• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles

Cicci: kul att du tittade in. Vad härligt det låter med lillan, att hon är glad! Vill också ha en ny bebis...
    Ang maten så äter Moa väldigt mkt mindre nu än hon gjort innan och hon är mkt mer kräsen också. Hon har alltid varit glad i mat och ätit "allt" men nu är det andra bullar. Men ngt som funkar rätt bra är att köra tricket "en för mamma, en för pappa, ..." och så kör vi runt alla dagiskompisar och -fröknar, till slut har hon fått i sig hela portionen. Men hennes portioner är minimala nu och hon smalnar av månad för månad för hon växer ju på längden. Men jag försöker att låta bli att truga för jag har hört att de kan börja trotsa som fasen med maten om de märker hur viktigt det är för föräldern att de äter Jag försöker tänka att hon äter så att hon klarar sig och de går runt på väldigt lite verkar det som. Men det är klart att det är jättesvårt, speciellt om de inte vill äta alls...

• start september

Vet inte om det är bra eller inte om det sätter igång, så länge jag inte hamnar i en otäck situation själv med lilla tjejen så känns det ok. Jag har tryckt i mig Ipren iallafal om det skulle börja göra ont...

Angående mat är det lite si och så med allt som inte är korv eller köttbullar. Broccoli älskar hon, jag hade enorma cravings efter det när jag var gravid, vet inte om det hänger ihop. På dagis äter hon allt säger de. Lunch är nog lättare än middag känns det som. Nackdelen när hon äter dåligt är att hon vaknar mitt i natten och ska ha vällníng igen...

• BrudSommar2006

September, precis, om Iris äter dåligt så sover hon dåligt men hon brukar nästan alltid vilja ha en smörgås om hon tvärvägrat middagen. Annars älskar hon också broccoli och frågar ofta efter det, ärtor tycker hon också mycket om. Det är nog det enda i grönsaksväg hon äter, någon kokt morotsbit kan slinka ner men då är det frågan om någon bit bara. Frukt verkar hon gilla det mesta, annars korv, köttbullar eller pannkaka. Jaja, det verkar ju vara så i just den här åldern då, många här verkar ju ha samma problem.

• muggles

När får man ont i armen om man får det? Jag känner fortf ingenting...

• junilejon

Tinga och Cicci...uch vad jobbigt det måste vara med maten för er,tycker verkligen synd om er och skulle inte vilja vara i er sits!!
    Att försöka tvinga i dem mat med hot varje dag måste vara enormt jobbigt psykiskt!!! Tyvärr har jag inga knep och råd som jag kan ge er, även om jag önskar att jag hade!!!

Inte för att göra er ledsna och upprörda nu så har jag haft turen att få en son som älskar all mat och äter allt med god aptit, ibland med lite för stor aptit och det är jag väldigt tacksam för.
    Hoppas att dem små liven snart vill börja äta er mat...

Ang träning så har jag med börjat träna, träna två dagar i veckan, det blir spinning och cirkelfys....har ju tränat taekwondo i många år men känner mig som en pensionär där nu

• junilejon

Ang något helt annat. Jag har köpt ett par skit snygga lamporfötter i som är kromade (ganska stora) som jag har på varsin sin sida av tv-soffan. Vet ni vad man kan köpa snygga lampskärmar till dem..ja förutom Ikea, och där hitta jag inga snygga!!!

• fru AM

BS: hon har inte provkört sparkcykeln än! Hon hann inte innan dagis ... Men hon frågade om hon fick ha den ute så det är nog det hon tänker sig (inne blir det svårt att köra längre sträckor med tanke på alla mattor - fast nere i entréhallen kan hon ju få testa såklart). Det var svårt för henne att slita sig från cykeln när hon skulle till dagis - men jag kom på den smarta idén att föreslå att hon skulle lägga den i sängen så att den fick vila sig tills hon kom hem. Det köpte hon direkt. Och var noga med att lägga en bok uppslagen brevid så cykeln kunde läsa medan den väntade på henne ...

Hallontårta var ett absolut krav från Livia (trots både rosa marsipantårta och sachertårta igår ...)

Start Sept: Bekväma svarta finskor skulle jag säga finns i Kavats sortiment bl a. kavat.ebutik.se/

Och Start September: förstår att det känns när det börjar blöda - blir ännu mer konkret. Hoppas maken är hemma och kan ge dig mycket ömhet idag! Stor kram från mig!

• snaily

AM - Livia är för underbar! Klart cykeln ska läsa bok!

Muggles - jag började få ont i armen redan på eftermiddagen efter att ha tagit sprutan vid 9 på morgonen. Sen höll det i sig i ca 4 dagar för mig, mycket kortare tid för tuffa maken

Cicci
    Jo tanten kom instormandes igår, ingen tvekan om det, tyvärr! Nya tag med IVF snart.

September
    Blod också, jobbig påminnelse om vad som är fel kan jag tänka mig Kram!

Min svåger är tydligen jättesjuk! De har ju haft svininfluensan hela familjen, det började för 3-4 veckor sen och efter många turer så är nu alla friska, utom han då, som är på akuten idag för andra gången med andningssvårigheter. För två dagar sedan blev han bara hemskickad så HOPPAS verkligen de kollar honom lite bättre idag - lungröntgen eller vad som helst. Läskigt!

• fru AM

Snaily: trist med tanten - men det känns som om ni kommer lyckas med ivf-en. Bra vibbar!

Hoppas svågern blir bättre snart!

• BrudSommar2006

Snigeln, åh nej vad läskigt! Jag hoppas verkligen att han står på sig nu så att han får hjälp. Jag trodde att man blev behandlad med Tamiflu om det konstaterats att det är svininfluensan.

AM, vilken tur att cykeln får vila tills Livia kommer hem och hålla sig sysselsatt med en bok dessutom! Iris har nog aldrig sett en hjärtformad hallontårta så hon skulle nog aldrig komma på tanken att fråga efter en. Fast hennes erfarenhet av tårta är nog rätt begränsad överlag just nu, gissar att det kommer att ändras framöver.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter