• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • 090829 brud

jag får en ny ring, men vi har graverat in ett nytt datum in min blivandes. Hmm, vi får prata med våran präst om hur hon ser på saken.

Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:30:27 följande:

090829 brud skrev 2009-08-25 20:28:02 följande:
    Ska ni ha varsin vigselring? Eller är det bara du som får en? Har brudparet varsin så läser man över båda, är dte bara bruden som har en så läser man över den. Ibland har jag fått frågan om att läsa över mannens förlovningsring och då har jag gjort det.
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:24:21 följande:

Med reservation för att jag kan ha fattat någon av alla dessa röriga turer fel:Frågan kommer att avgöras på kyrkomötet (Kyrkans högsta beslutande organ. Riksdagen, typ)i höst. Om kyrkomötet beslutar att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten så kommer er vigsel i juli att påverkas på så vis som tågjäntan skriver. Ni får viga er borgerligt, sedan kan ni, om ni vill, ha en välsignelseakt i kyrkan. Den kan, som tågjäntan också skriver, utformas relativt vigsellikt.
    Vänta lite nu... hold your horses! Say what!? Har jag missat nåt?! Ska inte kyrkan få viga i framtiden!? Va...!?!? *hemskt jättemycket förvirrad* Jag vill inte gifta mig borgligt!!
  • JustMeAndMyLove

Pga oss homos om man får vara så plump. (fick det kastat i ansiktet av en arg tjej som nu anser det bevisat att homosexuella krpssat kyrkan) Men det har många fördelar och alla har rätt till en ceremoni (om man är med i svenska kyrkan förstås)

Martinaa skrev 2009-08-25 21:48:26 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:24:21 följande:Vänta lite nu... hold your horses! Say what!? Har jag missat nåt?! Ska inte kyrkan få viga i framtiden!? Va...!?!? *hemskt jättemycket förvirrad* Jag vill inte gifta mig borgligt!!
  • Aleta

Vilken idiot den tjejen var!
    Det är väl pga att de ska slippa all administration som det innebär och bara behålla det andliga.
    "Varför ska kyrkan sköta statens jobb nuförtiden" skulle man kunna sammanfatta det.

JustMeAndMyLove skrev 2009-08-25 21:58:41 följande:
    Pga oss homos om man får vara så plump. (fick det kastat i ansiktet av en arg tjej som nu anser det bevisat att homosexuella krpssat kyrkan) Men det har många fördelar och alla har rätt till en ceremoni (om man är med i svenska kyrkan förstås)
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-08-25 21:48:26 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:24:21 följande:
    Vänta lite nu... hold your horses! Say what!? Har jag missat nåt?! Ska inte kyrkan få viga i framtiden!? Va...!?!? *hemskt jättemycket förvirrad* Jag vill inte gifta mig borgligt!!
    Trodde ingen hade missat det
    Riksdagen har ju i år beslutat om en könsneutral äktenskapslag (man får gifta sig med varandra oavsett kön, tidigare har man bara kunnat registrera partnerskap). I samband med det ska kyrkan bestämma sig för om man vill behålla vigselrätten eller inte. Detta beslut tas alltså vid kyrkomötet i höst. Det har inte enbart att göra med frågan om samkönade vigslar utan många anser att man borde ha sagt ifrån sig vigselrätten redan när kyrkan skildes från staten för snart tio år sedan. Men visst skulle kanske en del präster som inte kan tänka sig att viga homosexuella tycka att det var bra om man avsa sig vigselrätten.

Till kyrkan kommer man förstås även i fortsättningen att vara välkommen för att manifestera sin kärlek. det kan dock inte längre kallas "vigsel" utan man får en välsignelse över sitt redan ingångna borgerliga äktenskap. Så fungerar det redan i många länder. Personligen vill jag helst att vigselrätten behålls och skulle gärna viga homosexuella par.
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-08-25 22:11:27 följande:
    Det är väl pga att de ska slippa all administration som det innebär och bara behålla det andliga."Varför ska kyrkan sköta statens jobb nuförtiden" skulle man kunna sammanfatta det.
    Precis så, det är absolut ett argument.
  • JustMeAndMyLove

Hehe, ja ärligt så var hon väldigt korkad :p

Aleta skrev 2009-08-25 22:11:27 följande:
    Vilken idiot den tjejen var!Det är väl pga att de ska slippa all administration som det innebär och bara behålla det andliga."Varför ska kyrkan sköta statens jobb nuförtiden" skulle man kunna sammanfatta det.
  • Martinaa

*tappar hakan*
    Nä, inte hört ett ord om detta, inte sambon heller. Då hoppas jag VERKLIGEN kyrkan behåller vigselrätten. Jag vill, som sagt, inte gifta mig borgligt ju!! Då flyttar jag hellre fram (bak?) min vigsel från maj till april i så fall...

• Sonja68

Usch så bökigt att först gå till kommunhuset och vigas och sedan till kyrkan. I kyrkan vigs man ju oftast lördagar (här i alla fall) och på kommunen vill man ogärna förrätta vigslar på lördagar utan det brukar vara vardagar.

• Blivande präst

Om kyrkan avsäger sig vigselrätten kommer allt sådant nog att ändras också...

Särskilt med tanke på att kommunernas arbete fördubblas i ett slag, så är det inte rimligt att inte viga på lördagförmiddagarna.

Sonja68 skrev 2009-08-25 22:39:55 följande:
    Usch så bökigt att först gå till kommunhuset och vigas och sedan till kyrkan. I kyrkan vigs man ju oftast lördagar (här i alla fall) och på kommunen vill man ogärna förrätta vigslar på lördagar utan det brukar vara vardagar.
Svar på tråden Fråga prästerna 9