• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Izzie

Nämen! En trådbebis till! JÄTTEGRATTIS BS! Vad kul! Och fort verkar det sannerligen ha gått. Ser med spänning fram emot en mer utförlig rapport

• muggles

Grattis till BS! Välkommen Astrid! (Ovanligt att veta namnet så här direkt...)

Ore: vi hade ingen babyvakt då i början och jag var inte orolig och sprang där och kollade. Jag har aldrig haft så stor oro för PSD som många andra verkar ha. Sedan är ju risken mindre om man har en tjej än om man har en kille. När de är så små och man springer upp och ammar så hör man minsta pip, det är som att man har en radar för det där. Det var därför vi inte kunde ha henne i vårt sovrum (vilket såklart kändes naturligast i början) för vi fick ingen sömn alls. Alla hennes suckar och småljud gjorde att vi inte sov alls. Fick en fråga av en annan mamma en gång om detta "men blev du inte alls orolig då?" i en ton som antydde att jag var onormal och kallsinnig. Men alla hittar ju sitt sätt. Hon själv var höggravid och funderade på hur hon skulle lyckas kasta ut sin äldste inför att bebisen skulle komma och då få platsen i föräldrasängen - himla psykologiskt eller hur?! Inte nog med att man får ett syskon som konkurrerar - man blir utslängd från den enda säng man känner till. Hmmm....

Sweet: japp du har förstått det helt rätt - det är fortfarande en sorg det där barnet som aldrig blev. Nu skulle jag bara haft ca 2 mån kvar precis som Vänner. Men men...

• muggles

fru AM skrev 2010-01-10 13:47:13 följande:

Fantastiskt personnummer får hon hur som: 10-01-10
    Rätt binärt faktiskt det personnumret
  • viktualia

Förresten - inser att jag börjat boa.. ha ha ha... senaste nedräkningsrapport i familjelivsgravidkalender säger 38 dagar till bf.. och då är det väl dags?!?!

Hur som - idag har vi tänkt ut en smart lösning för kombin skötbord och klädförvaring för Trollet. Inget är genomfört men när en tydlig plan finns, så betyder det väl att man är på banan?!?

• Piggelin1

Ojojoj, här händer det grejor! GRATTIS BS till lilla tjejen! Ser fram emot att höra mera!
    Vem vet, Astrid var kanske lika snabb som en kompis dotter, som fyllde ett igår. Från allra första känningen, då för ett år sen, till att hon var ute (i en ambulans halvvägs till Mölndals sjukhus) så gick det 1 h 14 min Första barnet tog tre dygn på sig att komma, en helt mardrömslik historia. Så vem vet - det kanske blev samma upplevelse för dig nu, BS
    Som ngn skrev här ovanför (Telis?) - Astrid är redan annorlunda mot Iris

Finns hur mkt som helst att kommentera, men jag hinner knappt ens läsa allt ni skrivit de senaste dagarna, än mindre kommentera

Underbart Frullan med de goa känslorna för dina fina pojkar!!

Nenne, det är sååå häftigt att du är gravid - ibland känns det som om jag fortfarande inte riktigt fattat det!!

Såg att ni pratade att man skulle tejpa snittet ett bra tag & att det inte ska skava mot linningen. Jag vet iofs inte vilka brallor ni har/hur ni är funtade i kroppen ni andra som snittats, men mitt snitt sitter längre ner än så & syns inte alls. Kirurgen gjorde ett riktigt bra jobb & lade det precis i linjen, så långt ner man bara kan komma. Glömmer till & med bort det, & jag fick aldrig några råd om att tejpa det. Så jag hoppas på en duktig kirurg för din del Telis, så ordnar det sig finfint!

Tinga - coolt med dagisstart till veckan! Lycka till!

Amanda var verkligen superglad att få komma till dagmamman igen. Hon började igen i torsdags efter juluppehållet & vi pratade om det i onsdags kväll. Halv fyra natten till i torsdags vaknade hon & tyckte det var dags att åka till dagmamman Mannan fick köra en låååång övertalningskampanj innan hon accepterade att somna om igen!

• Piggelin1

Ore, vi hade också Amanda i annat rum/hallen utanför vårt sovrum. Försökte ett tag att ha henne inne i sovrummet, men precis som Mugglan var det helt omöjligt att sova pga alla A's ljud i början. Om hon sov i korgen så stod den utanför sovrummet, om hon sov i vagnen, så stod den en bit bort i lägenheten, men vi hörde ju henne ändå, så fort hon vaknade.
    Babywatch har vi inte haft alls - enda & första gången var i höstas då vi lånade Mugglans babywatch ism att vi var på Österlen & bodde på ett mysigt B&B där matsalen låg i byggnaden intill.

• Piggelin1

EA, kan jag få länken inboxad jag med?! 'nyfiken i en strut*
    Känner förresten igen det där med att dra sig för att fråga föräldrarna - jag hade våndats ofantligt. Just det där att man är vuxen, självständig & oberoende, då känns det tufft att komma till skott & fråga, även om det bara är för en kort period

• Mrs  B

STORT GRATTIS TILL BS med familj!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Härligt!!!!!
    Hoppas allt gått bra!
    Dvärg

Max och Malte är varandras motsatser till ALLT utom utseendet så det kanske blir samma för Iris och Astrid!!!!!
    Dessutom var allt så mycket lättare med Malte fram tills mjölkallergin kom och det underlättade också.....

Eget sovrum
    Max sov i vår säng tills han var 4 månader, gick inte att få honom att sova någon annanstans. Han var 1 1/2 år när han började så smått att sova i eget rum.
    Malte sov i eget rum i spjälsängen redan när han var 5-6 veckor. Det funkade inte alls att han sov inne hos oss.

• MSW

A's rum ligger vägg i vägg med oss, och vi har dörrarna öpnna! Och som mugglan säger vaknar man juh av minsta lilla ljud i början, och i början gick jag nog nästan upp och kollade på honom varje gång jag vaknade av att han gjort ljud.. Sen kom jag fram till att gråter han inte kan jag sova vidare!
    Det bvc-tanten var undrande över var nog mest det att vi inte skulle höra honom in till oss (vilket jag inte kan förstå så nära som det är).. Fast vi fick känslan öht att hon tyckte att vi var lite väl lugna med tanke på att det var första barnet och så..
    Enda gången vi haft A's säng inne hos oss var nu i höstas när han hade nästan 40graders feber...

Undrar så hur det gått för EA idag!!

Och Mugglan, vad skönt att ni var så duktiga på att tapetsera!

Nu ska jag greja lite mer med plugget inför morgondagens återgång till skolan..

• muggles

MSW: vi har också dörrarna öppna men det är en väldigt tunn vägg så det hörs igenom även om dörrarna skulle vara stängda. Hon har sovit i vår säng ngn enstaka gång, som den gången hon hade kräksjuka och kräktes en massa - då kände jag mig inte bekväm med att hon skulle ligga i sin egen säng. Fick för mig att hon kunde ligga där och kvävas då. Men då sov hon i vår säng (utan att kräkas tack och lov) men varken jag el maken sov särskilt mkt den natten...

Ska bli väldigt spännande att se hur hon gör när vi byter till vanlig säng - om hon kommer in till oss på natten el sover lugnt i sin säng hela natten...

Nä babyvakt behövs väl inte inne. Ja om man har tvåvåningshus och har en liten bebis sovandes på övervåningen - kanske. Vi hade ju det eftersom Moa dagsov på balkongen det första året. Det har varit grymt bra på resa (Österlen, Korsika) och på sommarstället. Men inomhus i en lägenhet har vi aldrig använt det. Däremot skulle jag kunna tänka mig andningslarm en ev nästa gång, det är en annan sak.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter