• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • snuttfia

Hahaha! Muffins! Ska höra med sambon om han tycker det är en bra idé. Så länge de inte är bakade av honom för då gör det nog ont i huvudet när de träffar, han bakar hellre än bra

Tack så mycket, nu känns det genast mycket rymligare i huvudet när jag slipper fundera på det

Kjell Präst skrev 2009-08-20 21:55:14 följande:

Det vanliga i de kyrkor där jag tjänstgör, och har tjänstgjort, är att brudparet går nedför altargången varpå de gömmer sig i något rum längst ner i kyrkan. Så går alla gästerna ut och väntar utanför kyrkporten. Därefter kommer brudparet ut och -simsalabim så åker riset (eller bubblorna eller havregrynen eller muffinsarna eller vad man nu kastar) fram.Jag har förstått här på BT att man inte gör på det här sättet överallt. men, som sagt, det är den rutin jag är van vid.
  • sofia10

Jag vet att ni präster tycker riktigt illa om frågor om brudöverlämning! Men ni kan väl bara svara på en fråga jag har!
    Om man går in med sin pappa MEN att man tar dom sista stegen själv till sin blivande man.

Om ni måste tycka något, tycker ni då att det är det bästa att gå själv till mannen dom sista stegen alltså som en självständig kvinna?
    Tacksam för svar!

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-08-21 09:46:46 följande:
    Jag vet att ni präster tycker riktigt illa om frågor om brudöverlämning! Men ni kan väl bara svara på en fråga jag har!Om man går in med sin pappa MEN att man tar dom sista stegen själv till sin blivande man.Om ni måste tycka något, tycker ni då att det är det bästa att gå själv till mannen dom sista stegen alltså som en självständig kvinna?Tacksam för svar!
    Det här påminner om en sorts lek man lekte när man var liten: om du måste välja, skulle du då vilja dö genom att bli skjuten eller genom att bli hängd Men allvarligt talat, allt som inte innebär att brud och gum går in tillsammans är dåliga alternativ, tycker jag. Din variant är väl lite mindre dålig och förekommer ju också ibland.
  • Svanboet

Det finns ju ingen anledning till att pappan i så fall kan "lämna över bruden" redan i tamburen! Varför ska man ha publik manifestation över att bli bortskänkt eller guidad till sin nya man i livet av just pappan.

Jag täntke inte ge mig in i diskussionen nu om överlämningen vara eller inte vara eller dess symbolik men jaghar mer och mer börjat uppskatta att få göra "överraskningarna" på tu man hand, som t.ex. när gummen får se dig i klänningen för första gången - varför måste man ha publik till det? Tänk om reaktionen inte är den önskade?!

Jag vet att ni präster tycker riktigt illa om frågor om brudöverlämning! Men ni kan väl bara svara på en fråga jag har!Om man går in med sin pappa MEN att man tar dom sista stegen själv till sin blivande man.Om ni måste tycka något, tycker ni då att det är det bästa att gå själv till mannen dom sista stegen alltså som en självständig kvinna?Tacksam för svar!
  • PlimPlom

Jag har en fråga angående musik i kyrkan. Det är nämligen så att min blivande har hittat en låt som han tycker är bra och vill gärna att den spelas under vigseln. MEN det är en artist och låt som kanske inte direkt förknippas med kyrkan (och inte heller raka motsatsen). Min fråga är därför vad man från kyrkans sida har för krav på musiken (artist, låttext etc.)?

• Jeez

För mig är alternativet att brudgummen går in, lika långt som bruden, med en representant från sin familj. Det skevar när EN person bli upplyft i vigsleordningen -som i sig handlar om två andra personer och deras löften till varandra.

• Kjell Präst
    PlimPlom skrev 2009-08-21 16:12:38 följande:
    Jag har en fråga angående musik i kyrkan. Det är nämligen så att min blivande har hittat en låt som han tycker är bra och vill gärna att den spelas under vigseln. MEN det är en artist och låt som kanske inte direkt förknippas med kyrkan (och inte heller raka motsatsen). Min fråga är därför vad man från kyrkans sida har för krav på musiken (artist, låttext etc.)?
    Det handlar egentligen bara om att man inte ska framföra "opassande" musik i kyrkorummet, några andra generella krav finns egentligen inte. Det måste alltså inte vara "kyrkomusik" framförd av "kyrkoartister", däremot kanske "Highway to hell" vore lite olämplig
  • PlimPlom

nja, highway to hell kanske inte riktigt passar in i kyrkan (och heller inte på ett bröllop) Men utifrån ditt svar verkar det iallafall någorlunda hopfullt för min sambos val av låt. Tusen tack! Nu törs vi iallafall framföra frågan om låten till vår präst

• Jeez

Det handlar väl mer om vad låten handlar om. Och sedan handlar det ju ockås om framförande. Cd tillåts inte i alla kyrkor och brukar dessutom bli platt jämfört med livemusik.

Fö så skulle jag nog kunna tänka mig "Highway to hell" på en gudstjänst -om det var i ett sammanhang där låten säger nåt om temat och där den inte står okommenterad.

PlimPlom skrev 2009-08-21 23:28:35 följande:
    nja, highway to hell kanske inte riktigt passar in i kyrkan (och heller inte på ett bröllop) Men utifrån ditt svar verkar det iallafall någorlunda hopfullt för min sambos val av låt. Tusen tack! Nu törs vi iallafall framföra frågan om låten till vår präst
  • tågjäntan
    snuttfia skrev 2009-08-20 21:30:03 följande:
    Ok, nu har jag funderat och funderat och läst halva tråd nr 8 innan jag ger upp och bara frågar. När vigseln är klar och utgångsmusiken spelas så går brudparet ut. Sen ska man pussas på bron har jag förstått och då står alla gäster och tittar och kastar ris eller blåser bubblor eller nåt på dem. Men är jag korkad eller är jag? När går gästerna ut och vad gör brudparet under tiden? Jag har varit på bröllop trot eller ej men jag minns bara att alla gick fram och gratulerade brudparet inne i kyrkan långt bak, men inte vad som hände sen eller hur de hamnade där... Jag antar att det visar sig när vi pratar med prästen men det är ju typ hundra år tills dess och jag kommer inte att sluta undra... Åh, så irriterande när man inte minns... Som att ha en låt i huvudet som man bara kan en rad av texten på liksom...
    I den kyrka vi gifte oss finns det flera dörrar ut. När vi gick ut genom den vanliga porten gick vi åt ett håll och gick runt kyrkan. Värdarna ledde gästerna åt det andra hållet, att ställa sig framför en annan dörr. Medan prästen tog oss in i genom en tredje dörr, som ledde till rummet bakom altaret och det. SEdan gick vi ut genom dörren där gästerna stod och väntade.
Svar på tråden Fråga prästerna 9