• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Trudilutt

Jag har mer frågor:

Det har blitt lite strul med våran VF, och vi står nu i en jobbig situation att jag/vi inte riktigt känner att det "klickar" med den som vi har blivit tilldelade...

Jag har kontaktat en av mina bästa vänners mamma som är pastor i missionskyrkan. Jag skulle tycka det vore underbart om hon vigde oss ( vet inte varför jag inte kommit på detta innan??)

Men... Det lät lite ansträngt i expeditionen idag när jag ringde och informerade de om att vi skulle vilja ha henne som VF...

Hur kommer det sig att Svenska kyrkan inte är så glada över att plocka in andra VF från missionskyrkan?

Hur stora är chanserna tror ni att de kommer att besluta att vi FÅR ha en henne som VF?

Hoppsan blev lite långt...

• Blivande präst

Rent tekniskt sett är det så att så snart det inte är en av Svenska kyrkans präster som viger så är det inte en svenskkyrklig gudstjänst, och därmed inte heller något som är gratis för medlemmar. Ni kan alltså komma att få betala hyra för kyrkan, samt lön till tjänstgörande personal (musiker och vaktmästare).
    Det måste också godkännas av kyrkoherden så att det inte krockar med någon av församlingens egna gudstjänster (man prioriterar ju eget framför gudstjänster i annat trossamfund), samt att det funkar rent ekumeniskt (med Svenska Missionskyrkan borde det inte vara några problem, men som alltid är det lokala förhållanden som avgör).

• tågjäntan

Blivande präst skrev 2009-09-01 18:04:51 följande:

Rent tekniskt sett är det så att så snart det inte är en av Svenska kyrkans präster som viger så är det inte en svenskkyrklig gudstjänst, och därmed inte heller något som är gratis för medlemmar. Ni kan alltså komma att få betala hyra för kyrkan, samt lön till tjänstgörande personal (musiker och vaktmästare).Det måste också godkännas av kyrkoherden så att det inte krockar med någon av församlingens egna gudstjänster (man prioriterar ju eget framför gudstjänster i annat trossamfund), samt att det funkar rent ekumeniskt (med Svenska Missionskyrkan borde det inte vara några problem, men som alltid är det lokala förhållanden som avgör).
    Har inte Svenska Missionskyrkan, som du är inne på, ett speciellt avtal med Svenska kyrkan? och att det därmed borde gå bra. Jag var på en vigsel för tre år sedan där VF var en pastor från svenska missionskyrkan. Vad jag vet fick de inte betala extra. Fast det kanske beror på lokala överrenskommelser oxå, som du nämner.
  • Blivande präst

Det finns mycket riktigt ett samarbetsavtal på nationell nivå, men det gäller hur församlingar kan teckna lokala samarbetsavtal, alltså inget om hur man ska verka i varandras kyrkor när det gäller enskilda tillfällen.

• Nicossambo

Jag har en fråga som jag hoppas få hjälp med. Vi gifter oss på natten mellan den 17 till den 18 april. Alltså middagen börjar den 17 sedan midnattsvigsel sen fortsätter middagen med tårta runt ett.
    Det jag undrar över är präst ställer dem upp natten???
    Vart ska jag höra av mig alltså vem ska jag ringa, och vart??
    Bor i Helsingborg men bröllopet hålls i glumslöv på örenässlott.

• Kjell Präst
    Nicossambo skrev 2009-09-01 21:08:46 följande:
    Jag har en fråga som jag hoppas få hjälp med. Vi gifter oss på natten mellan den 17 till den 18 april. Alltså middagen börjar den 17 sedan midnattsvigsel sen fortsätter middagen med tårta runt ett.Det jag undrar över är präst ställer dem upp natten???Vart ska jag höra av mig alltså vem ska jag ringa, och vart??Bor i Helsingborg men bröllopet hålls i glumslöv på örenässlott.
    Det är ingen självklarhet att präster ställer upp och viger mitt i natten - det finns ju ordinarie vigseltider. Kan tänka mig att det beror mycket på den enskilde/a prästen.
    Det bästa är väl att ringa den församling i vilken örenäs slott ligger. Är dålig på georgrafi så jag har ingen aning om huruvida Glumslöv ligger långt ifrån Helsingborg, men ligger det nära så är ju hemförsamlingen ett alternativ att ringa i andra hand
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-09-01 21:18:41 följande:

Det är ingen självklarhet att präster ställer upp och viger mitt i natten - det finns ju ordinarie vigseltider. Kan tänka mig att det beror mycket på den enskilde/a prästen.Det bästa är väl att ringa den församling i vilken örenäs slott ligger. Är dålig på georgrafi så jag har ingen aning om huruvida Glumslöv ligger långt ifrån Helsingborg, men ligger det nära så är ju hemförsamlingen ett alternativ att ringa i andra hand
    Tillägg: Det är inte heller självklart att prästen förrättar vigslar utanför kyrkan. Det förekommer rätt ofta, men är som sagt inte självklart
  • Burre Präst

Nicossambo: Om det inte är så att ni har en präst i bekantskapskretsen så är det nog rätt svårt att få en präst och församling att ställa upp på det där.

För min församling skulle det kosta omkring 1.000:- i timmen att ha mig att jobba natt sådär och genomförandet av en vigsel hamnar i tid på omkring 2 timmar (plus resa, förberedelse och annat på 3-4 timmar).

Själv skulle jag inte ställa upp på det om det inte var ett brudpar jag kände mycket väl; SÅ kul är det inte att jobba natt och sabba nattsömnen och den tusenlapp extra jag skulle få ut efter skatt kompenserar inte för det.

Men hör er för. Kontakta församlingen som slottet ligger i eller er hemförsamling och förklara saken. Kanske någon präst hakar på, man vet aldrig.

Det enda jag vill be er om är att INTE anlita en präst "privat" och betala svart. Sådant är skamligt.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-09-01 21:18:41 följande:

Det är ingen självklarhet att präster ställer upp och viger mitt i natten - det finns ju ordinarie vigseltider. Kan tänka mig att det beror mycket på den enskilde/a prästen.Det bästa är väl att ringa den församling i vilken örenäs slott ligger. Är dålig på georgrafi så jag har ingen aning om huruvida Glumslöv ligger långt ifrån Helsingborg, men ligger det nära så är ju hemförsamlingen ett alternativ att ringa i andra hand
    Skulle kunna vara att Glumslöv hör till Kvistofta församling...
  • Nicossambo

ok tack jag ska kolla upp det, tänkte faktiskt att jag kunnde ringa min konfirmationspräst och fråga han.

Svar på tråden Fråga prästerna 9