• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Jeez

Det borgerliga vigselritualet är delvis utformat av en biskop, förmodligen för att man kände ett behov av en ritual också borgerligt. OM nu kyrkan skulle avsäga sig vigselrätten så gissar jag att man kommer se över formerna för det juridiska -och som du säger -för dem som vill gifta sig i kyrkan så kommer det att bli "the" vigsel ändå.
    Men visst är det alltid konstigt att vara dom som ev måste lära om, tänka nytt.

Svanboet skrev 2009-08-26 11:16:16 följande:
    Bara för att man först måste vigas borgeligt för det juridiska innebär ju inte att man inte kan få uppleva det där med klääningen i kyrkan och hela balunset. Det innebär nog snarare att fler och fler kommer köra någon form av "drop in"-vigsel där man springer ifrån på lunchrasten och kommer tillbaka till jobbet vigd för att sedan fira med välsignelse och fest en annan gång/dag. Så hade jag gjort och tror därför att fler skulle välja på samma sätt.
  • Calypso

Om man på kyrkomötet i höst bestämmer att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. När kommer det isf vara sista möjligheten att gifta sig i kyrkan?

• Kjell Präst
    josefineoerik skrev 2009-08-26 08:40:19 följande:
    Kjell Präst: Hur lik en riktig vigsel en cermoni kommer bli isf? Kommer man ge löften som innan?
    Ritualet kommer nog att ses över vid en eventuell sådan utveckling. När det idag sker att man har en välsignelsegudstjänst över ett borgerligt ingånget äktenskap så kan man inte ha frågor, löften och tillkännagivande. I alla fall inte formulerade på samma sätt som vid en vigsel.
  • Kjell Präst
    Calypso skrev 2009-08-26 12:20:34 följande:
    Om man på kyrkomötet i höst bestämmer att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. När kommer det isf vara sista möjligheten att gifta sig i kyrkan?
    Återigen är jag inte insatt i alla tilltrasslade turer, men kanske kan det handla om april nästa år? För äktenskapslagen ändrades i maj i år och då fick man ett år på sig att lösa frågorna kring detta. Men det här vet jag inte säkert, någon annan kanske har bättre koll än jag.
  • josefineoerik

Ja, första april är det jag har hört isf.. Låter ju bra att man kommer se över ritualerna så att en välsignelse kommer likna en vigsel men frågan är om det kommer bli på en gång eller om det kommer ta tid. Tänker på om man som jag gifter mig i juni så tätt inpå det har trädit i kraft..

• 73an76an

Det står på svenskakyrkan.se "Efter lagändringen har Svenska kyrkans präster vigselrätt under en övergångstid till 1 maj 2010".

josefineoerik skrev 2009-08-26 12:54:59 följande:
    Ja, första april är det jag har hört isf.. Låter ju bra att man kommer se över ritualerna så att en välsignelse kommer likna en vigsel men frågan är om det kommer bli på en gång eller om det kommer ta tid. Tänker på om man som jag gifter mig i juni så tätt inpå det har trädit i kraft..
  • Wiggy

Snart får man väl inte begravas i kyrkan heller...

• Duchess

Varför skulle man inte få det?

Wiggy skrev 2009-08-26 15:38:22 följande:
  • Kjell Präst
    Nähä?
  • JustMeAndMyLove

Många tror det handlar om att ta avstånd från tro och svenska kyrkan, många tror det är till förmån för andra religioner, men om man läser på lite så förstår man snart att det inte är det som är syftet utan det är ett steg mot att separera kyrkan och staten vilket ju bara är naturligt. (säg gärna till om jag har fel, har inte rå-pluggat de här lagförslagen)

Svar på tråden Fråga prästerna 9