• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Superstarfia skrev 2009-08-19 17:30:07 följande:
    Jag skulle vilja kuppa lite under min vigsel...Jag vill överraska min blivande make med en sång, och eftersom han inte får veta detta vill ja att det ska vara en hemlis mellan mig och prästen.. hur ser präster på det.. tycker dom att de är ok?
    Hmmm... jag skulle nog säga okay, eftersom det är en "snäll" kupp. Den enda rimliga reaktionen från maken borde ju vara positiv, därför skulle jag nog godkänna det.
  • Svanboet

Personligen skull jag nog tycka att den kuppen passar sig bättre under festen... eller varför inte på morgonen innan vigseln? I kyrkan tycker jag inte att man kuppar!

Superstarfia skrev 2009-08-19 17:30:07 följande:
    Jag skulle vilja kuppa lite under min vigsel...Jag vill överraska min blivande make med en sång, och eftersom han inte får veta detta vill ja att det ska vara en hemlis mellan mig och prästen.. hur ser präster på det.. tycker dom att de är ok?
  • sofia10

Jag skall gifta mig i slutet av november och jag vill ha så många levande ljus som möjligt i kyrkan och gärn dämta ljuset lite.. Får man göra så om vem fixar alla ljusen?

• Daaling

Hej Kjell! Såg på en annan tråd att du varit i Järfälla kyrka. Vet du om de tillåter att fadern lämnar över bruden där?

• Superstarfia

ja har också en fråga om de här med överlämnande...

är kyrkan lika motsträvande om man vill att sin mamma överlämnar bruden.?

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-08-19 18:14:04 följande:
    Jag skall gifta mig i slutet av november och jag vill ha så många levande ljus som möjligt i kyrkan och gärn dämta ljuset lite.. Får man göra så om vem fixar alla ljusen?
    Det är nog inte omöjligt, sådant görs ju ibland runt jul. Men kontakta den aktuella vigselförsamlingen, det är bara de som kan svara säkert på frågan.
  • Kjell Präst
    Daaling skrev 2009-08-19 20:52:26 följande:
    Hej Kjell! Såg på en annan tråd att du varit i Järfälla kyrka. Vet du om de tillåter att fadern lämnar över bruden där?
    Såvitt jag vet har Barkarby församling ingen generell policy kring detta (men jag vet inte säkert), så det troliga är att det är där som på de flesta andra ställen, alltså att den enskilde/a prästen avgör.
  • Kjell Präst
    Superstarfia skrev 2009-08-19 20:53:48 följande:
    ja har också en fråga om de här med överlämnande...är kyrkan lika motsträvande om man vill att sin mamma överlämnar bruden.?
    Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in tillsammans. Det är oftast den enskilde/a prästen som godkänner/inte godkänner allt som skiljer sig från detta.
    Personligen skulle jag vara lika tveksam till mammaöverlömnad brud som till pappaöverlämnad...
  • Superstarfia

Kjell Präst skrev 2009-08-19 20:59:49 följande:

Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in tillsammans. Det är oftast den enskilde/a prästen som godkänner/inte godkänner allt som skiljer sig från detta.Personligen skulle jag vara lika tveksam till mammaöverlömnad brud som till pappaöverlämnad...
    ok.. då får ja fråga våran präst.. han kanske har extra mycke emot det som biskop.. men sen är han även vän till familjen och vet varför ja skulle vilja ha min mamma med... jaja.. ja frågar honom..
  • Wiggy

Pappaöverlämningen måste vara den mest frekvent förekommande frågan i dessa trådar. Läser inte folk den översta posten eller tror ni att det hinner ändras mellan varje gång? Inget illa menat.

Svar på tråden Fråga prästerna 9