• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Svanboet

Och även om man har varit på en så är det ju inget man tänker på förrän man står där själv och ska till...

Hante skrev 2009-08-19 11:49:41 följande:
    Ja hoppas motionen leder någon vart - det är ju jättebra att kunna ställa frågor här - för frågor har man när man inte varit med om vigsel innan.
  • Wiggy

Passa er bara så att moddarna inte anser att ni gör reklam för ert företag, dvs kyrkan

• Jeez

Nåja, ni pratade väääääldigt länge om Ullared också
    Kjell Präst skrev 2009-08-19 10:24:24 följande:

850 inlägg i den förra- hur många frågor och svar kan det vara vid det här laget, när vi är inne på den nionde tråden...?
  • Jeez

Har faktiskt pratat med Bröllopstorget om just detta och de tycker att det är en service mer än reklam -åtminstone såsom vi som varit här gjort det hittintills. Så det är ju bara att vara glad för det!

Wiggy skrev 2009-08-19 13:01:31 följande:
    Passa er bara så att moddarna inte anser att ni gör reklam för ert företag, dvs kyrkan
  • Svanboet

Skulle inte tro att det kan klassas som reklam eftersom prästerna eller kyrkan i sig inte tjänar på att fler par väljer att gifta i kyrkan... eller?

• mica82

hej!
    vilken bra tråd! vad snällt av er att ställa upp på våra frågor!

Jag är en fråga
    har alla kyrkor en krona som bruden kan få låna till vigseln? Är det pastorexpeditionen men går till isf?

mvh
    Mica

• Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-08-19 13:08:37 följande:
    Nåja, ni pratade väääääldigt länge om Ullared också Kjell Präst skrev 2009-08-19 10:24:24 följande:
    Jo, men det var ur ett själavårdande perspektiv
    Men säg att 100 inlägg handlade om Gekås (så många var det knappast) - då är det fortfarande 750 inlägg kvar om kyrkan...
  • Superstarfia

Jag skulle vilja kuppa lite under min vigsel...

Jag vill överraska min blivande make med en sång, och eftersom han inte får veta detta vill ja att det ska vara en hemlis mellan mig och prästen.. hur ser präster på det.. tycker dom att de är ok?

• Jeez

Mycket själavårdande!

Kjell Präst skrev 2009-08-19 17:04:34 följande:

Jo, men det var ur ett själavårdande perspektiv Men säg att 100 inlägg handlade om Gekås (så många var det knappast) - då är det fortfarande 750 inlägg kvar om kyrkan...
  • Kjell Präst
    mica82 skrev 2009-08-19 14:11:57 följande:
    hej!vilken bra tråd! vad snällt av er att ställa upp på våra frågor!Jag är en frågahar alla kyrkor en krona som bruden kan få låna till vigseln? Är det pastorexpeditionen men går till isf?mvhMica
    Nej, jag tror inte att alla har det. Men det är expeditionen du frågar.
Svar på tråden Fråga prästerna 9