• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Parnassia

Appropå ingenting...

Hur är det med de nya liberoförpackningarna? Kan man fortfarande samla poäng på dem? Jag hittar inga lappar att klippa ut som man kunde innan. Någon som vet?

• viktualia

EA - för att det tar emot att fråga sina föräldrar om sånt, även om man vet att det kommer vara ok.. man vill ju vara stor och självständig.

Ego - har just haft en engagerad diskussion med maken om barnuppfostran. Som vanligt kommer vi från olika jordklot i det där... Jag är uppvuxen med politiska diskussioner högt och lågt och med noggranna avvägningar av vad som var okej att göra/titta på TV. Sånt finns inte i hans familj och när vi nu ska prata ihop oss så tar det ett tag innan vi ens pratar om samma saker. Även om detta inte är aktuellt för Trollet i närtid, så är det nog absolut dags att börja diskutera avvägningar kring barnuppfostran... det landar säkert i nåt sunt men ibland blir jag så OTÅLIG...

• BrudSommar2006

Vickan, då tror jag att du är mer som maken medan jag definitivt är som din andra hälft men jag hoppas att ni har mer tur än vi för här har vi svårt att hitta något vi båda är nöjda med. Eller ja, just tv-tittande har vi inte diskuterat iofs.

• Snorkfröken77

Nenne - Snurfade lite på Pilates och det verkar vara en bra träning för gravida. Kanske ska damma av min pilates-dvd och försöka få lite ordning på muminkroppen!

Apropå järndepåmätning förklarade min BM igår att det var nytt sen ett halvår och att när man mäter HB så mäter man bara antalet röda blodkroppar, även om man har många blodkroppar kan de bära på lite järn (tji fick jag som trodde jag gick säker som alltid haft superbra HB).

EA - Skoj med hus! Och vad skönt att du tog mod till dig och pratade med din pappa och att allt kändes bra *stora lyckokramar*

PB - Usch vilken födelsedag, men jag vet hur det är när man har sådana där dag, har man väl börjat gråta så går det liksom inte att stoppa! Tyckte Ciccis förslag var suveränt att ta omtag och fira dig i helgen igen *bamsekramar*

Cicci förresten vad jobbigt med skorpans namn, hoppas det släpper och att det känns bra snart *kram till dig också* Lypsylet var nog för övrigt en av de värsta presenterna jag någonsin hört

Frejis - Hoppas din pappa mår bättre snart! Vad harmonisk du låter i dina inlägg om dig och Bumsis förresten, mysigt!

Vad var det mer jag tänkte på...

Just ja, Vickan trist med inställd profylax-kurs, var hade ni tänkt gå? Kollade på deras hemsida och min jobbort fanns inte längre kvar Så ska vi gå får vi åka en bit.

Ego - Känns som att jag landat lite i min graviditet vilket är jätteskönt, har säkert hjälpt att vi berättat för de närmsta. Fick dock ett ofrivilligt outande på jobbet häromdagen som jag raskt fick tysta ner. Vi har nämligen ett spam-filter på jobbet som sköts delvis manuellt, dvs en person godkänner eller nekar mail att passera berende på om det är spam eller ej, tyvärr fastnar även sånt som inte är det. I går morse märkte jag att jag fick ett mail med rubriken Graviditeten från min moster där de första raderna stod typ, grattis till erat föräldraskap osv. Jag blev kallsvettig eftersom jag höll på att kolla filtret och några mail försvann, alltså måste någon av dem i min grupp godkänt mailet. Jag gick in och spårade och jomenvisst, en av kollegorna hade godkänt det. Jag skickade raskt ett meddelande på msn där jag påminde kollegan om vår tystnadsplikt. Hon svarade jag såg mailet och jag vet att vi har tystnadsplikt, sen sa hon grattis. Usch vad svettig jag hann bli...Känns sådär att hon vet före alla andra.

Mer ego - eksemen ser redan bättre ut jihooo! Men luktar tyvärr fortfarande som en hel karl på em, blä...

• viktualia

Snorkis - vi hade tänkt gå på min jobbort... den soliga staden i väster.. nu blir det lite eget pluggande...

.. och där ser man vådan av att använda jobbmailen privat.. det gör jag verkligen aldrig.. är för nojjig för det...

Imorgon ska vi f ö på utflykt till min jobbstad för att spana på vagn och shoppa lite på IKEA... det här med att shoppa i förväg är varken makens eller min favvo men ibland är det ju nödvändigt..

BS förresten - jaa det här med barnuppfostran är som sagt svårt. Det vi bland annat diskuterade var nyttan av att låta små barn se på TV-nyheterna. Jag ifrågasätter det starkt och tycker inte att man ska låta små barn se sånt förrän de kan förstå vad det handlar om. Maken reagerade med förundran och menade att "tv-nyheter är ju bara fakta och det borde alla se"... ehum.. vi har en bit kvar innan min syn på barns intellektuella utveckling och hans "så har det alltid varit"-inställning möts. Hans resonemang gick ut på att "barn måste få veta vad som händer i världen" och mitt resonemang gick ut på "barn måste få veta vad som händer i världen på SINA villkor".

• BrudSommar2006

Let's dance igen, jippi!

Vickan, nyheterna, naej. Iris satt och såg på Nalle Puh och Heffaklumpen ute hos mina föräldrar och lilla Heffa-killen tappar bort sin mamma och blir sedan tillfångatagen av Tiger och Kanin och lille elefanten gråter och är allmänt ledsen. Iris var helt förstörd, hon bara grät och grät, hon klarar inte av när någon inte har sin mamma eller pappa och när någon dessutom är ledsen klarar hon inte av att titta på det. Hon tycker också väldigt lätt att saker är läskiga och blir skrämd.

• BrudSommar2006

Vickan igen, skaffa ingen vagn som inte har svängbara framhjul, vad ni än gör! Resten ordnar sig nog hursom.

• start september

Frejis, vad jobbigt med din pappa. Har varit i samma situation nyligen, pappa fick för andra gången en akut allvarlig grej orsakad av att livsstilen inte är vad jag tycker att det borde vara. Jag har varit arg, ledsen och en massa annat men kommit fram till att det är hans liv och att jag bara kan framföra min åsikt.

• Snorkfröken77

Vckan - jag är också väldigt noga med att privatmail inte skickas till jobbmail, men vad gör man när moster som på sin höjd skickat två recept till mig via mail gör något sånt här oväntat?

Start - Någon tant än? Eller hoppas vi?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter