• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Bluebride

håller med passionsblomman.... GO GIRL!

• shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-25 16:15:09 följande:
    Jaha så du tror alltså inte på vad det står i Bibeln och det är upp till dig men jag tror på det och tror inte att det är förfalskat utan helt sant. .....

Prällen: Haha ja ja det är ju upp till dig att tolka! Men enligt min tro, enligt Bibeln är det en konstig tolkning. Men Bibeln är sann oavsett vad du vill se.Jag är för en liberal syn av Bibeln men inte så extrem som SvK är just nu och tillåter allt. Vissa texter ska inte tolkas och vissa ska det så är det bara.
    Jag vill jättegärna veta vilka grejer man måste tro på och vilka som det är okej att inte tro på. Vilka texter i bibeln är sanna och vilka är det inte?

Sorry alla för OT men jag skulle verkligen vilja ha ett svar på detta från en som säger sig veta vad som är sant och inte. De är svåra att hitta nuförtiden.
  • Stefan09

Villemoa, tja några miljarder till. Tänk på att kristendomen är världens största religion!

Bluebride, det är ganska brukligt ja. Sen är ju alla våra gäster kristna till 99% och är man inte kristen så tar man helt enkelt inte del av den.

Är ni inte kristna behöver ni inte lägga er i om det ändå inte är konstruktivt! Go Man!

• Stefan09

shakynose, ALLT i Bibeln är sant och man kan inte välja några favoriter och slänga resten! Man måste inte tro på något men det är svårt att leva ett sunt liv utan att tro på något.

• shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-25 19:44:38 följande:
    shakynose, ALLT i Bibeln är sant och man kan inte välja några favoriter och slänga resten! Man måste inte tro på något men det är svårt att leva ett sunt liv utan att tro på något.
    Jag omformulerar mig:
    Vilka texter behöver tolkas och analyseras djupare och vilka texter kan man köpa rakt av?

Du sa själv att vissa texter skulle tolkas och vissa inte, så jag vill veta vilka dessa är, och gärna vilka kriterier som gör att de kvalar in under respektive kategori.
  • Bluebride

tack vad bra. jag har tagit nattvarden en gång och aldrig mer, mådde så himla dåligt av den

passionsblomman skrev 2009-09-25 19:31:11 följande:
    Nej det är inte brukligt utan mycket ovanligt.Det kan säkert vara jättefint, men har man stor del gäster som inte är så kyrkovana eller inte är troende/har helt annan tro så är det kanske lite onödigt, om man inte känner väldigt starkt för det.
  • Stefan09

Man behöver tolka och begrunda ALLA texter, inget är uppenbart om man inte sätter sig in i texten. Ibland får man leta referenser i andra böcker. Ett tips är apokryferna.

Du måste själv inse att jag inte kan kategorisera flera tusen sidor text?

• Stefan09

Tro mig man mår verkligen inte dåligt av en nattvard, det är det härligaste man kan göra, man kan släppa allt ont för en sekund och erkänna sig som den syndare man är. Det är skönt! Dessutom är det alltid kul att gå till en fest (kyrkan).

• Stefan09

Men sen är det ju många som aldrig har satt sin fot i kyrkan men ändå väljer kyrkan, förklaring?

Svar på tråden Fråga prästerna 9