• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Duchess

Åh, ingen fara. Jag och övriga gamla J-lundare påminner så gärna

Kjell Präst skrev 2009-10-05 09:12:53 följande:

Varje gång jag svarar på den här frågan här på BT glömmer jag Johannelund! Jag tror att det är just den integrerade varianten av utbildning som även "övriga Sverige" eftersträvar i den nya versionen av prästutbildningen
  • Svanboet

Vilken del av präst-yrket är svårast/jobbigast att utföra? Jag har i mitt (tack och lov) inte varit på många begravningar men har jag alltid så svårt att vara oberörd när det finns så många människor runt mig som inte går att trösta. Hur hanterar man det som präst?

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-10-05 09:26:04 följande:
    Vilken del av präst-yrket är svårast/jobbigast att utföra? Jag har i mitt (tack och lov) inte varit på många begravningar men har jag alltid så svårt att vara oberörd när det finns så många människor runt mig som inte går att trösta. Hur hanterar man det som präst?
    Här finns säkert lika många svar som det finns präster. Själv tycker jag om att ha begravningar, då känner jag att jag gör nytta. Självklart kan det ibland vara jobbigt, men man måste försöka vara professionell och inte själv dras med i sorgen. Oftast är det inga problem.
    För min egen del håller jag konfirmandarbetet som det allra svåraste. Om jag skulle skriva en lista över vilka arbetsuppgifter jag tycker BÄST om så skulle det bli:
    1. Högmässor/veckomässor och liknande
    2. Begravningar
    3. Dop
    4. Vigslar
    5. Allt annat som jag har att göra
    6. Konfirmander.
  • JustMeAndMyLove

Jag mins när jag gick som konfirmand, haha. Måste ha varit jobbigt för den prästen.
    Min mamma tvingade mig att gå för hon ansåg att det var allmänbildande att åtminstånde gå alla "lektioner". Sen fick jag själv avgöra om jag ville konfirmera mig eller inte.

Under hela tiden hakade jag upp mig på bibeln. Jag ifrågasatte varenda stycke och kunde inte för mitt LIV förstå hur människor kunde tro på det som stod. Prästen försökte visa sin syn på bibeln men jag som envis tonåring VÄGRADE tro på att man kunde vara kristen om man inte följde bibeln som en lagbok :P

Jag konfirmerade mig inte, men så här i efterhand är jag glad att jag gick ändå. Och vilken tålmodig präst vi hade, haha. Han är verkligen någon jag nu som vuxen ser upp till då han hållit i både dop och begravningar för vår familj :)

Kjell Präst skrev 2009-10-05 09:31:59 följande:

Här finns säkert lika många svar som det finns präster. Själv tycker jag om att ha begravningar, då känner jag att jag gör nytta. Självklart kan det ibland vara jobbigt, men man måste försöka vara professionell och inte själv dras med i sorgen. Oftast är det inga problem.För min egen del håller jag konfirmandarbetet som det allra svåraste. Om jag skulle skriva en lista över vilka arbetsuppgifter jag tycker BÄST om så skulle det bli:1. Högmässor/veckomässor och liknande2. Begravningar3. Dop4. Vigslar5. Allt annat som jag har att göra6. Konfirmander.
  • emspems

Jag undrar om vår vän som är pastor (inte verksam längre) få viga oss i en kyrka av vårt önskemål? Vi tänkte kolla upp detta innan vi frågar honom.

• Kjell Präst
    emspems skrev 2009-10-05 09:51:14 följande:
    Jag undrar om vår vän som är pastor (inte verksam längre) få viga oss i en kyrka av vårt önskemål? Vi tänkte kolla upp detta innan vi frågar honom.
    Det är upp till kyrkoherden i församlingen att avgöra om han/hon vill att kyrkan ska lånas ut till en vigsel som inte kan antas äga rum enligt Svenska kyrkans ordning.
  • Svanboet

Den konfa-präst jag hade tyckte däremot att man var tvunget att tro på ALLT i bibeln, inte ordagrant kanske men iaf ALLT, innan man blev kristen.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-05 09:41:48 följande:
    Jag mins när jag gick som konfirmand, haha. Måste ha varit jobbigt för den prästen.Min mamma tvingade mig att gå för hon ansåg att det var allmänbildande att åtminstånde gå alla "lektioner". Sen fick jag själv avgöra om jag ville konfirmera mig eller inte.Under hela tiden hakade jag upp mig på bibeln. Jag ifrågasatte varenda stycke och kunde inte för mitt LIV förstå hur människor kunde tro på det som stod. Prästen försökte visa sin syn på bibeln men jag som envis tonåring VÄGRADE tro på att man kunde vara kristen om man inte följde bibeln som en lagbok :PJag konfirmerade mig inte, men så här i efterhand är jag glad att jag gick ändå. Och vilken tålmodig präst vi hade, haha. Han är verkligen någon jag nu som vuxen ser upp till då han hållit i både dop och begravningar för vår familj :) Kjell Präst skrev 2009-10-05 09:31:59 följande:
  • JustMeAndMyLove

Jobbigt :p Finns många stycken som blir svåra att leva efter i dagens värld...

Svanboet skrev 2009-10-05 09:59:11 följande:
    Den konfa-präst jag hade tyckte däremot att man var tvunget att tro på ALLT i bibeln, inte ordagrant kanske men iaf ALLT, innan man blev kristen.
  • sofia10

Till er präster!

Hur skall man vara mot någon nära anhöring som är på väg att gå bort?
    Skall man visa sina tårar eller skall man gråta i smyg?

• Svanboet

Även om jag inte är präst så...

Det är en svår du... hur reagerar den som är på väg att gå bort? Vill h*n omge sig med släkten och vänner och hur gör resten av släkten?

sofia10 skrev 2009-10-05 10:14:59 följande:
    Till er präster!Hur skall man vara mot någon nära anhöring som är på väg att gå bort?Skall man visa sina tårar eller skall man gråta i smyg?
Svar på tråden Fråga prästerna 9