• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • start september

Telis,

vi hade ett litet andningsuppehåll precis i början. Jag glömde såklart skriva att det lilla larmet vi hade i bröjan funkade så att det vibrerar lite mot magen innan det larmar. På det sättet kan andningen komma igång. Vi vet inte om det vid det uppehåll vi var med om var larmet, att vi petade till eller om andningen kom igång av sig själv, troligen det sista.

Svaret på din fråga är att vissa upphåll kan man genom att peta till klara själv, andra kan man inte hantera utan då behövs det medicinsk hjälp.

Man bör lära sig första hjälpen tycker jag så att man vet vad man ska göra om det larmar, det gäller såklart även om man inte har larm. Det finns sajter som visar ganska bra och enkelt.

• start september

Och, jo man svimmar nog nästan av skräck. Fast jag hade nog knappt sovit av skräck om jag inte haft larmet, så för mig kändes valet givet. Jag är inte allmänt nojig, men i detta fall var jag reellt rädd för PSD. Vi hade kämpat så, vi hade förlorat anhöriga nyligen och för mig lurade döden mentalt runt hörnet.

Jag skrev förresten att vi lade henne på rygg, det jag menade var att vi inte lade på mage trots larm. I realiteten valde hon att ligga på sidan redan från dag ett, hon var ganska stark i nacken. De skällde ut oss på BB för att hon inte låg på rygg.

Sen började hon sova på mage i egen säng typ vid sju månader, då är ju risken mindre men larmet var tryggt att ha.

• BrudSommar2006

Hej alla! Tack för alla grattis!!!

Nä hörrni, det här med att föda barn är ingen höjdare, nu får det vara för min del. Fort gick det i alla fall, tur att Iris sov ute hos mina föräldrar för jag tror inte att vi hade hunnit vänta på att de skulle komma hem till oss mitt i natten, fick första värken vid halv två, väckte maken kvart över två, kom in vid kvart i tre och var öppen nio centimeter, sedan kom hon ju en knapp timma senare. Ville ju absolut ha bedövning men narkosläkaren var upptagen med en trillingförlossning och hann aldrig komma så klart. Har nu fått klara mig med lustgas två gånger och nu räcker det för min del!

Men hon är väldigt söt den lilla dvärgen och jag har inte behövt sy någonting och har inte ont att gå på toaletten och kan gå bra annars också. Hann inte bli trött heller på den tid det tog, krystvärkar hade jag i tre minuter så var hon ute till skillnad mot de 45 minuter jag fick hålla på förra gången.

• fru AM

BS!!! HElgens hjältinna! Du är så cool och bra! Grattis återigen! Lilla Dvärgen! Är hon lik Iris annars?

• fru AM

Det är ju helt galet detta hur olika två förlossningar kan vara! Men BS; du är väl inte hemma än?

• fru AM

Telis: detta om andningslarm: jag vet inte!
    Men sidoläge (med andningslarm) och med tippskydd skulle kännas bättre för mig (än ryggläge) om jag fick göra om det! (men det får jag ju inte)

Telis skrev 2010-01-10 20:16:05 följande:
    AM, törs man lita på ett sånt andningslarm? Är risken lika stor för PSD om barnet sover på mage med andningslarm som om dom sover på rygg?
  • Lapinette

BS - STORT GRATTIS! Men om det gick så fort så kan det väl inte ha varit så himla hemskt, eller?

• viktualia

mugglan - näe jag har inte beställt tyget, men det blir inte aktuellt förrän vår vardagsrum är närmare inredningsdags...

Jobbmail - hm.. jag är ju byråkrat så min mail är offentlig handling... tänkte inte på att alla inte har det så...

Brudsommar - var tvungen att fnissa lite åt din utläggning. du är så BRA!!!! Låter som en totalt sett rätt skonsam ankomst av er nya familjemedlem!!! *grattiskramar igen*

• BrudSommar2006

Vi hoppas få komma hem imorgon men det beror på hur det går med mätningarna av hennes eventuella gulsot, blodproverna som togs visar på att hon är DAT-positiv vilket tydligen innebär att hennes och mitt blod blandats av någon anledning och då ökar risken för att hon måste sola så de måste det första dygnet mäta var sjätte timme så att värdet inte gått upp. Vi har samma bodgrupp så nu håller de på och undersöker någonting med någon immunisering från mig och behövde veta var jag kom ifrån, dvs om mina föräldrar var från något annat land eller svenska men de är ju svenska så det gav ingenting heller. Har inte riktigt fattat det här men värdet har i alla fall inte gått upp än så det ser lovande ut.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter