• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Roisin Dubh

Nu tar vi det lugnt med OT här, ok!

Jag stänger tråden ett par timmar och när den öppnas igen ska alla hålla sig till saken.

Trevlig helg!

/Moderator

Hanna, Bröllopstorgets redaktion
  • Bluebride

hoppas den här tråden kan fortsätta vara vad den är till för.

Kjell präst... tror inte du orkat läsa alla inlägg sen stefan dök upp. Men jag undrar om nattvard ingår i vigseln. Sen undrar jag vad nattvarden är gjord av/innehåller, jag har prövat att tagit den en gång och jag har inte mått så dåligt ngn gå¨bg förutom jag låg inne med bukspottskörtelsinflammation.

• Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-09-26 16:09:07 följande:
    hoppas den här tråden kan fortsätta vara vad den är till för.Kjell präst... tror inte du orkat läsa alla inlägg sen stefan dök upp. Men jag undrar om nattvard ingår i vigseln. Sen undrar jag vad nattvarden är gjord av/innehåller, jag har prövat att tagit den en gång och jag har inte mått så dåligt ngn gå¨bg förutom jag låg inne med bukspottskörtelsinflammation.
    Nej, nattvard ingår absolut inte i vigseln. Man kan ha det, men det är ytterst ovanligt. Själv hade jag det inte, till exempel.
  • Kjell Präst
    snuttfia skrev 2009-09-25 20:04:13 följande:
    Lalalalabingo... Nu ignorerar jag allt trams här och frågar om något helt annat (förvånansvärt nog det som jag trodde tråden handlar om).Om man väljer att ha någon som sjunger utöver psalmerna, när under själva vigseln brukar det passa att ta det? För om man vet ungefär vad som hänt innan det är dags att sjunga så är det ju lättare att välja en passande sång tänkte jag. Står det i vigselordningen när man kan/bör ha sång eller bara när psalmerna ska vara?
    Om man har, säg två, solosånger, så brukar jag rekommendera att man tar en alldeles i början, antingen efter första psalmen eller före den. Den andra solosången kan man lägga alldeles mot slutet, före eller efter sista psalmen. det finns ingenting i ritualet om när solosångerna ska placeras, så man kan diskutera det med sin vigselpräst.
  • Kjell Präst

Jag har varit på landet över natten och har därför inte varit inne och läst i tråden förrän nu. Ägnar annars en stor del av såväl arbetstid som fritid åt BT eftersom jag tycker att det är viktigt att det finns präster där det finns folk

Stefan: Jag har i och för sig ingenting emot att diskutera teologi eller religion - men eftersom din ton i alla inlägg är genuint otrevlig tänker jag inte svara på någonting av det du skriver. Dessutom är, som många påpekat, tråden givetvis i första hand till för bröllopsdiskussioner. Vill du diskutera annat, sök upp en präst i din närhet.

• Bluebride

skriver detta igen, för jag fick inget svar
    "Sen undrar jag vad nattvarden är gjord av/innehåller, jag har prövat att tagit den en gång och jag har inte mått så dåligt ngn gå¨bg förutom jag låg inne med bukspottskörtelsinflammation"

• Bluebride

gång ska det givitvis stå, jag slinter på tangenterna då mitt tangentbord är lite mindre än vanligt

• Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-09-26 16:38:48 följande:
    skriver detta igen, för jag fick inget svar"Sen undrar jag vad nattvarden är gjord av/innehåller, jag har prövat att tagit den en gång och jag har inte mått så dåligt ngn gå¨bg förutom jag låg inne med bukspottskörtelsinflammation"
    Förlåt, glömde att svara på den frågan. Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:

"Oblater är ett osyrat, ojäst tunt bröd av kärnvetemjöl och vatten. Det finns även glutenfria oblater bakade av potatisstärkelse, majs- och rismjöl"
  • Bluebride

kan inte vara oblaten då, vad är det man dricker då?

Svar på tråden Fråga prästerna 9