ska prioritera i mitt liv, för ingen kan vara perfekt i allt. Visst vill jag ha en uppåtgående karriär, lyckligt familjeliv med hembakat bröd och nybakta bullar titt som tätt, framgångsrik på tävlingar (vilket kräver mycket träning), bo i stort fint hus som alltid är i ordning, hinna ta det lugnt, träffa vänner, vara spontan osv... Men allvarligt, det går helt enkelt inte tidsmässigt! Och det är upp till mig att använda den tid jag har och lägga den på det som ger mig mest, och sedan försöka strunta i allt jag inte hinner med... Lättare sagt än gjort, men man kan ju alltid försöka!

Vänner: Jobbigt med ryggont... Hoppas bion blir riktigt trevlig. Vi ska också försöka ta oss på bio någon kväll (eftersom jag faktiskt KAN tänka mig att vara åtskiljd från lillkillen några timmar, vilket vissa i min omgivning reagerar på...)

Men jag kanske inte ska säga något, jag höll ett tag på att predika för min ena syster tidigare idag... Hon tror att de ska kunna ha sin bebis sovande i ett rum bredvid deras, från att den är nyfödd. Hellre det än att behöva ha byrån med kläder i rummet bredvid, tydligen. Besinnade mig dock ganska snabbt, och nöjde mig med att kommentera att "jaja, jag tror att ni gladeligen möblerar om ganska snart, men det visar sig väl". Fasen vad besserwisser jag kan vara ibland

• viktualia

Vagnfrågan - hittade en svensk sajt med vagnen i svart.. mailade dem om leveranstid så får vi väl se... Och komiskt att jag inte lärt mig av andras försök/misstag utan tar tag i detta 6 veckor före bf.. fniss... jaja.. det löser sig.. världen kan inte stanna för att det inte står en vagn i källarn....

Det här med att prioritera sin tid. Har pratat en hel del med mina kompisar hemma om detta. Inser att jag redan lever ett annat liv än dem. De hade, innan barnen kom, tid att ägna sig åt sina intresse, möjlighet att träffa folk osv. Som pendlare har jag redan försakat det mesta i den vägen. Vardagar hinner jag jobba. Punkt. Hinner knappt ens köra en tvättmaskin. På helgerna kan jag förvisso disponera min tid ganska fritt, men å andra sidan bor nästan alla vänner och all familj mer än 20 mil bort. Alltså: omställningen för mig handlar mycket om att så småningom skapa utrymme för barn + pendling. Skala bort kvällsaktiviteter och ett aktivt socialt liv har jag liksom redan gjort. Får väl fortsätta glädjas åt att jag har ett roligt jobb (som förutom pendlingstiden går att justera i arbetstid utan gruff) och att huset vi bor i är mysigt och snart (*asgarv*) färdigrenoverat....

... men hur det går med livet i hålan.. tjaaa.. ett besked i den frågan får maken på tisdag när uppsägningarna ska meddelas....

• MSW

Vickan: Spännande med vagn shoppandet (lite väl kanske med tanke på leveranstid för vagn vs trollet! )
    Förstår också att det känns "lagom" jobbigt inför uppsägningarna på tisdag..

Ore: Måste försvara din syrra lite, vi har haft A sovandes i rummet bredvid oss hela tiden (i början sov han någon natt i vagnen..).. Så jag gick upp och ammade.. Så det går! (till vår bvc-"tant" stora förskräckelse... Å andra sidan kommer han nu för tiden nästan alltid in till vår säng iaf, men somnar alltid i sin säng..

• MSW

EA: Kommenterade jag att det var skönt att du ringde och att det ordnar sig med finansieringen! Lycka till på visningen imorgon, och sedan vill vi höra ALLT om hur det var där!!

Hm, är LAppis på väg hem nu snart tro? Fy vad jag önskar att jag kunde vara i Thailand.. Fast inte på väg hem förstås! Verkar som ni haft det härligt iaf!

• MSW

Frejis: *pappa-kram*

Euuumm.. Ngt mer..?

Sweetan, försår att det måste vara skönt att komma hem.. Sen kanske det allra bästa hade varit om hem låg lite närmre...

Ikväll blir det film, lånade flickan som lekte med elden av de vi var hos igår.. Ska bli kul att se...

• Telis

God lördagskväll!

Tack för senast, Sweet, det var jättekul att ses igen! Och jag hoppas att du menar det där med att det var kul att utbyta familjehistorier, så att det inte kändes som om du knappt fick prata klart utan att jag minsann skulle berätta hur jäkligt jag har haft det också.

Som jag har förstått det så har dom flesta som fått komplikationer efter snitt gjort akutsnitt medan risken för komplikationer är mindre vid planerade snitt. Men det är klart att många akutsnitt går alldeles utmärkt också! Jag tycker att det verkar som om sjukvården gärna pratar om komplikationer vid kejsarsnitt men inte lika gärna om dom som kan uppstå vid vanliga förlossningar.

Frejis, hoppas att operationen gjorde susen med din pappas hjärta nu!

Vänner, jag ska göra ett planerat snitt så jag tror inte att det ska ta 37,5 timmar som tur är. Jag lämnar maten hemma och förlitar mig på att maken lyckas leta rätt på lite mat om vi behöver det.

Vickan, har du kollat på Blocket eller vill ni väldigt gärna ha en ny vagn? Ja, just det ja, kom på en sak som jag glömde kommentera häromdagen. Babyskyddet ska man inte köpa begagnat om man inte är säker på att det inte blivit utsatt för några påfrestningar (typ varit med om en krock eller blivit tappat). Dom är som hjälmar, det kan finnas osynliga sprickor i dom som gör att dom är totalt verkningslösa om det skulle hända något igen.

Teutonia Fun ska ju vara en jättebra vagn med undantag för den svåråtkomliga varukorgen, den blir ni säkert nöjda med.

• muggles

Idag har vi tapetserat och vi blev görsketanöjda! Gött. Hade varit lite tungt att inse att det inte blev bra när en rulle kostade 1700kr...

Vänner: vad tungt med ryggen! 2 mån kvar "bara" nu... (kan tänka mig att det känns rätt länge om man har ont i ryggen).

MSW: jag tror Lappis åkte typ i onsdags och skulle vara borta 2v? El är jag alldeles veckovill. Fö håller jag med dig - Moa sov inte i vårt sovrum mer än ngn natt innan vi insåg att skulle vi få sova ngt så fick hon sova i ngt annat rum (hon hade ljud för sig som gjorde att vi inte kunde sova). Först sov hon i närmsta rum som var vardagsrummet i sin hårdlift (vi hade ingen vagga men den funkade lika bra), senare i sin egen säng i sitt eget rum (fr ca 2 mån ålder). Så det är väl inget konstigt med det eg? Konstigt att din bvc-sköterska tycker det var så obra??

Cicci: förstår att det måste vara tungt om folk har fördomar åt andra hållet! Folk går väl på det de ser (enklast) och då är det bra karriär/boende mm de går på antar jag... Ingen vet ju hur det ser ut "inuti". Var det inte Lappis som nyligen berättade om en väninna som alla trodde hade det perfekta äktenskapet/karriären/villan men hennes äktenskap var visst inte så mkt värt (el hur var det?).

Ore: jag tror de flesta känner igen det där att man vill hinna allt. Men jag tror som du skriver att det är viktigt att välja det som är viktigt för en och göra det för att må bra. Själv väljer jag då inte nybakta bullar utan träning. Försöker träna minst 2 ggr/vecka, gärna 3. Och däremellan klämmer jag in en och annan tjejkompis som jag träffar på vardagen efter jobbet - då blir det inte så mkt tid kvar till bullbak! Men det är ok för mig... Däremot är det ju även viktigt för mig att ha ett hem som är "perfekt", dvs väl inrett och gärna välstädat. Men det funkar väl så där, el ok iaf.

• viktualia

Telis - om makens ex säljer sitt babyskydd till oss så har vi ju koll på hur det har använts... Känns absolut som folk jag litar på. För japp - jag har läst mig till samma info om begagnade babyskydd...

Och Teutonia Funs varukorg var varken bäst eller sämst bland vagnarna vi kollade på... *suckar lite över djungeln*

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter