• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • CeKe

Om det nu blir så att kyrkan avsäger sig vigselrätten, kommer det bestämmas om i vilken ordning saker och ting ska gå till, om man fortfarande vill vara i kyrkan och bli välsignade? Kan man först gå till kyrkan och ha själva ceremonin där (nästan som tidigare) och sedan ha en borglig vigselförättare efter själva kyrkceremonin? eller måste man först gå till vigselförättaren och sedan kyrkan?

jag har ju en sambo som vill stå framme vid altaret och som har som önsklemål att inte vill se mig i klänningen förrän jag kommer in i kyrkan med min tärna =) Så får se hur vi i sådana fall ska trixa till det!

• Kjell Präst
    CeKe skrev 2009-08-26 08:28:31 följande:
    Om det nu blir så att kyrkan avsäger sig vigselrätten, kommer det bestämmas om i vilken ordning saker och ting ska gå till, om man fortfarande vill vara i kyrkan och bli välsignade? Kan man först gå till kyrkan och ha själva ceremonin där (nästan som tidigare) och sedan ha en borglig vigselförättare efter själva kyrkceremonin? eller måste man först gå till vigselförättaren och sedan kyrkan?jag har ju en sambo som vill stå framme vid altaret och som har som önsklemål att inte vill se mig i klänningen förrän jag kommer in i kyrkan med min tärna =) Så får se hur vi i sådana fall ska trixa till det!
    Som jag förstår det måste vigseln ske först, dvs den kyrkliga ceremonien kommer efteråt. O-m nu SvK väljer att avstå vigselrätten.
  • Jeez

Jo, man kan tänka sig att den juridiska vigseln blir en form av registrering -ungefär som hindersprövningen idag. Och sen får de som vill ha en ceremoni av vilket slag som helst söka sig personer som är villiga att leda en sådan ceremoni (präster/pastorer i kyrkorna, andra företrädare i andra religioner osv)

Sonja68 skrev 2009-08-25 22:39:55 följande:
    Usch så bökigt att först gå till kommunhuset och vigas och sedan till kyrkan. I kyrkan vigs man ju oftast lördagar (här i alla fall) och på kommunen vill man ogärna förrätta vigslar på lördagar utan det brukar vara vardagar.
  • josefineoerik

Kjell Präst: Hur lik en riktig vigsel en cermoni kommer bli isf? Kommer man ge löften som innan?

• Duchess

Jag undrar när vi får läsa om en brud som drömmer om att få stå framme vid altaret och se hur hennes brudgum skrider in i kyrkan längs altargången...

För övrigt tillhör jag de som hoppas på att kyrkan avsäger sig vigselrätten. Å andra sidan tror jag att jag vill att den ska behållas ytterligare några år, eftersom det finns en risk för att samkönade par får "skulden" om man avsäger sig vigselrätten just nu.

CeKe skrev 2009-08-26 08:28:31 följande:
    jag har ju en sambo som vill stå framme vid altaret och som har som önsklemål att inte vill se mig i klänningen förrän jag kommer in i kyrkan med min tärna =) Så får se hur vi i sådana fall ska trixa till det!
  • Aleta

Ja, det är ju för tokigt att skylla på samkönade par, diskussionen har ju funnits långt innan den nya lagen kom.

Duchess skrev 2009-08-26 08:41:54 följande:
    För övrigt tillhör jag de som hoppas på att kyrkan avsäger sig vigselrätten. Å andra sidan tror jag att jag vill att den ska behållas ytterligare några år, eftersom det finns en risk för att samkönade par får "skulden" om man avsäger sig vigselrätten just nu.
  • Blivande präst

Att det kommer just nu beror för all del på den nya lagen, dock inte för att även enkönade par numera kan gifta sig, utan för att Svenska kyrkan inte längre har automatisk vigselrätt utan måste ansöka om det för samtliga präster (liksom andra samfund)...

• kullaberg

Här är en till som helt missat det att kyrkan kanske avsäger sig vigselrätten...
    Jag vill inte heller "springa på två ställen" så jag hoppas att kyrkan behåller vigselrätten. Också lite fundersam över att församlingen inte sa något när vi bokade, men det kanske inte är upp till dom att informera mig om nyheter som pågår i vårt land Men just med tanke på att vissa kommuner inte ens verkar ta emot bokningar. Jaja, hur som helst, jag undrar också hur likt en vigselceremoni den nya välsignelsen kommer att bli? Något man diskuterat redan?

• FiaLottaoälsklingen

Ok, då har jag lite bättre koll. Tack =)
    Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:24:21 följande:

Med reservation för att jag kan ha fattat någon av alla dessa röriga turer fel:Frågan kommer att avgöras på kyrkomötet (Kyrkans högsta beslutande organ. Riksdagen, typ)i höst. Om kyrkomötet beslutar att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten så kommer er vigsel i juli att påverkas på så vis som tågjäntan skriver. Ni får viga er borgerligt, sedan kan ni, om ni vill, ha en välsignelseakt i kyrkan. Den kan, som tågjäntan också skriver, utformas relativt vigsellikt.
  • Svanboet

Bara för att man först måste vigas borgeligt för det juridiska innebär ju inte att man inte kan få uppleva det där med klääningen i kyrkan och hela balunset. Det innebär nog snarare att fler och fler kommer köra någon form av "drop in"-vigsel där man springer ifrån på lunchrasten och kommer tillbaka till jobbet vigd för att sedan fira med välsignelse och fest en annan gång/dag. Så hade jag gjort och tror därför att fler skulle välja på samma sätt.

Svar på tråden Fråga prästerna 9