• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Frejis

Håller också tummarna för Snaily och Nenne idag!

Det ska bli spännande att läsa om dagisstart för Piff & Puff. Hoppas att det går bra.

Lappis - välkommen tillbaka hem! Här är det fortfarande kallt

Måste titta till Bumsis. Återkommer snart.

• Frejis

Håller också tummarna för Snaily och Nenne idag!

Det ska bli spännande att läsa om dagisstart för Piff & Puff. Hoppas att det går bra.

Lappis - välkommen tillbaka hem! Här är det fortfarande kallt

Måste titta till Bumsis. Återkommer snart.

• Parnassia

BS Grattis igen! Det var snabba ryck med både förlossning och rapport. Bra ändå att det gick fort, eller tycker du inte det? Känner du att det gick för fort? Hur gick det med Astrids sista prov? Får ni åka hem om ni vill?

Vickan Vi har parfymfritt tvättmedel sedan innan och använder aldrig sköljmedel, vi tumlar mycket istället, då blir det också mjukt. Jag hade köp ett milt och använt det till allt, det blir blir jobbigt att ha sklida tvättmedel i familjen tror jag. Även om bebisen alstrar mycket tvätt är ju grejerna så små att de inte fyller en maskin innan man måste tvätta. Här hemma används tvättnötter en del också, det kan jag också rekommendera.
    Ang kassen med kläder. Kanske kan du säga till kollegan att du kollat igenom kassen och att det var mycket fina och bra kläder men att du gärna vill vänta med betalning tills du vet om det blir en tjej eller kille med tanke på att det var mycket tjejgrejer. En icakasse begagnade kläder kanske är värd 150-200 om det inte är massa märkeskläder? *höftar*

Håller tummarna för Nenne och Snaily idag, ni rapporterar väl så snart ni kan? *kniper så knogarna vitnar*

Tinga Hoppas dagis går jättebra! Är det idag inskolningen börjar? Alla jag känner, inkl mig själv, hade superblandade känslor inför dagisstart, precis som du och sweet säger. Det är nog helt enkelt så och i ert fall kanske känslorna blir starkare åt båda håll med tanke på den resa ni gjort. Det kommer blir superbra för er allihop tror jag. E har inte varit på dagis sedan torsdagen innan jul och LÄÄÄÄÄÄNGTAR dit, imorgon är det dags. Både hon och jag ser fram emot det, trots att det verkligen inte gått någon tristess i vardagen hemma direkt.

• Liten med Mindre

Hmm...mitt meddelande kom visst bort.

BS - det var en riktigt racerförlossning det där. Nästan så jag blir nervös, mina föräldrar kommer ju aldrig hinna fram om det går fort för mig med. Och inte brukar vi umgås med grannarna heller. Men vi får nog vidtala närmsta grannen i alla fall, om det nu blir på natten det bär av.

Hoppas i alla fall att ni får komma hem och slipper sola.

Ego - har under ett par veckor försökt förtränga att tarmarna börjat spöka igen, men nu var det läge att ringa doktorn. Fick telefontid på onsdag - jösses vad fort det går att få hjälp... Nåja, det kan ju vara bekvämare att börja medicinera innan bebisen kommer, om det nu går att medicinera förstås.

Maken skruvade, sågade o kånkade hela eftermiddagen o kvällen igår, så nu är det nästan färdigt för Grynet hemma. Måste få hem korgen som står på jobbet, och så ev kolla på vagn. Skönt!
    Boandet är i full fart.

• Liten med Mindre

Just det - Vickan - Parnassia hade bra tips angående kollegan. En annan form av betalning kan ju vara att bjuda på lunch eller en laddning hembakta bullar.

• Mrs  B

MSW
    Ja, det är bara löjligt med förskolan och förskoleklassen för ingen förutom fröknarna kan hålla isär vad som är vad, så jag envisas med att fortfarande säga DAGIS!!!!!!
    Håller på att finslipa och lägga till det sista på rapporten och satte in barnen extra idag för att det inte ska bli så stressigt imorgon då den ska lämnas. Dessutom vet jag inte om jag jobbar imorgon eller inte eftersom jag är timvikarie så det är lika bra att sätta eld i baken idag.....
    Lycka till idag!!!!

Fick ett samtal till och ska jobba hela nästa vecka!!!!!!!!
    Hurra!!!!!

• Parnassia

Ett litet tillägg om Vickans klädkasse... Om man föreslår betalning för en sådan kasse och "säljaren" säger nej tack, jag vill inte ha nåt. Då tycker jag att det är helt OK att bara säga "tack så hemskt mycket, vi får stor nytta av allt och hälsa frugan"-typ. Man behöver inte driva ett sådant ärende längre än så tycker jag. MEN om man ändå känner behov av någon slags återgäldning var litens förslag mycket bra!

Liten. Det låter jobbigt med magen. Är det något du haft innan?

• FruCicci

BS, du är ju bara så underbart rolig!
    Stor varmt grattis igen vännen!
    Härligt att höra om hur det startade och fortlöpte, nästan lite som min sista förlossning

EA, spännande med huset, nya alltså.
    kanske var menat...

Vickan, jag får väl vara fröken motvals då. Jag använder inte perfymfritt tvättmedel eller sköljmedel till barnen. Jag kör med vanligt, kollade med bvc o de sa att det inte hade så stor betydelse.... men man ska göra det som är bäst för en själv, är du nöjd och det känns bättre så, så är det ju bäst.

Andningslarm har jag aldrig haft heller. Victor låg på rygg till han var 3 månader, sedan mest mage.
    Lillan har legat på mage från 8 veckors ålder. Jag lade henne på sidan och hade madrassen uppvikt som stöd, men hon lyckade alltid snurra runt till mage. Men man rekommenderar rygg till de kan vända sig vid 3 månaders ålder....

Lappis, välkommen hem! Jag har tänkt på dig och ser fram emot lite bilder på fb.

Piff och Puff, hoppas ni får kul på dagis idag

Sist men inte minst, vad härligt med vul för nenne och snaily, av olika anledningar Håller tummar att det går fint!

Nu har jag varit hos läkaren med min son, det är lavemang som gäller och ny medicin och bajsschema!

Fick en broschyr med olika bajskorvar i, bilder alltså. Jag skrattade så jag höll på att dö Jag är välddigt barnslig och som en sann 3 åring därvidlag!

Vickan igen: Kappahl har ett märke som heter Newbie, som har jätte bra bodies med omlåttknäppning! 69kr styck!

• Liten med Mindre

Parnassia - det är en kronisk tarmsjukdom som kommer o går. Inte så allvarliga symptom, om än osympatiska, men om det inte behandlas kan det förvärras, tror jag. Symptomen kan vara svårt att bli av med så länge man är gravid, sa de när jag väntade Mindre. Det var segt nog att behandla under amningen minns jag väl.

• Liten med Mindre

Cicci - det låter nästan som det engelska Du är vad du äter, hon med den "perfekta korven".

Hoppas det får fart på Vickes mage i alla fall.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter