• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Imma

Vi bakade vårt eget nattvardsbröd till vår första nattvard (i samband med konfirmationen). Det är väl just osyrat som är nyckeln väl? I vilket fall tyckte jag att det var en härlig grej.

Ursäkta OT!

Kjell Präst skrev 2009-09-26 17:02:03 följande:

Förlåt, glömde att svara på den frågan. Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:"Oblater är ett osyrat, ojäst tunt bröd av kärnvetemjöl och vatten. Det finns även glutenfria oblater bakade av potatisstärkelse, majs- och rismjöl"
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-09-26 17:03:58 följande:
    kan inte vara oblaten då, vad är det man dricker då?
    Vin... Jag kan ingenting om vin men jag vet att sorterna som används till nattvard varierar. Ofta är det starkvin (för hållbarhetens skull, tror jag)men det finns även alkoholfria alternativ eller vanlig druvjuice.
  • feministbrud

Man kan ju doppa oblaten i vinet så får man inte i sig några stora mängder (om du nu någon gång skulle vilja ta nattvarden).

Bluebride skrev 2009-09-26 17:03:58 följande:
    kan inte vara oblaten då, vad är det man dricker då?
  • shakynose

Jag har läst någonstans nyligen om att man kan vara få allergiska reaktioner på just den glutenfria oblaten (som väl är vanligast?) men jag kommer inte ihåg vad det var exakt...

• passionsblomman

Bluebride, jag undrar om det verkligen kan vara just nattvarden du blev dålig av. Det låter hemskt konstigt. Det är ju bara som ett kex och så ett par droppar vin.

Det måste nästan råkat sammanfalla med att du fått kontakt med någon elak bacill den dagen på något annat sätt...

Något annat du åt den dagen kanske?

• Bluebride

inget jag minns, detta var 10 år sen när jag sjöng i kyrkokören

passionsblomman skrev 2009-09-26 18:29:34 följande:
    Bluebride, jag undrar om det verkligen kan vara just nattvarden du blev dålig av. Det låter hemskt konstigt. Det är ju bara som ett kex och så ett par droppar vin.Det måste nästan råkat sammanfalla med att du fått kontakt med någon elak bacill den dagen på något annat sätt...Något annat du åt den dagen kanske?
  • tågjäntan

SEdan kan man välja att gå fram till nattvarden men med ett tecken visa att man inte vill ta den, men får ändå del av välsignelsen om man vill.

• Svanboet

Välkommen tillbaka tråden... jag har saknat dig

• tågjäntan

Är det mig du menar?
    Tack för komplimangen i så fall , men hinner inte hänga här jämt heller.

Svanboet skrev 2009-09-27 00:04:06 följande:
    Välkommen tillbaka tråden... jag har saknat dig
  • rowan

Vid alla gudar, det här var en intressant tråd! Keep up the good work! :)

Svar på tråden Fråga prästerna 9