• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • anne på grönkulla

Intressant aspekt med tajmingen i relation till samkönade äktenskap! Men mer än det och mysighetsfaktorn/"det har alltid varit så och vi har drömt om bröllop i kyrkan" - vilka principiella argument FÖR kyrkans vigselrätt finns det? Det är ju som jag förstår det i ett europeiskt perspektiv ganska ovanligt med statskyrka och att kyrkan utför juridiska/myndighetsutövande uppgifter - i många länder får man ju skriva på papper i rådhuset först (och inte nödvändigtvis samma dag heller).

Jag kan tycka att en civil instans ska stå för den juridiska biten av ceremonien och att det sen står var och en fritt att också vigas inför sin gud i den form man väljer om man vill. Det handlar om allas likhet inför lagen t ex. Jag vet också par som gift sig i kyrkor utan formell vigselrätt och bokstavligen glömt den juridiska biten utan i formell laglig mening varit sambos i åratal utan att inse skillnaden.

• Kjell Präst

anne på grönkulla skrev 2009-09-13 05:26:30 följande:

Vilka principiella argument FÖR kyrkans vigselrätt finns det? Det är ju som jag förstår det i ett europeiskt perspektiv ganska ovanligt med statskyrka och att kyrkan utför juridiska/myndighetsutövande uppgifter
    Spontant kan jag ge dig rätt, mina argument för vigselrättens behållande är dels det jag nämnde ovan, att kyrkan riskerar att förlora kontakter som man annars skulle ha fått, dels att även den lagliga delen bör kunna ingås inför Gud. Men det är ju inga principiella skäl egentligen utan mest känslomässiga. Andra präster kan förstås tänka annorlunda.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-09-13 07:22:33 följande:

anne på grönkulla skrev 2009-09-13 05:26:30 följande:
    Spontant kan jag ge dig rätt, mina argument för vigselrättens behållande är dels det jag nämnde ovan, att kyrkan riskerar att förlora kontakter som man annars skulle ha fått, dels att även den lagliga delen bör kunna ingås inför Gud. Men det är ju inga principiella skäl egentligen utan mest känslomässiga. Andra präster kan förstås tänka annorlunda.
    Håller med fullständigt! Väldigt bra argument förresten, att vi träffar människor som kanske annars inte kommer t kyrkan. Det genererar i sin tur att deras kanske lika kyrkovana släkt och vänner kommer t kyrkan - vi har ett stort missionsfält där och det försvinner om vigselrätten gör det!
  • Martinaa

Kommer jag med mina frågor igen...

Vi har nu bytt kyrka från vårt förstaval, och denna ägs av ett museum om jag förstått det hela rätt. Den används väl i princip bara till bröllop och dop tror jag. Museet tar ut en liten hyra för att man ska få hålla vigseln där och då bistår de med personal/kyrkvärdar.
    Präst och kantor får man däremot ordna med själv och "plocka" från någon annan kyrka. Det finns en annan "vanlig" aktiv kyrka inte långt ifrån denna, så antar att det kanske blir därifrån, så det är ju ingen som behöver åka långt eller så. Min fråga lyder då om vi måste betala något för präst och kantor? Självklart kan det skilja sig från stad till stad och så, men vad är vanligast i denna frågan?

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-09-13 15:31:03 följande:
    Kommer jag med mina frågor igen...Vi har nu bytt kyrka från vårt förstaval, och denna ägs av ett museum om jag förstått det hela rätt. Den används väl i princip bara till bröllop och dop tror jag. Museet tar ut en liten hyra för att man ska få hålla vigseln där och då bistår de med personal/kyrkvärdar. Präst och kantor får man däremot ordna med själv och "plocka" från någon annan kyrka. Det finns en annan "vanlig" aktiv kyrka inte långt ifrån denna, så antar att det kanske blir därifrån, så det är ju ingen som behöver åka långt eller så. Min fråga lyder då om vi måste betala något för präst och kantor? Självklart kan det skilja sig från stad till stad och så, men vad är vanligast i denna frågan?

Grundregeln är att du aldrig ska betala något för prästens arbete. Du frågar i närliggande församling, kanske löser det sig redan där (de är säkert vana vid den här frågan om de nu har en museikyrka i sin församling). I så fall bör ju prästen från den församlingen göra detta i sin tjänst. Går inte det kan ni ju vända er till någon annan präst, men som sagt: Prästen har inte rätt att ta betalt. Antingen ställer han/hon upp i sin tjänst och då har han/hon lön från sin ordinarie församling. Eller så gör han/hon det på sin fritid och då är det högst frivilligt och prästen ska inte ha ersättning.
  • Jeez

Det är lite tricky med de "privatägda" kyrkorna eftersom församlingen som den ligger i förmodligen också tillfrågas om just präst och musiker, men själva inte blir ersatta ör utgiften av den församling brudparet bor i (eftersom den obligatoriska clearingen församlingar emellan endast gäller svenska kyrkans församlingars kyrkor). Förmodligen, om ni bor i närheten, är det bäst att råga er hemförsamling. De har eller borde ha ett intresse i att följa sina församlingsbor (inom rimliga gränser) för tex vigsel.

Kommer jag med mina frågor igen...Vi har nu bytt kyrka från vårt förstaval, och denna ägs av ett museum om jag förstått det hela rätt. Den används väl i princip bara till bröllop och dop tror jag. Museet tar ut en liten hyra för att man ska få hålla vigseln där och då bistår de med personal/kyrkvärdar. Präst och kantor får man däremot ordna med själv och "plocka" från någon annan kyrka. Det finns en annan "vanlig" aktiv kyrka inte långt ifrån denna, så antar att det kanske blir därifrån, så det är ju ingen som behöver åka långt eller så. Min fråga lyder då om vi måste betala något för präst och kantor? Självklart kan det skilja sig från stad till stad och så, men vad är vanligast i denna frågan?
  • tågjäntan

Menar du att det är en frikyrka eller en SVenska Kyrkan kyrka? Frikyrkor förättar oftast inte lika många vigslar som Svenska kyrkan och i så fall kanske de kan tycka att det är roligt, och som Kjell var inne på i sin argumention om att få behålla vigselrätten, en möjlighet att träffa människor som inte brukar gå till kyrkan.

Lycka till!

• tågjäntan

Då hjälper jag Kjell och och prästerna och puffar lite .

• moule

Hej
    Skulle vilja fråga prästerna om aukustiken i kyrkan, funkar det med cd-spelare till ingångsmarch eller är det bara live-musik som låter bra?

Svar på tråden Fråga prästerna 9