• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • JustMeAndMyLove

Ska bli spännande! Hur tror du det kommer gå om du vågar spekulera lite? Hörde att det varit väldigt lågt valdelatagande :( Synd... Känns som en viktigt fråga faktiskt

Kjell Präst skrev 2009-09-21 19:13:46 följande:

Kyrkomötets första vecka börjar imorgon, den andra veckan går av stapeln 20-23 oktober.
  • wiicky
    JustMeAndMyLove skrev 2009-09-23 17:36:20 följande:
    Ska bli spännande! Hur tror du det kommer gå om du vågar spekulera lite? Hörde att det varit väldigt lågt valdelatagande :( Synd... Känns som en viktigt fråga faktisktKjell Präst skrev 2009-09-21 19:13:46 följande:
    Det är väl ändå så att det inte spelar någon roll vikla man har röstat fram i valet eftersom de ändå inte är de som sitter i kyrkomötet när beslutet om vigselrätten tas, eller har jag fel Kjell Präst?
  • JustMeAndMyLove

Men som jag förstod är det i samband med valet man ska besluta? Tex vill några riva upp förslaget om att homosexuella ska få viga sig.. Sen tycker jag själv politiskt att det börjat förekomma element som inte hör hemma i politiken och de har vunnit mark i kyrkovalet och DET är för mig otroligt skrämmande...

wiicky skrev 2009-09-23 17:43:06 följande:
    Det är väl ändå så att det inte spelar någon roll vikla man har röstat fram i valet eftersom de ändå inte är de som sitter i kyrkomötet när beslutet om vigselrätten tas, eller har jag fel Kjell Präst?
  • Kjell Präst

Som Jeez har skrivit på annan plats: Beslutet om huruvida SvK ska frånsäga sig vigselrätten tas i oktober, av sittande kyrkomöte. Det vill säga, det kyrkomöte som valdes vid förra valet. Så på sätt och vis kan man säga att valet i söndags inte hade någon betydelse för vigselfrågan. Å andra sidan, om kyrkomötet beslutar att vigselrätten ska behållas så lär frågan dyka upp även vid nästa kyrkomöte. Och nästa. Och nästa... Och då är det ju det kyrkomöte som röstades fram i söndags som tar beslutet.
    Jag tycker, precis som JustMeAndMyLove, att det är olustigt att vissa element hade framgång i kyrkovalet.

• JustMeAndMyLove

Aha, okej. Jo men det är ju sant.. Ja jag har faktsikt inte läst på så hysteriskt. Mest det jag "snubblat" över om jag ska vara ärlig..

Kjell Präst skrev 2009-09-23 19:17:03 följande:

Som Jeez har skrivit på annan plats: Beslutet om huruvida SvK ska frånsäga sig vigselrätten tas i oktober, av sittande kyrkomöte. Det vill säga, det kyrkomöte som valdes vid förra valet. Så på sätt och vis kan man säga att valet i söndags inte hade någon betydelse för vigselfrågan. Å andra sidan, om kyrkomötet beslutar att vigselrätten ska behållas så lär frågan dyka upp även vid nästa kyrkomöte. Och nästa. Och nästa... Och då är det ju det kyrkomöte som röstades fram i söndags som tar beslutet. Jag tycker, precis som JustMeAndMyLove, att det är olustigt att vissa element hade framgång i kyrkovalet.
  • passionsblomman

Hejom fejom i prästtråden! Läget?

Jag är alldeles nyflyttad och har blivit smålänning till min förvirring och glädje...
    Fast det slog mig just att hur ska Mulle och jag NU kunnna gå på gökotta med Kjell i vår?

• Jeez

Du får väl planera in en resa norrut lagom tills göken kommer fram?!

passionsblomman skrev 2009-09-23 22:01:18 följande:
    Hejom fejom i prästtråden! Läget?Jag är alldeles nyflyttad och har blivit smålänning till min förvirring och glädje...Fast det slog mig just att hur ska Mulle och jag NU kunnna gå på gökotta med Kjell i vår?
  • passionsblomman

Ja!en gök-resa!

Oj! Det kanske kan misstolkas..

Jeez skrev 2009-09-23 22:12:34 följande:
    Du får väl planera in en resa norrut lagom tills göken kommer fram?!
Svar på tråden Fråga prästerna 9