• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • tågjäntan
    Tojk skrev 2009-08-19 08:47:00 följande:
    Antar du fått denna fråga tusen gånger men jag blev själv helt ställd när min mormor frågade vilka som skulle vara vittnen. Jag trodde inte att man hade vittnen under en kyrklig vigsel. Det kommer ju ändå sitta rätt många vänner och släktingar som bevitnar det hela.Vi har ingen tärna eller bestman men behöver vi välja ut två personer som ska vara med frame vid altaret?
    Det måste väl vara så att alla gäster räknas som vittnen till vigseln?
    Om det är bara två vittnen, behöver de då skriva under det någonstans eller dkriver prästen/"borgmästaren" (jag vet att det inte heter så, men kallar det så ibland i dagligt tal) ner deras namn?
  • tågjäntan

Jag kom just oxå på att vi var på ett skotsk-svensk bröllop i Skottland för två år sedan. Där fick brudparet, prästen och minst två personer till skriva under något papper efter vigseln.

• Jeez

I sverige så intygar vigselförrättaren att vigseln gått till enligt gängse regler. Vid borgerliga vigslar upprättas ett protokoll så då skrivs det på av vittnen, men inte vid kyrkliga.

tågjäntan skrev 2009-08-22 12:48:40 följande:
    Jag kom just oxå på att vi var på ett skotsk-svensk bröllop i Skottland för två år sedan. Där fick brudparet, prästen och minst två personer till skriva under något papper efter vigseln.
  • Lillaskutt

hej

Vi har bokat vigsel och vill ha den prästen som tillhör församlingen. Måste man boka honom också eller räcker det med att vi har bokat kyrkan?

• Jeez

Präst och musiker ingår automatiskt. Däremot finns det inga gaarntier för att ni får en viss präst -oftast finns det ju flera i tjänst. Om ni har önskemål så prata med den prästen eller bokningen så ser de säkert om det är möjligt när de schemalägger (antar att vigseln inte är i höst/vinter) men det är inte alltid det går att få ihop.

Lillaskutt skrev 2009-08-23 09:38:10 följande:
    hejVi har bokat vigsel och vill ha den prästen som tillhör församlingen. Måste man boka honom också eller räcker det med att vi har bokat kyrkan?
  • Nordiskbrud

På tematbrudöverlämning vill jag bara fråga hur ni präster brukar ställa er till att brud och brudgum går in var och en för sig, dvs UTAN att bruden går in med sin pappa och lämnas över. Båda går ju då verkligen in av egen fri vilja.
    Tanken vi har är att brudgumen kommer in först och sist bruden, brudgumen väntar där kyrkbänkarna slutar och så går de det sista, ganska många metrarna, tillsammans.

• Jeez

Brukar och brukar... det beror ju på utgångspunkt. Vi tänker väl alla olika. Jag tycker iaf att det är bättre än överlämning, men jag förstår mig inte riktigt på det. Varför vill man inte gå in med den man älskar och ska gifta sig med liksom? Bruden får aldrig se brudgummen gå in heller.

Nordiskbrud skrev 2009-08-23 13:26:09 följande:
    På tematbrudöverlämning vill jag bara fråga hur ni präster brukar ställa er till att brud och brudgum går in var och en för sig, dvs UTAN att bruden går in med sin pappa och lämnas över. Båda går ju då verkligen in av egen fri vilja. Tanken vi har är att brudgumen kommer in först och sist bruden, brudgumen väntar där kyrkbänkarna slutar och så går de det sista, ganska många metrarna, tillsammans.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-08-23 20:04:00 följande:
    Brukar och brukar... det beror ju på utgångspunkt. Vi tänker väl alla olika. Jag tycker iaf att det är bättre än överlämning, men jag förstår mig inte riktigt på det. Varför vill man inte gå in med den man älskar och ska gifta sig med liksom? Bruden får aldrig se brudgummen gå in heller.
    Här håller jag med Jeez till 100%
  • Svanboet

Om man vill göra något annorlunda och "personligt" kan man ju göra tvärtom då - bruden kommer in först (innan musiken startar) och sen kommer gummen skridande ned för gången med alla sina marskalkar och bruden får stå där och vänta.

Allvarligt talat tror jag att många drömmer om att inför publik få det där enorma "ögonblicket" som på nått sätt ska överväldiga brudgummen med hans känslor när han äntligen får se sin brud (notera hollywood-anspelningen). varför man vill ha publik till detta vet inte jag.

Jeez skrev 2009-08-23 20:04:00 följande:
  • Plutten2010

Jag har en fundering kring detta. Ska försöka att förklara så ni förstår;..

Jag ringde för att boka vigsel i den kyrka vi valt ut i Uppsala. Jag fick då veta att kyrkan var ledig men att prästen och kantorn var uppbokade i en annan kyrka och att första tiden som var möjlig att boka var kl 17.00. Om vi hade en "egen" präst kunde vi däremot boka en tidigare vigsel och det känner vi nu att vi vill. Frågan är då, eftersom vi inte känner till någon präst, vart kan man vända sig? Ringer man direkt till prästen eller vänder man sig till församlingen?? Kan jag boka en specifik präst inom samma församling som kyrkan ligger i eller hur gör jag??

Tack!

Jeez skrev 2009-08-23 10:11:12 följande:
    Präst och musiker ingår automatiskt. Däremot finns det inga gaarntier för att ni får en viss präst -oftast finns det ju flera i tjänst. Om ni har önskemål så prata med den prästen eller bokningen så ser de säkert om det är möjligt när de schemalägger (antar att vigseln inte är i höst/vinter) men det är inte alltid det går att få ihop.
Svar på tråden Fråga prästerna 9