• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Hante skrev 2009-09-27 19:00:33 följande:
    Hej Jag har hört att man förr inte fick använda brudkronan om man inte var jungfru längre - vad gäller nu? jag kan inte direkt sticka under stol med att jag inte är jungfru längre då jag är mor till två barn.
    Det torde inte vara så noga med den saken längre, det är ju inte direkt så att alla brudar är oskulder. Alla kyrkor har dock inte brudkronor!
  • Kjell Präst
    Hante skrev 2009-09-27 19:01:09 följande:
    kom på en sak till kostar det något att ha brudkronan från kyrkan?
    Det vet jag faktiskt inte, men en spontan gissning är att det är gratis
  • Hante

Kjell Präst skrev 2009-09-27 20:54:53 följande:

Det vet jag faktiskt inte, men en spontan gissning är att det är gratis
    tack, känns bra att kunna fråga någon.
  • LindaJoh

finns det någon anledning till varför de flesta bröllop är på en lördag? Har det bara blivit så eller är det någon anledning som jag inte känner till....?
    Om man vill gifta sig ett speciellt datum och det råkar vara t.ex en onsdag,är det okej?

• Tojk

Vill prästen har vigselprogramet? Kan ju kanske vara bra att veta innan.. när vilken psalm sjungs osv? Eller tar de sånt på lördagen den korta stund man ses innan?
    Ska man som brudpar vara i kyrkan innan de andra men gömda eller kommer man efter de andra gått in och satt sig?

• Stefan09

Anledningen till varför man säger just till döden skiljer er åt är för att det är menat tills man dör fysiskt därför kan man minst lika gärna säga livet ut.

Sen till lördagsfrågan, jag gissar att det blir en lördag eftersom de flesta jobbar en vardag och på söndag är det mässa, då blir lördag den ända lediga dagen. Så tänker iaf jag.

• Kjell Präst
    LindaJoh skrev 2009-09-27 21:47:15 följande:
    finns det någon anledning till varför de flesta bröllop är på en lördag? Har det bara blivit så eller är det någon anledning som jag inte känner till....?Om man vill gifta sig ett speciellt datum och det råkar vara t.ex en onsdag,är det okej?
    Det går normalt utmärkt att gifta sig en vanlig veckodag. Jag har haft några sådana vigslar. Måndagar är många präster lediga så då kan det kanske vara svårt, men övriga dagar kan ofta fungera. Jag tror att orsaken till att många vigslar äger rum på lördagen är praktiska, man vill passa på när många är lediga, och man dessutom har en ledig dag, söndag, efteråt.
  • Kjell Präst
    Tojk skrev 2009-09-27 22:56:31 följande:
    Vill prästen har vigselprogramet? Kan ju kanske vara bra att veta innan.. när vilken psalm sjungs osv? Eller tar de sånt på lördagen den korta stund man ses innan? Ska man som brudpar vara i kyrkan innan de andra men gömda eller kommer man efter de andra gått in och satt sig?
    Menar du att den enda gång ni träffar prästen är samma dag som ni ska gifta er? Vanligast är ju annars ett man har ett vigselsamtal en tid innan vigseln, och det är då man tar alla sådana praktiska saker. Men ni kanske gifter er långt hemifrån och inte har möjlighet att ses tidigare? I så fall kan det väl vara bra att kommunicera med prästen via telefon, post eller e-post innan, så att ni är överens om det viktiga, exempelvis ordningen i gudstjänsten.

Jag ber alltid mina brudpar komma i förväg och gömma sig. Jag tror att det är det vanligaste.
  • Tojk

Kjell Präst skrev 2009-09-28 04:18:07 följande:

Menar du att den enda gång ni träffar prästen är samma dag som ni ska gifta er? Vanligast är ju annars ett man har ett vigselsamtal en tid innan vigseln, och det är då man tar alla sådana praktiska saker. Men ni kanske gifter er långt hemifrån och inte har möjlighet att ses tidigare? I så fall kan det väl vara bra att kommunicera med prästen via telefon, post eller e-post innan, så att ni är överens om det viktiga, exempelvis ordningen i gudstjänsten.Jag ber alltid mina brudpar komma i förväg och gömma sig. Jag tror att det är det vanligaste.
    Vi träffa prästen i fredags och gifter oss nu på lördag. I fredags så gav han förslag på musik, gick igenom den vanligaste ordningen men vi skulle bestämma oss hur vi ville göra angånde psalmer, solosånger samt bestämma utgångsmusiken.

Tänkte inte på att fråga ang det hur man gör i början vid kyrkan. Vi gick öva och bestämde hur vi skulle göra vid utgången
  • Bluebride

kjell.... hur gör man då när bruden går in med fadern, det är väl de som gömmer sig tillsammans med näbbar och tärnor?

Skulle då brudgummen och bestman kunna dela ut programmen till folk?

Svar på tråden Fråga prästerna 9