• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • FruCicci

Nenne
    Jag är inte gravid!!!!!!!
    Min man vill nog ej ha fler barn, men det vill jag!
    Tänkte igår att det är ju bra att vi har en tvillingvagn redan

Tinga! Tänkte på dig igår när jag käkade ostbågar! Du är så stark trots barnens svårigheter m maten!
    Min bvc tant sa att de flesta barn gillar detsom smakar salt, och det som gör det bra att ge matvägrande barn chips/ostbågar är ju att man får i dem vätska o förhoppningsvis trögflytande sådan, som yoggi el fil då....
    Vi har ju haft problem o har med Victor också.
    Han spydde varje dag i 8 månader, men det var ok, nu är det snarare att han är kräsen m mat trots att jag ger honom varierad kost o vi äter samma, maken + jag. Han är inte som andra barn alls. Han vägrar all frukt, alla grönsaker utom majs, glass, kakor etc etc.... jätte jobbigt.
    Jag vet inte vad jag ska göra...
    Igår gjorde jag hemlagad pannbiff, gräddsås, potatis + lingon, han ville inte ha o sköt bort tallriken.....
    Jag sa bara, that's it, du får banne mig inget annat o du får intetitta på Teletubbies eller leka förrän du ätit upp iaf hälften!
    Han gjorde det med tårar i ögonen (seger), å det var visst värt det för teletubbies... men så kan man ju ej hålla på, det är ju sk. hot? apjobbigt iaf.............
    Du är ej ensam, även om jag har det lite annorlunda....

Men i natt sov V hela natten, jippie! Händer inte heller så ofta Men jag är van, det gör inte så mycket...

• Parnassia

Telis:
    Kan ju inte svara för AM, men för mig själv... Det var som värst typ dag tre, eller ska man säga första veckan, sedan sansade det sig lite och mina var sedan en storlek större än vanligt, vilket de sedan nästan har förblivit. Undrar vad som händer denna gången?

Cissi: Hej! Jobbigt att hota och tvinga vid matbordet, men så har vi det också. Jag brukar också sätta upp mål, typ hälften, 3 tuggor eller alla köttbullar eller nåt liknande. Men det känns inte alltid rätt, det är ju inte alltid man själv äter upp heller eller känner sig så sugen eller hungrig. Så svårt att vara konsekvent och rättvis! Men vi får väl kämpa på!?

• Tinga

Cicci - nä, det låter inte som att du har det vidare kul med maten med V heller. Det blir ju så himla jobbigt eftersom de ska äta fem gånger om dagen, så man blir ju ständigt påmind om och lever hela tiden med problemet. Själv har jag aldrig gjort hemlagad mat till Piff & Puff, för det räcker med hur ratad jag känner mig ändå, utan att de dessutom ska rata maten jag lagat. Därför får det bli burkmat. Men jag förstår ju att man måste laga mat till en 2.5-åring. Egentligen önskar jag ju inget hellre att få laga mat till mina barn, förutsatt att de hade ätit det.

Jag tycker också att man hamnar i ständiga dilemman kring det här med hur mycket man ska "tvinga" när det gäller mat. Man önskar ju att de åt av fri vilja, men när de inte gör det? Samtidigt som de måste ha mat i sig vill man ju inte göra problemet värre genom att tvinga dem. Men med lite större barn, som för dig och Parnassia, antar jag att man kan resonera litegrann också, eller? Här kan vi ju inte "hota" med att de inte får det eller detta om de inte äter, eftersom de är för små för att förstå.

• fru AM

Telis: De var som störst dag 3 och en vecka framåt ungefär - sedan sansade de sig något och låg på D ett par månader .. nu är det nog B elelr C som gäller (dvs vanlig storlek).

• start september

Väntan resten av veckan har känts ok, fram till nu när jag börjat blöda lite grann precis...

Fin ganska klassisk julklänning hittad, www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=6735051&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365

Var hittar man svarta finskor typ lackskor som är sköna att gå i? Stl 22 alltså, inte till mig själv.

Lucialinne kvarstår till annan dag, tog mig aldrig till Åhlens. Bra tips AM med fållning. Nennes tips sparas om det krisar....

• start september

Telis,
    avseende amnings-Bh: Jag hade apotekets först, sen köpte jag dyra men jättesköna från Bravado

www.stylishmom.se/amningsbeha-g202.html, som jag hade på natten

Eftersom det var sommar då hade jag även deras linnen med inbyggd BH - perfekt hemma på sommaren.

Tips till dig som vill ha nattlinne är Boobs nattlinnen, jag hade dem hösten/vintern och var jättenöjd.

• BrudSommar2006

Själv skickade jag efter Lucialinne på Pippilotta, skönt att ha det gjort och så ska mamma hjälpa till att lägga upp det nu, måste ju ta extrastor storlek eftersom de ska vara utomhus och hon måste ha ytterkläder under. Sedan hur vi ska få på henne det blir en annan fråga. Vi har en pepparkaksklänning också ifall att hon skulle vilja ha den men hittills har hon vägrat prova båda. Förra året krävdes det en hel del våld och sedan mut med nappflaska för att få på henne den och det ser tyvärr inte bättre ut i år än i alla fall. Vi ska nog börja öva med Luciakronan snart, förra året fick vi skippa den men lyckades få på henne lite glitter i alla fall.

September, kanske sätter det igång och börjar komma ut av sig själv nu då innan fredag? Är det bra eller dåligt i så fall?

Vad det gäller julklänning och skor så känner jag mig tveksam till om vi verkligen får henne att ta det på sig om vi köper.

• BrudSommar2006

AM, har ni något kvar av lägenheten än med en sådan present?! Förstår dock att den var populär! Var det Livia själv som skulle ha just en sådan tårta?

Iris konstaterade att hon nog fyllde år i lördags eftersom vi hade fika med dagiskompis hemma och det var ju som kalas! När hon insåg att hon inte fyllde år så bestämde hon att då var det nog mamma som fyllde år!

• BrudSommar2006

Iris är otroligt kräsen och allmänt ointresserad av att äta, dessutom går allt med sås bort, inklusive köttfärssås, så det är inte ofta vi får i henne någon mat hemma. Fast eftersom vi snarare har motsatt problem jämfört med er andra här, dvs att hon väger för mycket och inte för lite, så har vi stränga order från bvc att vi inte får försöka tvinga i henne någonting utan hon måste få känna själv när hon är hungrig, annars kan man av misstag arbeta bort reflexen att hon själv känner när hon behöver äta. Hellre ta undan middagen och ge henne en smörgås senare om hon känner att hon är hungrig då än att spara maten i fall att hon vill ha senare så att hon förstår att maten är till middag och inte tillgänglig hela kvällarna.

• BrudSommar2006

Cicci, det är lika illa hos oss, Iris vill inte äta nästan någonting, vi är inte oroliga för att hon inte ska få i sig tillräckligt men det är ju bara så jäkla tråkigt när man får slänga maten varenda dag. Det känns inte som någon idé att stå och laga mat man vet att hon inte tycker om och inte kommer att äta, samtidigt måste man väl fortsätta att prova ge henne. Fast det är ju inte så att hon provsmakar och konstaterar att hon inte tycker om, hon går inte i närheten av tallriken om det inte ser ut att vara något hon vill ha.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter