• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Duchess

Jag har nästan råpluggat lagförslagen, och jag tycker att din sammanfattning stämmer bra

Som läget är idag utför ju Svenska Kyrkan en tjänst åt staten. Om vi inte hade kyrkliga vigslar skulle alla vigas borgerlig = dyrt och krångligt för staten att ordna fram resurser, både rent administrativt och personellt. Eftersom staten och kyrkan numera är åtskilda finns det ingen formell anledning att kyrkan ska fortsätta utföra denna tjänst åt staten.

Själv tycker jag att alla vigslar borde vara borgerliga, men om kyrkan ändå behåller vigselrätten är det självklart att både samkönade och motkönade par ska få gifta sig där.

JustMeAndMyLove skrev 2009-08-26 16:17:46 följande:
    Många tror det handlar om att ta avstånd från tro och svenska kyrkan, många tror det är till förmån för andra religioner, men om man läser på lite så förstår man snart att det inte är det som är syftet utan det är ett steg mot att separera kyrkan och staten vilket ju bara är naturligt. (säg gärna till om jag har fel, har inte rå-pluggat de här lagförslagen)
  • Hante

Hur länge får man ha preliminärbokat kyrka? Kan man avboka kyrka till förmån för annat datum (ska ha bröllopet i samband med arrangemang i Kungälv eller Visby)?
    Bli det någon avbokningsavgift? (Båda är populära kyrkor så de bör kunna få vigslar ändå på den kyrkan vi inte väljer.
    Det ena arrangemanget krånglar så nu har vi plötsligt 3 datum 17 juli, 24 juli i Kungälv eller 14 augusti i Visby!!!

• a n n a

Med anledning av den eventuella nya vigselrätten:
    Att präster per automatik inte kommer att ha vigselrätt har jag begripit, men kommer det att innebära att präster inte ens får möjligheten att få vigselrätt utan detta ska enbart vara vigt åt speciella tjänstemän?

• Fjällbruttan

Hej! Lite OT men idag hörde jag på radio att SK har öppnat en hemsida där man
    kan skicka in böner, det var med på Radio... undrar om du inte ska göra lite reklam för denna tråd så du också får vara med i radio Kjell
    Sidan har blivit jättepopulär enl. reportern

• Wiggy

Jag bara menar att kyrkan haft den uppgiften i snart 2000 år och innan dess hade vi de judiska prästerna som vigde folk. Nu helt plötsligt ska staten ta över för att det inte är politiskt korrekt längre och den kyrkliga vigseln blir bara en ceremoni som man får ta vid sidan om. Vore det inte bättre att låta den kyrkliga vigseln räknas som en borgerlig vigsel, dvs att prästerna får rätt att genomföra en borgerlig vigsel inbakad i den vanliga vigseln? För en borgerlig vigsel är ju ändå bara ett papper man skriver på.

• Tojk

Musiken som finns på kyrkomusik.se är det den musiken man kan förvänta sig att kantorn ska kunna erbjuda? Kan förstå att man kanske får köpa noter därifrån till kantorn (eller hur det nu fungerar) men mest så man har ett hum om vad man kan välja av.

Har redan pratat med kantorn men hon ville ha önskemål av oss så kunde hon säga om hon kan spela det eller inte. Hennes förslag själv var änglagård.. inte riktigt vad vi vill ha

• Jeez

Fast riktigt så är det inte. Vad en kyrklig vigsel är beror på samfund (kyrka). En luthersk syn äör att det inte är ett sakrament tex utan en samhällelig institution. Men att tvåsamhet är något gott som Gud vill och välsignar. Väldigt förenklat förklarat.

Men i övrigt så kan kyrkomötet besluta att vi ska avsäga oss vigselrätten från vilket datum de vill. Det betyder att det lika gärna kan vara från 1 januari 2010. Lagen i sig som togs gav ju undantag/tillstånd fram till maj, men bara för att man "får" för staten så måste man ju inte. Och vi präster har att följa kyrkomötet i den frågan.

Ett tips till alla som är medlemmar i kyrkan, om denna eller andra kyrkliga frågor känns viktiga, är att boka in den 20 september och gå och rösta i kyrkovalet! Det är ett sätt att påverka

Wiggy skrev 2009-08-26 18:42:20 följande:
    Jag bara menar att kyrkan haft den uppgiften i snart 2000 år och innan dess hade vi de judiska prästerna som vigde folk. Nu helt plötsligt ska staten ta över för att det inte är politiskt korrekt längre och den kyrkliga vigseln blir bara en ceremoni som man får ta vid sidan om. Vore det inte bättre att låta den kyrkliga vigseln räknas som en borgerlig vigsel, dvs att prästerna får rätt att genomföra en borgerlig vigsel inbakad i den vanliga vigseln? För en borgerlig vigsel är ju ändå bara ett papper man skriver på.
  • Jeez

Nja, riktigt så är det inte.

Men ni kan absoult bli inspirerade där och försöka ge en bättre bild av vad ni vill ha (om nu kanstorn inte kan just den).

Tojk skrev 2009-08-26 19:23:19 följande:
    Musiken som finns på kyrkomusik.se är det den musiken man kan förvänta sig att kantorn ska kunna erbjuda? Kan förstå att man kanske får köpa noter därifrån till kantorn (eller hur det nu fungerar) men mest så man har ett hum om vad man kan välja av.Har redan pratat med kantorn men hon ville ha önskemål av oss så kunde hon säga om hon kan spela det eller inte. Hennes förslag själv var änglagård.. inte riktigt vad vi vill ha
  • Tojk

Ah okej

Då vet jag iaf vad jag på ett ungefär kan fråga om. Blev lite ställd när hon föreslog änglagård för den kunde hon. Så jag visste inte riktigt hur jag skulle gå vidare.
    Sambon tyckte vi lika gärna kunde gå in och ut i totalt tystnad och det känns ju inte heller så skoj. Men ja stod det mellan det och änglagård så

Jeez skrev 2009-08-26 19:25:49 följande:
    Nja, riktigt så är det inte.Men ni kan absoult bli inspirerade där och försöka ge en bättre bild av vad ni vill ha (om nu kanstorn inte kan just den).
  • a n n a
    Jeez skrev 2009-08-26 19:23:47 följande:
    Ett tips till alla som är medlemmar i kyrkan, om denna eller andra kyrkliga frågor känns viktiga, är att boka in den 20 september och gå och rösta i kyrkovalet! Det är ett sätt att påverka
    Lita på det *ler stort* Aldrig förr har det känts så viktigt, faktiskt :)
Svar på tråden Fråga prästerna 9