• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • jojoånick09

hej,
    vad skall man göra när prästen är sjuk och någon annan får hoppa in som jag först 1. aldrig har träffat.
    2. vigselprogrammen är redan tryckta och där står vigselförättare med ett annat namn och dessutom en man. nu skall en kvinnnlig präst ha oss..
    så vad gör man?

vi kan inte printa nya vigselprogram bara för att prästen hörde av sig bara 2dagar innan att han var sjuk.
    lite purken är jag allt!

• Jeez

SJukdom kan man ju inte rå för faktiskt. Hade du hellre haft att den sjuke prösten hade smittat ner er? Jag tycker det tyder på gott omdöme om man fått influensa eller dylikt att höra av sig tidigt och skaffa vikarie (i tid dessutom). När prästen hälsar välkommen kan hon ju säga som det är. Ingen kommer begära av er att trycka nytt program. Och rent krasst -vad spelar det för roll? Sätt saken i perspektiv! Det viktiga måste väl ändå vara att ni blir gifta?!

jojoånick09 skrev 2009-09-04 07:40:39 följande:
    hej,vad skall man göra när prästen är sjuk och någon annan får hoppa in som jag först 1. aldrig har träffat.2. vigselprogrammen är redan tryckta och där står vigselförättare med ett annat namn och dessutom en man. nu skall en kvinnnlig präst ha oss..så vad gör man?vi kan inte printa nya vigselprogram bara för att prästen hörde av sig bara 2dagar innan att han var sjuk.lite purken är jag allt!
  • Martinaa

Hej Kjell och alla andra kunniga här! :)

Igår fick jag mitt röstkort till kyrkovalet. Jag kan ju erkänna att jag är inte det minsta insatt i det här, men i år känner jag att jag vill rösta på grund av det här med att kyrkan kan avsäga sig vigselrätten. Jag vill gärna bidra med min röst för att få kyrkan att BEHÅLLA vigselrätten. Hur och vad röstar jag på då?

• Sonja68
    Martinaa skrev 2009-09-04 08:23:04 följande:
    Hej Kjell och alla andra kunniga här! :)Igår fick jag mitt röstkort till kyrkovalet. Jag kan ju erkänna att jag är inte det minsta insatt i det här, men i år känner jag att jag vill rösta på grund av det här med att kyrkan kan avsäga sig vigselrätten. Jag vill gärna bidra med min röst för att få kyrkan att BEHÅLLA vigselrätten. Hur och vad röstar jag på då?
    Jag har funderat lite ang hur präster själva tycker i denna fråga. Förmodligen finns det delade åsikter ang detta även i prästkåren? Men går det att säga generellt vad den vanligaste åsikten är bland prästerna och folk som jobbar inom kyrkan?
  • Blivande präst

Efter vad jag hör så är många positiva till att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten.

Hur man röster i valen har inte så stor betydelse, om det just är den frågan man tycker är viktig, då den avgörs av sittande kyrkomöte och inte det som väljs...

Vill man däremot ha en kyrka fri från partipolitik så kan man rösta på en partipolitisk obunden grupp.

• Jeez

Ja, som sagt. Sittande möte tar beslutet i år. Men blir det beslutet att man ska ehålla vigselrätten kommer det säkert motioneras om att ompröva det till framtida kyrkomöten, så det är ju inte oväsentligt att rösta i år ändå.

Här finns info och länkar till nomineringsgrupper (dvs de man kan rösta på). Tänk på att det är lika viktigt att rösta till åde församling, stift och riks!

www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

Martinaa skrev 2009-09-04 08:23:04 följande:
    Hej Kjell och alla andra kunniga här! :)Igår fick jag mitt röstkort till kyrkovalet. Jag kan ju erkänna att jag är inte det minsta insatt i det här, men i år känner jag att jag vill rösta på grund av det här med att kyrkan kan avsäga sig vigselrätten. Jag vill gärna bidra med min röst för att få kyrkan att BEHÅLLA vigselrätten. Hur och vad röstar jag på då?
  • Jeez

Svårt att säga, och det kompliceras av att det finns många som i grunden vill avsäga sig vigselrätten men som inte vill göra det just nu eftersom de inte vill att det ska handla om den nya äktenskapsbalken eller om homosexuella ska få vigas i kyrkan.

Sonja68 skrev 2009-09-04 08:32:45 följande:
    Jag har funderat lite ang hur präster själva tycker i denna fråga. Förmodligen finns det delade åsikter ang detta även i prästkåren? Men går det att säga generellt vad den vanligaste åsikten är bland prästerna och folk som jobbar inom kyrkan?
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-09-04 08:32:45 följande:
    Personligen är jag absolut för att vigselrätten ska behållas, i prästkollegiet där jag jobbar finns båda åsikterna.
  • Kjell Präst
    jojoånick09 skrev 2009-09-04 07:40:39 följande:
    hej,vad skall man göra när prästen är sjuk och någon annan får hoppa in som jag först 1. aldrig har träffat.2. vigselprogrammen är redan tryckta och där står vigselförättare med ett annat namn och dessutom en man. nu skall en kvinnnlig präst ha oss..så vad gör man?vi kan inte printa nya vigselprogram bara för att prästen hörde av sig bara 2dagar innan att han var sjuk.lite purken är jag allt!
    Håller med Jeez här. Sjukdom är något inte heller präster är förskonade från.
  • Igia

Varför vill man avsäga sig vigselrätten?

Svar på tråden Fråga prästerna 9