• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    CeKe skrev 2009-09-29 09:44:41 följande:
    Hej!Jag har en bror och en kompis som är bra på att sjunga och spela gitarr och vi funderar på att ha solosånger både som in och utmars, accompanierat med piano. Är det kutym att man har orgel in och ut, eller är det upp till brudparet att välja om man istället vill ha solosånger, bara det är en bra text och innebörd som kan passa i kyrkan?
    Jag skulle nog säga att det är "kutym" att man har orgel vid
    in- och utgång. Men det betyder inte att det är det enda möjliga. Visst skulle man väl i stället kunna tänka sig solosånger även om det faktiskt blir en maffigare entré om man går in till orgelmusik.
  • Bluebride

usch, jag tycker orgeln inte låter bra, skulle hellre ha vanligt piano el cd-musik istället.

• sofia10

Hmmm, jag undrar så vilken ingångslåt jag menar, jag tror att den är jätte vanlig och det är såååå pampig vilekn kan det annars vara?

• sofia10

Nu hittade jag den Det är mendelsohn som Kjell sa!!!
    Det var den jag menade Den är verkligen Bröllop för mig!
    Underbar!

• Svanboet

Jag hade nog inte väntat mig att gummen stod och tog emot folk iaf. Han kanske kan "gömma" sig någon annan stans i kyrkan eller varför inte i samma rum?

Bluebride skrev 2009-09-28 10:54:28 följande:
    kjell.... hur gör man då när bruden går in med fadern, det är väl de som gömmer sig tillsammans med näbbar och tärnor?Skulle då brudgummen och bestman kunna dela ut programmen till folk?
  • wiicky
    Bluebride skrev 2009-09-28 10:54:28 följande:
    kjell.... hur gör man då när bruden går in med fadern, det är väl de som gömmer sig tillsammans med näbbar och tärnor?Skulle då brudgummen och bestman kunna dela ut programmen till folk?
    Varför skulle inte bruden och tärnorna kunna göra det lika väl?
  • Fjällbruttan

Hej min favvopräst
    (ja, ok , jag har två, Solde gillar jag ju med )

En liten stilla undran, efter vår vigsel så blev det lite "stökigt", vi var ju i trädgården och alla vännerna omringade oss och det skålades osv, sen bar det av för fotografering och vi hann aldrig tacka prästen för den fina vigseln.
    Räcker det med ett tackkort när vi lyckas få dem gjorda( tryckriet trasslar)..
    Tänkte givetvis skriva ett tack i kortet för den fina vigseln, den var ju underbar!

Han bor nämligen 5 mil härifrån så vi träffas inte "naturligt" på byn så att säga..
    Borde jag skämmas, känner nämligen att jag gör det, men det var verkligen inte meningen att det skulle bli så abrupt

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-09-29 19:44:40 följande:
    Hej min favvopräst (ja, ok , jag har två, Solde gillar jag ju med )En liten stilla undran, efter vår vigsel så blev det lite "stökigt", vi var ju i trädgården och alla vännerna omringade oss och det skålades osv, sen bar det av för fotografering och vi hann aldrig tacka prästen för den fina vigseln.Räcker det med ett tackkort när vi lyckas få dem gjorda( tryckriet trasslar)..Tänkte givetvis skriva ett tack i kortet för den fina vigseln, den var ju underbar!Han bor nämligen 5 mil härifrån så vi träffas inte "naturligt" på byn så att säga..Borde jag skämmas, känner nämligen att jag gör det, men det var verkligen inte meningen att det skulle bli så abrupt
    Tack för uppmuntrande tillrop - det behövs just nu!
    Javisst räcker det med ett tackkort. De flesta präster blir jätteglada över det eftersom det är lååååååångt ifrån alla brudpar som skickar sådana.
  • Fjällbruttan

Kjell Präst skrev 2009-09-29 19:50:07 följande:
    Tack för uppmuntrande tillrop - det behövs just nu!Javisst räcker det med ett tackkort. De flesta präster blir jätteglada över det eftersom det är lååååååångt ifrån alla brudpar som skickar sådana.

Tack, nu känns det genast bättre! Känns hemskt att inta ha tackat för ett väl utfört arbete, men jag hoppas han blir lite glad av tackkortet då

Och tack för att DU gör ett så bra arbete här! Du behövs!

Kram

• Jeez

Och vi är dessutom vana vid att det blir "stök" efter vigslar. Jag brukar följa efter paren och vara först med att gratulera utanför (alt. in i brudkammaren när de gömmer sig). De får beviset då också och så blir det naturligt att säga tack och hej. Men jag förväntar mig inte att just brudparet ska ta det "ansvaret!

Fjällbruttan skrev 2009-09-29 19:52:58 följande:

Tack, nu känns det genast bättre! Känns hemskt att inta ha tackat för ett väl utfört arbete, men jag hoppas han blir lite glad av tackkortet då Och tack för att DU gör ett så bra arbete här! Du behövs! Kram
Svar på tråden Fråga prästerna 9