• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Sonja68

Okej. men tur ändå att vi gifte oss i april. För jag ville verkligen gifta mig i kyrkan och inte springa på två ställen

• Martinaa
    Sonja68 skrev 2009-08-25 22:53:21 följande:
    Okej. men tur ändå att vi gifte oss i april. För jag ville verkligen gifta mig i kyrkan och inte springa på två ställen
    Nä, det vill verkligen inte jag heller!! Så här kan man inte göra ju... *snyft*
  • EM ikström

Tillbaka till ringarna. Jag ska gifta mig i church of Scotland, och jag tror inte att ceremonia skiljer sig så mycket från i Sverige (förutom att man praktiserar den omdebatterade brudöverlämningen.) Nu har jag i alla fall börjat fundera på det där med ringarna. Ska vi säga något då eller är det bara en bön prästen läser? Jag vill absolut inte säga något. Jag förhandlade fram att vår präst läser löftena som frågor så att vi bara behöver säga "I do" och inte upprepa allt. Jag ser framför min amerikanska filmer där de säger något i stil med "With this ring I thee wed". Men det är väl bara vid löftena man ska säga något? Ringgrejen kommer väl efter det?

• Kjell Präst

EM ikström skrev 2009-08-26 00:53:57 följande:

Tillbaka till ringarna. Jag ska gifta mig i church of Scotland, och jag tror inte att ceremonia skiljer sig så mycket från i Sverige (förutom att man praktiserar den omdebatterade brudöverlämningen.) Nu har jag i alla fall börjat fundera på det där med ringarna. Ska vi säga något då eller är det bara en bön prästen läser? Jag vill absolut inte säga något. Jag förhandlade fram att vår präst läser löftena som frågor så att vi bara behöver säga "I do" och inte upprepa allt. Jag ser framför min amerikanska filmer där de säger något i stil med "With this ring I thee wed". Men det är väl bara vid löftena man ska säga något? Ringgrejen kommer väl efter det?
    Jag vet inte alls hur ceremonierna skiljer sig mellan de olika kyrkorna. I Sverige säger brudparet i alla fall ingenting när prästen läser bönen över ringarna. Det är bara vid löftena och frågorna som bruparet talar.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-08-25 22:13:29 följande:

(man får gifta sig med varandra oavsett kön, tidigare har man bara kunnat registrera partnerskap).
    Tidigare har SAMKÖNADE par bara kunnat registrera partnerskap, skulle det ju vara...
  • stl48

Vad tycker du om att ha "this is it" med Melba Moore som utgångsmusik på CD-skiva? Ska träffa prästen idag och är lite nervös för vad denne ska tycka.

• Kjell Präst
    stl48 skrev 2009-08-26 06:19:37 följande:
    Vad tycker du om att ha "this is it" med Melba Moore som utgångsmusik på CD-skiva? Ska träffa prästen idag och är lite nervös för vad denne ska tycka.
    Jag har aldrig hört talas om vare sig låten eller artisten och kan därför inte säga något speciellt om just detta musikönskemål. Rent generellt är det så att vissa kyrkor tillåter CD-musik, andra inte. I vissa kyrkor, har jag fått lära mig här på BT, finns det inte ens ljudanläggning.
  • Svanboet

Åh här är en till som inte fattat att kyrkan kanska ska avsäga sig vigselrätten

Jag har förvisso planerat att vigas borgeligt men blir det så har man ju inget val - att ta bort valmöjligheter är ofta inte allt för uppskattat av pöbeln

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-08-26 07:44:57 följande:
    Åh här är en till som inte fattat att kyrkan kanska ska avsäga sig vigselrätten
    Nyttigt för oss präster att se att allt fokus inte alltid är på oss Det har skrivits rätt mycket i media om detta, men man kanske måste vara inne i kyrksvängen för att upptäcka artiklarna. Vi har väl våra blinda fläckar, för mig är det utrikesnyheterna. Folk i min närhet talar om saker som har hänt utomlands och som det säkerligen har skrivits massor om, och jag har ingen aning
  • josefineoerik

Jag ska gifta mig i Linköping och hade jättestora problem att boka en kyrka till nästa sommar pga det här med vigselrätten. De hade fått order att inte ta upp några bokningar förrän det är bestämt. Men jag lyckades ändå. Det här var innan sommaren så jag har varit så förvånad att det inte är nån som reagerat på det. Men det kanske är olika mellan olika distrikt om man upplyser om det när man bokar.

Svar på tråden Fråga prästerna 9