• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • MKAB

hej kjell

jag o min fästman ska gifta oss i bromma kyrka i november..vi har fått ett brev hem att kyrkan är bokad,men när kontaktar dem oss eller ska vi kontakta dem?jag är ifrån libanon o han är svensk...

o det där prövohindret tar vi med det till kyrkan?

• Kjell Präst
    MKAB skrev 2009-10-01 12:24:56 följande:
    hej kjelljag o min fästman ska gifta oss i bromma kyrka i november..vi har fått ett brev hem att kyrkan är bokad,men när kontaktar dem oss eller ska vi kontakta dem?jag är ifrån libanon o han är svensk...o det där prövohindret tar vi med det till kyrkan?
    Hej!
    Det är prästen som tar kontakt med er, det är lite olika hur tidigt det sker, själv brukar jag höra av mig och boka tid ungefär en månad före vigseln. Men tycker du att det drar ut på tiden och ingen hör av sig så kan du absolut själv kontakta prästen. Hindersprövningen burkar jag be att brudparen tar emd vid vigselsamtalet, så är det avklarat - för om man väntar till vigseldagen, och sedan råkar glömma hindersprövningen, så får prästen absolut inte förrätta vigseln.
  • Frulle

Jag är inte här så värst ofta längre, men jag har ändå tittat in då och då. Jag ser en skillnad..

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:22:06 följande:
    Blivande präst: Är det verkligen ett värdigt öde för en helgad plats? Ska man riva allt så fort platserna inte används?Frulle: Det får du stå för bara så du vet så kan jag inte hålla med dig om det. Här finns lite för aktiva medlemmar och så är det på alla forum tyvärr. Vissa verkar leva på internet och tar därför illa upp väldigt snabbt.
  • Stefan09

Vill du berätta om den för resten av klassen?

Frulle skrev 2009-10-01 12:34:03 följande:
    Jag är inte här så värst ofta längre, men jag har ändå tittat in då och då. Jag ser en skillnad..
  • Frulle

Njae, vi lämnar det här..

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:41:40 följande:
    Vill du berätta om den för resten av klassen?
  • Stefan09

Fast då betyder det ju inget heller...synd för det verkade intressant men men.

• Frulle

Ja men det hör inte hemma här i prästtråden.

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:43:39 följande:
    Fast då betyder det ju inget heller...synd för det verkade intressant men men.
  • Stefan09

Varför skriver du då sådana inlägg om de inte hör hit? Förklaring?

• Stefan09

Nej du har nog rätt, vill du inte berätta så ska jag inte tvinga dig även om det var intressant. Låt oss återgå till ämnet.

Svar på tråden Fråga prästerna 9