• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Man mår inte dåligt av att ta nattvarden, tvärt om mår man oftast riktigt bra av den. Innehållet kan inte heller skapa illamående eftersom det handlar om extremt små intag. Blir man sjuk av det har man antagligen ett ovanligt dåligt immun försvar från början. Vissa blir ju lätt sjuka. I svenska kyrkan använder man oblater men i frikyrkor använder man vanligt osötat bröd men i båda fallen använder man vin eller saft beroende på vilka medlemmar man har med i församlingen.

• Stefan09

Det är ok om du inte vill göra testet Kjell då vet jag bara mer var jag har dig. Det respekterar jag men att du inte vill diskutera alls känns lite konstigt men är det verkligen vad du vill så fine by me. Känns lite konstigt bara? Nattvarden är en högst kristen debatt och hör definitivt till ämnet anser jag men igen så är det upp till var och en att avgöra den saken. De flesta verkar inte vara kristna här men det gör det desto mer intressant.

• Svanboet

Dig speciellt tycker vi om - liksom guds alla barn - vare sig du hänger här alltid eller inte.

Jag välkomnade tråden tillbaka efter att den blivit avstängd i hopp om att den nu skulle återgå till det den var innan. Blev lite dålig stämning tycer jag.

tågjäntan skrev 2009-09-27 00:08:14 följande:
    Är det mig du menar? Tack för komplimangen i så fall , men hinner inte hänga här jämt heller.
  • Aleta

Varsågod, här är en religionsdiskussionstråd.
    Alldeles färsk, där kan rena religionsdiskussioner fortsätta så att man här kan få svar på frågor angående vigseln t ex utan att hamna mitt i en lång debatt.

Det är mest för din skull Stefan09, i den tråden kan du härja fritt, håll till godo!
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3554429.html

• Bluebride
    Svanboet skrev 2009-09-27 09:17:10 följande:
    Jag välkomnade tråden tillbaka efter att den blivit avstängd i hopp om att den nu skulle återgå till det den var innan. Blev lite dålig stämning tycer jag.
    Tyvärr har det inte hjälp
  • 20100515

Hej,

Är ny här så kanske har frågan tagits upp tidgare men jag gör ett försök.

Vad säger kyrkan om att ändra sista meningen i följande text
    NN. jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    ...tills döden skiljer oss åt.

till följande alternativ?:

...så länge vi båda lever.
    ...i alla våra dagar.

Skulle de accepteras?
    Och vet ni kanske andra alternativ som man kan avsluta vigseltexten på?

Även om äktenskapet är menat att vara till döden sklijer oss åt så gillar jag inte riktigt ordet död i samband med vår vigsel, därav min undran.

• Jeez

Jag skulle säga att båda alternativen är okej, som du säger så är ju andemeningen de samma. Men det är upp till varje präst att godkänna löftena.

20100515 skrev 2009-09-27 15:42:15 följande:
    Hej, Är ny här så kanske har frågan tagits upp tidgare men jag gör ett försök. Vad säger kyrkan om att ändra sista meningen i följande textNN. jag vill älska dig, dela glädje och sorg med digoch vara dig trogen...tills döden skiljer oss åt.till följande alternativ?:...så länge vi båda lever....i alla våra dagar.Skulle de accepteras?Och vet ni kanske andra alternativ som man kan avsluta vigseltexten på?Även om äktenskapet är menat att vara till döden sklijer oss åt så gillar jag inte riktigt ordet död i samband med vår vigsel, därav min undran.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-09-27 15:51:10 följande:
    Jag skulle säga att båda alternativen är okej, som du säger så är ju andemeningen de samma. Men det är upp till varje präst att godkänna löftena.
    Och även jag skulle godkänna detta!
  • Hante

Hej
    Jag har hört att man förr inte fick använda brudkronan om man inte var jungfru längre -
    vad gäller nu? jag kan inte direkt sticka under stol med att jag inte är jungfru längre då jag är mor till två barn.

• Hante

kom på en sak till
    kostar det något att ha brudkronan från kyrkan?

Svar på tråden Fråga prästerna 9