• Svar på tråden Tantvarning6
  • Aleta

Men hjälp didis!
    Vad är det för hemska tandsjukdomar?

didis skrev 2009-12-08 19:03:10 följande:
    Halloj! Long time no see!Oj vilka fina bilder, Sonja!Nu kände jag mig ännu sunkigare där jag sitter i mysbyxor och äter micromat! Idag o i morgon har vi kurs i oral patologi. Det innebär dels att vi tittar på microskåpbilder (lagom spännande) men framförallt är det patientfall. "Och här har vi en 40-årig kvinna HELT UTAN SYMPTOM och det enda man ser är att tandköttet är lite svullet. Här är hon 4 månader senare (gräslig bild) och 2 dagar senare var hon död". Så nu sitter jag här o nojjar mig - ÄR inte tandköttet lite svullet???
  • passionsblomman

Cantaton, marsipan gjorde vi alltid när vi var små och syrran ska göra själva degen så ska vi göra figurer dan före dan när hon och alla barn har kommit.

Ett år stal granntjejen och hennes kompis båda brickorna med vår marsipan ur vår matkällare. Det var 1,5 kilo marsipan!

Bara mina små ihoppillade tomtar blev kvar åt oss i familjen för jag vägrade låta dem vara i källaren...

• didis

passionis o Aleta:

Haha! ja ni ser- ni måste vara allvarligt sjuka för det börjar med att man inte känner något alls!!

Idag har vi avhandlat olika cancersjukdomar som manifesterar sig i munhålan och faktiskt är det en del (blod)cancrar som först visar sig i munnen. Men innan ni blir alldeles nojjiga (som jag!) så - det ÄR väldigt ovanligt att 40-åriga kvinnor drabbas. Men nästa vecka blir jag *viskar tyst* ...38...

Fast vet ni vad?? I fredags fick jag visa leg på systemet igen!! *tada!* Fast maken, den glädjeförstörararen - "när det kommer in en halvsur kärring i medelåldern med påsar under ögonen så frågar de om leg bara för att vara göra henne glad igen". Ha! Maken har en blåtira nu...

• Aleta

Stal de er marsipan?
    Vad fick de för straff?

passionsblomman skrev 2009-12-08 19:44:01 följande:
    Cantaton, marsipan gjorde vi alltid när vi var små och syrran ska göra själva degen så ska vi göra figurer dan före dan när hon och alla barn har kommit.Ett år stal granntjejen och hennes kompis båda brickorna med vår marsipan ur vår matkällare. Det var 1,5 kilo marsipan! Bara mina små ihoppillade tomtar blev kvar åt oss i familjen för jag vägrade låta dem vara i källaren...
  • Fjosok

Hemma igen efter sju timmar på akuten idag. Den ni ...

• Aleta

Vad har hänt?

Fjosok skrev 2009-12-08 20:02:28 följande:
    Hemma igen efter sju timmar på akuten idag. Den ni ...
  • didis

*Gaaa* internettet fungerar inget vidare i kväll ("mobilt modem funkar lika bra som fast" jo, tjena!)

Vad har hänt Fjosok? Eftersom du fick vänta så länge var det väl inget livshotande kan jag tro - ett brutet ben??

• Heloise

Blomman mitt bästa julgodis som går snabt är mandelmassa/ nougat trianglar doppade i mörk choklad.

Man kavlar ut mandelmassa tunt och så hyvlar man nougat ovanpå, så forsätter man så tills man har en fyrkant( eller rektangel eller vad det nu blir) som är ca 1-2 cm hög. sen skär man trekanter och så doppar man dem i choklad. Easy peasy

• didis
    Heloise skrev 2009-12-08 20:14:58 följande:
    Blomman mitt bästa julgodis som går snabt är mandelmassa/ nougat trianglar doppade i mörk choklad.Man kavlar ut mandelmassa tunt och så hyvlar man nougat ovanpå, så forsätter man så tills man har en fyrkant( eller rektangel eller vad det nu blir) som är ca 1-2 cm hög. sen skär man trekanter och så doppar man dem i choklad. Easy peasy
    Eller knäck gjord i micron! Så smidigt, snabbt och minimal disk!

Ja, jag veet att man som tandläkare inte ska rekommendera knäck men ni får väl göra den så hård att man måste suga på den.

Dessutom kan jag tänka att min trovärdighet som tandläkare är rätt undergrävd vid det här laget ändå...
  • Fjosok

Bröstsmärtor och hjärtklappning i natt. Dom sökte förgäves men hittade ingenting. Tvärtom var alla värden perfekta. Tror snarare det var en varningssignal för att jag stressat för mycket, tränat för hårt och ätit för dåligt ...