• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Svanboet

lol - med dess rätta betydelse!

Vore nog lite creepy att ha gamla skelett i golvet dock... hur går det ihop med golvvärmen?

Vi har i närheten av oss en avsakraliserad kyrka och nu ägs den av en privat person/företag som håller på att renovera den. eftersom den är K-märkt får inte vad som helst göras med kyrkan men jag har hört att den blir mycket finare nu än den var, ensam och kall där uppe på bergsknallen.

Wiggy skrev 2009-10-01 12:19:47 följande:
    Kan man bara sparka ut Gud ur sitt hus så där? Blir han inte arg då? Har han möjlighet att motsätta sig beslutet? Och var hittar man kyrkor till försäljning? Har inte sett några på Hemnet, direkt. Vore rätt coolt att bo i en kyrka. "Förra hyresgästen var Gud, typ" Skämt åsido:Om det är gamla gravstenar och annat i golven, tas dessa med eller ingår de i köpet?
  • didis

Ett citat från den här tråden: "Det är ju svårt att vara ödmjuk när ingen annan är det heller!" (jag säger inte vem som skrev det!)

Hur var det nu det där om att vända andra kinden till?

Och att föregå med gott exempel?

Eller, visst ja, det är ju inte kristet att handla så! Så dum jag är! Som kristen ska man ju följa 53:e budet : "irritera gärna dina medmänniskor på internetforum"

Eller??

PS innan någon trycker på "anmäl"-knappen så vill jag i preventivt syfte säga att detta, go´vänner, var ironi som inte riktar sig mot någon enskild medlem utan mer är en allmän reflektion.

• Burre Präst
    Wiggy skrev 2009-10-01 12:19:47 följande:
    Kan man bara sparka ut Gud ur sitt hus så där? Blir han inte arg då? Har han möjlighet att motsätta sig beslutet? Och var hittar man kyrkor till försäljning? Har inte sett några på Hemnet, direkt. Vore rätt coolt att bo i en kyrka. "Förra hyresgästen var Gud, typ" Skämt åsido:Om det är gamla gravstenar och annat i golven, tas dessa med eller ingår de i köpet?
    Nu är inte en kyrka i först hand Guds hus, utan församlingens. Gud håller sig inte inne i oanvända byggnader. Och de kyrkor som avsakraliserats i Sverige har varit förhållandevis nya (från 1890-talet och yngre), utan gravar inne i kyrkan. Är det tal om att lämna en kyrka med gravkor och liknande så tror jag att det får bli ett statsägt kulturminne i så fall, snarare än att byggas om till sommarstuga eller pub.
  • Lady Namárië

På förekommen anledning vill jag be samtliga i tråden att hålla sig on topic.

Alla tycker inte likadant, och alla har inte samma debattstil. Det är helt okej. Men samtidigt som man respekterar att människor är olika är det också viktigt att alla parter respekterar sin nästa.

Forumet är öppet för alla, men den som vistas här bör också tänka på hur h*n beter sig. Två fel gör heller inte ett rätt.

/Moderator

• tågjäntan

Stefan
    Det var piano live, inte cd. Ingen sjöng till, utan det var intsrumentalt. Helst hade jag velat ha synth - tycker det låter mer romantiskt . Men det hade blivit alldeles för krångligt att släpa dit. Och jag och min blev helnöjd med hela vigseln, inklusive ingångsmusiken.

• Stefan09

Det låter som ett fint minne men synth, är du seriös med det?

• JustMeAndMyLove

Är en synth en keyboard/elpiano? Eller hur är det nu egentligen, hehe

*okunnig*

tågjäntan skrev 2009-10-01 22:29:19 följande:
    StefanDet var piano live, inte cd. Ingen sjöng till, utan det var intsrumentalt. Helst hade jag velat ha synth - tycker det låter mer romantiskt . Men det hade blivit alldeles för krångligt att släpa dit. Och jag och min blev helnöjd med hela vigseln, inklusive ingångsmusiken.
  • JustMeAndMyLove

Föresten, det här med att vilja ha musik som är romantiskt utifrån sin egen definition, själv hade jag älskat att gifta mig till Manson! Hans låt: "Pretty As A Swastika" skulle vara guld.

Men man vill ju bjuda mamma och mormor också så det får bli nått mer "städat" än Mason ;)

tågjäntan skrev 2009-10-01 22:29:19 följande:
    StefanDet var piano live, inte cd. Ingen sjöng till, utan det var intsrumentalt. Helst hade jag velat ha synth - tycker det låter mer romantiskt . Men det hade blivit alldeles för krångligt att släpa dit. Och jag och min blev helnöjd med hela vigseln, inklusive ingångsmusiken.
  • Bobou

Nej, en synt heter så just för att ljudet är syntetiserat, och alltså framställt på elektrisk väg. Ett elpiano är ett piano med elektrisk förstärkning, så i ett elpiano finns det små strängar som man slår an som på ett vanligt piano. Helt olika instrument alltså!

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 23:15:01 följande:
    Är en synth en keyboard/elpiano? Eller hur är det nu egentligen, hehe*okunnig*
  • Stefan09

Jag skulle räkna en synth som ett piano.

Svar på tråden Fråga prästerna 9