• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles

Jag bara älskar Spotify!!! Jag kan ju tyvärr inte använda det på jobbet pga tyskarnas brandväggar men här hemma är det super! Härom dagen sökte jag på "barnsånger" och fick upp värsta listan till Moa

Apropå det där med jobbmejl förresten, det använder jag en del privat men det är ju ingen annan som läser min mejl... Jag kan inte förstå det annorlunda än att Snorkis mejl gick till en allmän inbox, annars borde inte ngn annan i teamet ha tillgång till det. Och då är det ju en annan sak såklart. Otroligt klantigt av den mostern måste jag säga...

• muggles

Jag börjar förresten känna mig mer och mer hemma i huset, det blir bättre för varje gång vi är där och fixar med ngt, man bor in sig liksom. Vi satt och åt lunch i köket igår och tittade ut mot gatan och maken kläckte "jaha är det den här utsikten man ska ha i 40 år nu då menar du?" - haha, jag började asgarva Det lät så roligt i sammanhanget, särskilt när det är han som är mest på. Han bara älskar det här huset och är hur entusiastisk som helst, hans mantra är att "det kommer att bli så bra det här". Så det är klart att det lät lite roligt det där. Själv är jag försiktigt positiv, har fortfarande dubbla känslor för att lämna stan, byta postort (snyft, nu har jag inte postorten Göteborg längre för första gången i mitt liv). Går omkring här i Majorna och tar liksom farväl av kvarteren. Löjligt jag vet, för det ligger ju kvar, men det kommer inte att vara mina kvarter längre... Fast jag kommer att trivas jättebra därute, jag måste bara vänja mig först. Jag är en sådan som slår rot och ogärna flyttar på mig... (vilket min mamma alltid klagat på - hon som är en orolig själ och har släpat runt halva Asien med mig).

• muggles

MSW: duktiga är väl att ta i - men det var verkligen lätt med easy up! Och så hade vi ju - ovetandes - valt tapeter utan mönsterpassning Smart, eftersom det var första ggn. Dvs det är ju mönster på tapeten men i skarvarna är det bara svart bakgrund så det var inga halva blommor som skulle passas in el så. Hur går det med ert sovrum?

Vickan: beställde du förresten det där trädtyget (som vi har) ngn gång?

• snaily

Muggles
    Vad kul att ni börjar känna er i alla fall lite hemma i huset! Jag tror som maken din - det kommer bli så bra det här! Bara dina rötter får lite tid på sig att leta sig ner i jorden så.

På tal om jobbmail - jag använder den ibland, fast sällan, i privata ärenden. I så fall när jag vill att mailadressen ska se lite "seriös" ut, annars har jag bara en hotmailadress som kanske ser lite skum ut, kan jag tänka mig att en del tycker. Ingen annan SKA egentligen kunna komma åt min jobbmail, men på mitt jobb har vi puckat nog skrivit upp allas lösenord så att alla kan se, för ibland händer det att man måste låna någon annans dator. Me no like!

Ego
    Känner mig rätt nöjd med dagens aktivitetsnivå hittills. Får så dåligt samvete av att mest bara sitta hemma och inte göra någonting, vilket jag gjort i två dagar nu - jag är nog egentligen lite för elak mot mig själv för jag har ju trots allt jobbat rätt mycket och många dagar i sträck och då måste man få ha några "koma-dagar", egentligen. Särskilt när det är 25 minus ute. Hur som helst, idag ryckte jag upp mig och gick en långpromenad med Korven FÖRE frukost, sen iväg och åkte längdskidor mitt på dagen (vilket gick uselt, men jag kom i alla fall iväg en stund) och handlade middagsmat, och sen ytterligare en långpromenad. Puh! Känner mig nästan lite matt. Men i morgon blir det bara mycket bilåkning och knata runt på stan lite.

• Vännerfan

Nenne, Nej. Det ryggonda är inte kopplat till foglossning. Den känner jag mest av i höftböjarna. Och det är inte så himla farligt så länge jag inte måste sitta länge.

Mugglan, Usch, ja, det är så himla trist att det som skulle blivit aldrig blev! Men jag tror och hoppas fortfarande att du kommer vara gravid innan jag ploppar iaf. Vi hinner fortf vara gravida samtidigt! Jag håller verkligen tummarna! Moa och Prinsen är ju lika på många sätt och vi bytte ju till vanlig säng för ett par månader sedan. Och han har bara kommit ner till oss en enda gång och det var i måndags när han sovit dåligt pga förkylning och han morgonen innan fått komma ner till oss och sova ett par timmar till. Då var jag lite orolig att vi satt igång en dålig vana, men han har inte kommit ner sedan dess. Så Moa gör kanske inte heller det!

100110 är ju coolt ja! Och min mobil plingade till förut, så nu känner jag 2 st som fått barn idag. Har dessutom i helgen fått veta 3 nya som är gravida, varav 2 som bor här nere, så det var roligt. Den tredje kompisen bor utomlands. Hon ville veta lite hur man såg på fosterdiagnostik i Sverige och jag är ju inte direkt rätt person att fråga eg. då jag inte gjort någon extra sån själv. Hon skulle ta prov från moderkakan för att se om barnet hade ds och var orolig för hur det skulle kännas och för missfallsrisk osv. Är det något man gör/kan göra här också?? Vet någon? Jag tyckte inte jag kände igen det. Det är fostervattnet man tar prov på här väl?

• Vännerfan

Oj, nu googlade jag på det själv och undrar varför hon inte får göra fostervattensprov i stället. Missfallsrisken var ju högre med moderkaksprov (2% vilket ju inte kan bortses ifrån) och så kunde man inte se ryggmärgsbråck utan bara ds.

• muggles

Vänner: tror att moderkaksprov kan göras tidigare än FVP, kanske därför hon gör det? El jag vet eg inte varför man väntar till v18 med FVP, det borde väl kunna göras tidigare eg? De kanske inte har KUB/NUPP i det landet? Ja tänk om vi hann vara gravida samtidigt - det vore ngt det! Vågar man hoppas på det...? Jag har litegrann gett upp måste jag säga, el ja, resignerat lite iaf. Det kanske går en gång till men det tar nog sin tid. Gamla ägg och allt det där.

• Vännerfan

JAG vågar hoppas på det iaf!

Nej, jag antar att de inte har KUB/NUPP (Kanada). Är det förresten samma sak eller är det 2 olika prover? Hon är i v 16, så speciellt tidigt skulle hon tydligen inte få göra provet iaf.

Vi skulle ut och åka skridskor idag hela familjen, men det blev lite platt fall för Prinsen tyckte bara att det var läskigt och skrek över hela sjön att han ville åka hem...

• Lapinette

Fick ett trevligt sms från mugglan när jag öppnade mobilen på Arlanda . GRATTIS BS!!!! Härligt att det verkar ha gått så snabbt.

• passionsblomman

Men HALLÅ!!!
    Här kommer man hem efter Handbollsresa och då har det kommit en BEBIS i tråden!! VA!!!!!

Herregud, GRATTIS BS och VÄLKOMMEN lilla dvärg-Astrid!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter