• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • passionsblomman

Stefan:

Om du inte ens har tillräckligt många hästar hemma i stallet för att upptäcka att du faktiskt går på som en ångvält och både personligt nedvärderar och förminskar människor OCH klistrar på dem etiketter helt efter eget godtycke, samtidigt som du för helt lösryckta, ofullständiga och förvirrade resonemoang, då är det illa på allvar och något som skulle kunna kvala in under rubriken "diskussion" har du i min bok helt diskvalificerat dig ifrån.

Det är inte dina åsikter i sig jag reagerar mest på, även om de verkar underliga-underlighet har jag plats för. Men ditt sätt att försöka framföra dem är pinsamt dåligt och ditt sätt att hantera vad du TROR är andra människors åsikter är under all kritik.

Jag råder dig att starta en egen tråd där du kan svamla vidare med vemhelst som kan tänkas tycka det vore roligt.

I den här tråden har du inte mycket mer att hämta, spår jag som en riktig liten häxa.

Stefan09 skrev 2009-09-25 17:34:01 följande:
    Nej vänta nu, jag hoppar inte på någon annan än SvK, ingen annan. Sen var det ju inte jag som ville dra det vidare om du läser vad jag skriver. Jag vill ha ämnet ON inte OT. Det var mitt test gjort till Kjell, alltså Kjells test?! Allt handlar om logik min käre vän. Jag var inte direkt otydlig heller måste jag säga. Det är ABSOLUT inte OT utan högst relevant för mig. Jag vet inte men han skriver ju inte vad han heter så jo han är anonym för de flesta. Oavsett hur väl ni tros känna honom så är faktum att han kan vara vem som helst, det händer ofta på internet vet du. Så om du inte vill att andra ska hoppa på dig så kan det vara en idé att inte börja själv?!
  • Stefan09

Ja det kanske låter irrelevant för dig men inte för mig. Vadå om, hur är inte det ett personangrepp enligt dig. Nej följ dina egna regler till att börja med istället för att predika tomma ord. "ett anonymt troll"? Vad betyder ens det och hur är det mer OT?

En häst är en för mycket, hästar är bara farliga att ha och speciellt hemma haha. Passionsblomman: Mer än ? kan jag inte säga för jag är extremt förvirrad av din kommentar så ?

• passionsblomman

Att du är förvirrad har framgått med beklagansvärd tydlighet sedan inlägg ett från din sida, så det har nog ingen missat.
    vad ett roll är kan du läsa om i medlemsreglerna som du borde ha läst innan du accepterade medlemsavtalet.

Stefan09 skrev 2009-09-25 17:59:30 följande:
    Ja det kanske låter irrelevant för dig men inte för mig. Vadå om, hur är inte det ett personangrepp enligt dig. Nej följ dina egna regler till att börja med istället för att predika tomma ord. "ett anonymt troll"? Vad betyder ens det och hur är det mer OT?En häst är en för mycket, hästar är bara farliga att ha och speciellt hemma haha. Passionsblomman: Mer än ? kan jag inte säga för jag är extremt förvirrad av din kommentar så ?
  • Stefan09

Ja är du förvånad? Vem skulle inte vara det efter ditt inlägg? Det var ju inte baserat på någons upplevelse här iaf. Jag lyssnar om det är relevant men är det inte det så lägger jag mig som nu. Det var för förvirrat för att svara på. Vad har ett troll med medlemsvillkoren att göra menar du? Så jag lägger mig för dina ord NU!

Men igen till Kjell och sms å fotboll:

Kjell testet:

Några snabba till Kjell:
    Treenighet - Enhet
    Vin - Saft
    Jungfrufödsel - Vanlig födsel

• Stefan09

Snälla gör tetst nu så att vi kan släppa denna diskussionen.

• Duchess

Åh, en lektråd!

Här är stefantestet:

Konsubstansiation - transubstansation
    Köttbullar - korv
    Kejsarsnitt - vaginal födsel

• connys hjärta

Kjell Präst är inte ens inloggad så han kan inte göra något test*upplyser vänligt*

• passionsblomman

Duschess vart har du varit så länge!!!
    Duchess skrev 2009-09-25 18:13:52 följande:
    Åh, en lektråd! Här är stefantestet:Konsubstansiation - transubstansationKöttbullar - korvKejsarsnitt - vaginal födsel
  • Stefan09

Den första kan jag inte svara på
    Köttbullar
    Båda

Men vilket ämne kopplar du den till?

• Duchess

I Åre, tro det eller ej. Men nu är jag leksugen!!

passionsblomman skrev 2009-09-25 18:16:22 följande:
    Duschess vart har du varit så länge!!!
Svar på tråden Fråga prästerna 9