• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • passionsblomman

Jag har kanske missat en del i den här tråden. Jag har aldrig sett dig förut och när du dyker upp kastar du in värsta brandfacklan rakt in i en tråd(om det nu inte pågått en diskussion som jag då helt missat under mina flyttveckor, ursäkta isåfall).

Dessutom går du på och uttalar dig om vad Kjell Präst tror och inte tror.
    Det är ett förhållningssätt till människor som jag tycker hjärtligt illa om. Jag tycker det är bättre att hålla sig til att tala om vad man själv tror, låta andra berätta om sitt och låta bli att klistra på människor åsikter de själva inte uttryckt.

Du buntar också ihop en okänd skara personer i tråden till ett "er" som det är synd om, vilket är helt obegripligt eftersom det här är en frågetråd angående vigsel och kyrkan och i den finns mängder av människor som ingalunda har sagt ett smack om vare sig det ena eller andra i frågan "kyrkans bevarande2 och det som sagts är definitivt inte enstämmigt, så något "er" tycker jag inte riktigt kan finnas. Faktiskt.

Vad gäller bibelns tydlighet angående samkönade äktenskap så är det ju där diskussionen ligger, eller hur?

Det är verkligen inte hugget i sten vad det betyder, det lilla som faktiskt står.. Här brukar Duschess och Tooticki ha en del klarhet att bringa i det teologiska. Åtminstone ger det kött på benen för vidre funderingar.

Vad att "bevara" kyrkan är och ska innebära tål också att funderas på OCH samtalas om.

Jag tycker du hoppar in och är otrevlig och otydlig. Det är min reaktion.

• Aleta

Den som är utan synd kastar den första stenen...
    Finns det någon, någonsin, tror du Stefan09 som har lyckats följa allt man ska i bibeln?
    Inte ens Jesus lyckades ju.
    Å andra sidan kan alla bli förlåtna, till och med Casanova blev ju kanoniserad har jag för mig.

• Kjell Präst

Stefan09: Tack för din omtanke, men jag försäkrar dig att det alls icke är synd om mig. Jag vet på vem jag tror, och varför. Jag är i tjänst hos den Levande Guden, och jag tar mitt uppdrag på största allvar. I detta uppdrag ingår bland annat att försöka tolka Bibeltexterna i dagens samhälle. Jag tror inte att det finns lögner i Bibeln men där finns definitivt saker som inte ska läsas bokstavligt, eller som rentav inte alls har relevans för oss idag.

• TinkerBelle

Jag älskar verkligen dina utalanden!
    Klockrent varje gång.

JustMeAndMyLove skrev 2009-09-24 15:33:04 följande:
    Märks att du inte läser din bibel Stefan. Eller stenar du de homosexuella du stöter på? Det är faktiskt din plikt.Du kan få min adress om du vill göra ett försök.
  • Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2009-09-24 15:33:04 följande:
    Märks att du inte läser din bibel Stefan. Eller stenar du de homosexuella du stöter på? Det är faktiskt din plikt.Du kan få min adress om du vill göra ett försök.
    HEJA!!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-09-24 16:31:14 följande:

Stefan09: Tack för din omtanke, men jag försäkrar dig att det alls icke är synd om mig. Jag vet på vem jag tror, och varför. Jag är i tjänst hos den Levande Guden, och jag tar mitt uppdrag på största allvar. I detta uppdrag ingår bland annat att försöka tolka Bibeltexterna i dagens samhälle. Jag tror inte att det finns lögner i Bibeln men där finns definitivt saker som inte ska läsas bokstavligt, eller som rentav inte alls har relevans för oss idag.
    Håller med 100 %!
  • Aleta

Men tänkt så lugnt det skulle bli på sta'n!

Soldemor skrev 2009-09-24 20:03:14 följande:
    OK, skall vi bli bokstavstrogna och följa Bibeln som den skrevs för 2000 år sedan och mer, så skall vi exempelvis stena ungdomar som är ute och festar, spännande perspektiv!
  • Aleta

Ajajaj, sluta!

passionsblomman skrev 2009-09-24 20:18:38 följande:
    Sten-dött!
Svar på tråden Fråga prästerna 9